Topics: 288
draadje lostrekken lost niets op! Die plunjer is meteen een veiligheidsvoorziening, als in 1 systeem de druk wegvalt wordt dat afgesloten door de plunjer omdat ie in die richting verschuift, zeer goed mogelijk dat nu niet alles 100% mee werkt..
je kunt lang naar tijdelijke oplossingen zoeken, of in dezelfde tijd alles op orde hebben, het is wel je reminstallatie..
Topics: 68
Met een stuk hout heb ik het pedaal iets ingedrukt en vervolgens zijn de slangen aan de voorzijde vervangen.
Hierna is alleen de voorzijde ontlucht.
Tijdens het ontluchten zal dat plunjertje toch ook denken dat 1 systeem lek is? Het zou zich echter weer moeten herstellen.
Ik heb het lampje eerder aangehad; Met een tang had ik LV de remblokken terug geknepen en vervolgens met het pedaal terug getrapt. Dit had ik enige malen herhaald. Hierna kwam een tijd lang tijdens het remmen het lampje op.
Topics: 3
Marc1970 schreef:"Een remschijf mag niet zodanig door corrosie zijn aangetast dat per kant de breedte van het effectieve gedeelte minder bedraagt dan 50% van de maximum breedte van het remblok. De remschijf voldoet niet aan de eis indien genoemde corrosie over de gehele omtrek aanwezig is.
Kortom, als ergens op de omtrek van de remschijf de breedte van het effectieve gedeelte meer is dan 50% van de maximum breedte remblok kan de remschijf niet worden afgekeurd."
Een interessante tekst. Wat bedoelen ze nou precies? "per kant de breedte van het effectieve gedeelte minder bedraagt dan 50% van de maximum breedte van het remblok". Ik neem aan dat ze met "breedte" in dit geval de straal noemen. Laat het remblok een binnenstraal R1 en een buitenstraal R2 hebben. De "breedte" van het remblok is dan (R2 - R1). Dan lijkt het dat ze bedoelen "(totale) breedte van het verroeste gedeelte < 0.5 * (R2 - R1)". Maar als het om de binnenste 50% gaat, betreft dat een veel kleiner oppervlak dan als de buitenste 50% verroest is, en ik neem aan dat dat ook uitmaakt in verlies aan rem-vermogen. Verder mag het blijkbaar niet zo zijn dat deze 50% over de gehele omtrek aanwezig is. Maar dan de laatste zin: "als ergens op de omtrek van de remschijf de breedte van het effectieve gedeelte meer is dan 50% van de maximum breedte remblok kan de remschijf niet worden afgekeurd" - maar dit betekent dat vrijwel de hele schijf verroest mag zijn, als er maar ergens op de schijf een plek te vinden is waar het "goede" gedeelte meer dan de helft van de "breedte" beslaat. Ik neem aan dat ze bedoelen: "als over de hele omtrek van de remschijf het goede gedeelte nergens kleiner is dan 50%" (?)
Topics: 3
oehoeboeroe schreef:lampje eruit halen
Ik weet niet een oplossing is. De "basistoestand" is dat het "brake failure" lampje brandt als je contact maakt en uitgaat als het remsysteem OK is. Dus als dat lampje niet brandt tijdens contact maken, dan kan ik me voorstellen dat dat een reden is om af te keuren. Je kan argumentere dan 90% van de auto's van dezelfde leeftijd ook niet zo'n lampje hebben en toch goedgekeurd worden, maar ik meen me te herinneren dat de basisregel was dat als een auto voorzien van een bepaalde voorziening, dat deze voorziening ook correct moet werken om goedgekeurd te worden. Net als wanneer je een trekhaak hebt: als de trekhaak er zit, moet alles ook werken, zelfs als je niet van plan bent om ooijt een aanhanger achter je auto te hangen. Of een derde remlicht: 2 remlichten zijn verplicht en moeten min of meer op dezelfde hoogte zitten. Maar als je een derde remlicht hebt, dan moet het ook werken.
Topics: 24
basisregel was dat als een auto voorzien van een bepaalde voorziening, dat deze voorziening ook correct moet werken om goedgekeurd te worden
Ben ik niet met je eens, ruitenwisser achter mag er op zitten maar hoeft niet te functioneren, zelfde geldt voor mistachterlampen mbt bepaald bouwjaar, zitten bij mij er ook op maar hoeven ook niet te functioneren, zelfde verhaal geldt voor achteruitrij lichten.
