Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Toch ook weer aan de RWD..
Mooie wagen ;D
Dankbaar werk zo`n poetsoperatie.
Wat voor merken polijst en wax kwamen bij deze operatie te pas?
Heb op mijn V70 nogal wat steenslag die ik weg wil werken.
Antwoord
Lukie5704 schreef:Mooie wagen ;D
Dankbaar werk zo`n poetsoperatie.
Wat voor merken polijst en wax kwamen bij deze operatie te pas?
Heb op mijn V70 nogal wat steenslag die ik weg wil werken.

Ik ben wat dat betreft een beetje een "knoeier" qua poetsmiddelen eigenlijk, en een pietlut ook nog .. Wink

Ik heb een flinke kist waarin behalve allerhande lappen,doekjes, pads van dure & goedkope merken ook fleece-pads van de action zwerven.
Er staat naast gedestilleerd water en autoschampoo ook een fles dasty en een bus spiritus en zelfs een flesje aceton in.
Ook de fles gekookte lijnolie slingert in die krat rond .. (wel oppassen met gebruikte lijnoliedoekjes, broei door zelfontbranding !)

Voor lakbehandeling wat betreft de basismiddelen gebruik ik vaak meguires, die hebben een drie (eigenlijk als je het echt goed wilt doen 4)
stappensysteem (deepcrystal) voor lakonderhoud : Kleien, polijsten, reinigen, waxen. Spul werkt prima, glans is prachtig en waxlaag houdt erg lang stand
maar is nogal aan de prijs en bij een flinke oppervlakte toch wel vrij veel werk.

Dus ik neus ook wel eens bij andere merken, ben de laatste tijd ook wat vaker met Eenzet middelen bezig, gebruik zowel de profi reeks polijstmiddelen (alleen de siliconenvrije!) als de consumenten spullen, die zijn wat goedkoper maar verwerken ook heel makkelijk.
met name de hartglanz is een heel makkelijk op te brengen en zo uitgepoetste wassoort, duurzaamheid is best goed eigenlijk.

Ik heb hier op de 240 gebruikt achterenvolgens de spiritus en aceton voor hars en teerprut verwijderen,
de meguires deepcrystal cleaner, Eenzet X24 voor de echt ruwe plekken / krassen, meguires deepcrystal polish voor de finish,
die fles ben ik gek mee dat polijstmiddel "verslijt" tijdens het gebruik en gaat dus steeds fijner slijpen.
en als laaste gebruikte ik de deepcrystal carnubawax als toplaag.

Steenslag op een 850 of V70 vereist als oplossing toch vaak een verfspuit, die neuzen zijn erg gevoelig voor diepe putten
die je niet weg kan polijsten eigenlijk.
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
Zo, vandaag eens heftig aan de slag geweest met de 240.

Er zit nu weer een vederlicht bedienbare frisse sachs koppeling in, ten aanzien van alle herrie : zowel t druk als het toplager waren stuk.

T was alweer even geleden dat ik een RWD auto van fris frictiemateriaal heb voorzien, maar was de kunstjes nog niet verleerd .. Wink

Zo, k had wat beloofd, hier een korte samenvatting van het vervangen van een 240 koppeling en wat beelden hiervan .