Volvo 244 DL 1974
WvR schreef:Een interessante tekst. Wat bedoelen ze nou precies? "per kant de breedte van het effectieve gedeelte minder bedraagt dan 50% van de maximum breedte van het remblok". Ik neem aan dat ze met "breedte" in dit geval de straal noemen. Laat het remblok een binnenstraal R1 en een buitenstraal R2 hebben. De "breedte" van het remblok is dan (R2 - R1). Dan lijkt het dat ze bedoelen "(totale) breedte van het verroeste gedeelte < 0.5 * (R2 - R1)". Maar als het om de binnenste 50% gaat, betreft dat een veel kleiner oppervlak dan als de buitenste 50% verroest is, en ik neem aan dat dat ook uitmaakt in verlies aan rem-vermogen. Verder mag het blijkbaar niet zo zijn dat deze 50% over de gehele omtrek aanwezig is. Maar dan de laatste zin: "als ergens op de omtrek van de remschijf de breedte van het effectieve gedeelte meer is dan 50% van de maximum breedte remblok kan de remschijf niet worden afgekeurd" - maar dit betekent dat vrijwel de hele schijf verroest mag zijn, als er maar ergens op de schijf een plek te vinden is waar het "goede" gedeelte meer dan de helft van de "breedte" beslaat. Ik neem aan dat ze bedoelen: "als over de hele omtrek van de remschijf het goede gedeelte nergens kleiner is dan 50%" (?)
Jouw laatste conclusie zou inhouden dat
als de blokken een volledige roestafdruk hebben gemaakt, deze schijf niet goedgekeurd mag worden.
Het roest zit daar tenslotte precies op het effectieve deel van de schijf, sterker nog, op dat deel is 100% verroest.
En wat als je enorm grote schijven hebt met kleine blokjes. Stel dat deze blokjes 50% van de schijf zijn. Dan is op 1% roestpitje al afkeur. De effectieve breedte wordt dan 49%.
Topics: 46
oehoeboeroe schreef:lampje eruit halen
Ik denk eerder de oorzaak oplossen. :o Wel zo prettig als je een waarschuwing krijgt als er ECHT wat aan de hand is.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Topics: 288
Kwekkel schreef:Ik denk eerder de oorzaak oplossen. :o Wel zo prettig als je een waarschuwing krijgt als er ECHT wat aan de hand is.
kwestie van 1 sleutel en wat handelingen.. :'(
Topics: 82
De remschijf wordt uiteraard beoordeeld op het gedeelte wat bestreken wordt door het remblok, wat je normaal gesproken glanzend tegemoet blinkt. Hij mag alleen afgekeurd worden als-ie over die HELE omtrek 50% verroest is.
Als ergens op de schijf een stukje gevonden wordt wat "maar" over 49% verroest is, moet-ie worden goedgekeurd.
Je moet die dingen erg letterlijk nemen. Dit jaar nog heb ik een schijf laten keuren die voor zeker de helft "vermalen" was door een kaal remblok (paar weken maar). We hebben er het boek bij gehaald en geconcludeerd dat "vermalen" niet hetzelfde is als "verroest". Goedkeur dus.
APK is echt niet bedoeld als controle op het optimaal werken van je auto, meer een minimum vereiste om er nog heelhuids mee van A naar B te komen. Denk aan het Wrak van de Weg, dat moet worden afgekeurd.
Het lampje is nogal gevoelig. De druk in het systeem is 1420 psi bij stevig remmen, het lampje gaat aan bij 70-210 psi, 5-15%. Op de vooras mag 20% verschil zitten voor de APK, de achteras zelfs 30%.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Hij is, met los draadje
, op de remmenbank geweest en APK goed bevonden.
Dus het lampje zou aan moeten gaan bij 5-15% drukverschil tussen de beide systemen.
Als je dus 1 systeem ontlucht zal het zuigertje verschuiven. Als het zuigertje dan blijft plakken, heb ik continu dat lampje?
Dan zou ik dus het andere systeem moeten ontluchten in de hoop dat het zuigertje verschuift naar de andere zijde en daar niet blijft plakken?
Om en om ontluchten zou het zuigertje weer wat gangbaar kunnen maken?