Auto omhoog, wel eerst even de - pool losgooien (goede gewoonte) En het pookrubber even losmaken dit zit onder de bekleding vastgezet.
Markeer even de positie van de aandrijfas met een kraspen of stift, komt hij eender te zitten bij montage, dit kan onbalans schelen.
Ondersteun de as met een maatje of baksteun, verwijder deze en ook de lagersteun in het midden.
Zoek de inbus die het pennetje wat de verbinding is tussen pook en schakelstang borgt, paar slagen lossen, pennetje eruit, oogje eruit en ijzerdraadje erin.
Los de koppelingskabel een stuk en verwijder deze uit het gewicht, rubber en koppelingsgaffel en vervolgens uit het huis.
Haal de uitlaat los zodat het hele blok wat kan kantelen en je later van onderaf bij de bak-bouten kan meteen ratel en heel veel verlengstukken.
Los de baksteun bout en de bouten waarmee deze aan de auto zit.
Ondersteun het blok en vang de bak op met een bakkrik of een stevig sleutelmaatje, even met hoogte van de brug spelen en boel wat laten kantelen.
Haal het kabeltje van de achteruitrijverlichtingsschakelaar los en trek deze even naar boven in het interieur (anders gaat hij stuk, bleek >Sad )
Ik heb de hele pook compleet met de vork waarmee hij op de bak zit erafgehaald, vraag me af of dit nodig was achteraf ?
Haal nu t gros van de bouten los waarmee de bak tegen het blok zit geschroefd, dit kan allemaal van onderaf .
Vervolgens de laatste bout lossen, dan kan je met een bandenlichter een en ander van elkaar laten komen (helper is dan wel handig)
Bak aan de kant, vervolgens eerst passen of je nieuwe plaat past op de baksplines!.
Dan kan je de drukgroep lossen en verwijderen, koppelingsplaat wegnemen.
Vliegwiel loshalen, weegt nogal iets dus opletten met de laatste bout.
Boel schoonmaken en ontvetten, borgveertje en toplager verwijderen met een lagertrekker of iets wat je even in elkaar flanst (zie foto)
Nieuwe toplagertje even iets vettig maken en er met een passende dop en kunstofhamer inkloppen, borgveertje er weer op.
Krukaskeering meteen meenemen, oude gaat er makkelijk uit als je er even een gaatje in mept en daar een parkertje indraait,
als de motor redelijk vlakstaat komt er nagenoeg geen olie uitlopen wanneer je de keerring eruithebt.
Witte ring van de nieuwe (volvo)keerring halen, deze iets invetten en voorzichtig op zijn plek duwen, dit met de open zijde naar de motor toe.
Vliegwiel schoon en ontvet terugmonteren, boutjes netjes kruislings aanhalen en boel op spanning zetten.
Koppelingsplaat met de uitstekende spine-bus naar jou toe samen met de drukgroep op zijn plaats hangen, nog niet helemaal vastzetten.
Iets verzinnen als centreerpen, ik kwam met een ratelverlengstuk+torxdop, en een stukje koelwaterslang met wat schilderstape op juiste maten. (zie foto)
Koppelingsschijf centreren ten opzichte van toplager en drukgroep, deze ook netjes kruislings naar elkaar brengen en goed vastzetten.
Druklager vervangen, ik hier er iets ceramic grease ondergedaan, dit pakt amper vuil aan en kan tevens goed tegen hitte.
Smeer de splines waar de koppelingsplaat opkomt in met het speciale Sachs vet wat je in een zakje bijgeleverd krijgt.

Is dit allemaal gereed dan kan je de bak weer omhoog brengen en met je helper de boel uitlijnen en weer in elkaar laten schuiven,
geweld helpt hier absoluut niet, moet met rust en kalmte en wat draaien aan de assen gewoon in elkaar glijden.

Vwb de uitlaat, die bouten waren kompleet verrot, heb er een afgekapt en twee afgeslepen, kat-deel losgehaald en uiteinden van de bouten weggeslepen en vervolgens uitgeboord, hoop werk maar boel krijg je anders toch niet los zonder vervormingen.

Wat fotos van de acties :

Oude drukgroep, vingers van de diafragmaschijf waren al flink afgesleten:
[img width=800 height=600]http://img37.imageshack.us/img37/4296/dscf2986.jpg[/img]

Foto van het inbusboutje en de stift die de pook met de bak verbindt.
[img width=800 height=600]http://img718.imageshack.us/img718/2856/dscf2969z.jpg[/img]

Hoe vang je een bak netjes op.
[img width=800 height=600]http://img7.imageshack.us/img7/2417/dscf2975j.jpg[/img]

Uitlaatkoppeling na demontage op de makkelijke manier :
[img width=800 height=600]http://img710.imageshack.us/img710/8586/dscf3003m.jpg[/img]

Extra werk, maar redelijk risicoloos vwb vervorming en of extra geweld.
[img width=800 height=600]http://img190.imageshack.us/img190/5915/dscf3006.jpg[/img]

Toplagertrekker in elkaar geflanst in nog geen 5 minuten. Wink
[img width=800 height=600]http://img6.imageshack.us/img6/6983/dscf2992x.jpg[/img]

Centreerpen koppelingsplaat, even samengesteld uit de ratelset, een stukje waterslang en wat schilderstape.
[img width=800 height=600]http://img190.imageshack.us/img190/2319/dscf2996e.jpg[/img]

Keerring en toplager ondertussen vernieuwd, borgveertje er weer ingedrukt.
[img width=800 height=600]http://img6.imageshack.us/img6/5738/dscf2995n.jpg[/img]

Met de eerder in elkaar geflanste paspen, gecentreerd en gemonteerde nieuwe drukgroep en plaat.
[img width=800 height=600]http://img710.imageshack.us/img710/9146/dscf3000p.jpg[/img]

Bak er weer achter, en peter moest even uithijgen naderhand, is toch een hele klus ;D
[img width=800 height=600]http://img227.imageshack.us/img227/2374/dscf3007.jpg[/img]

Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Antwoord
En vandaag de resterende onderdelen in alle rust in lekker het zonnetje vervangen aan de auto.

Ontstekingsactie is nu helemaal klaar, motor loopt wel een stuk beter, alleen de koude start is me nog iets te onregelmatig nog.
Missende sierlijsten op de bumpers weer aangebracht met die belachelijk dure klemmetjes.
Beide zij-knipper-lichten vervangen en erachter even gepoetst / gewaxed.
Gasveren achterklep vervangen, kost je nu bijna weer een gebit bij openen Wink
Accupolen eens gereinigd en licht ingevet.
Een tweetal halfgare vacuumslangetjes alvast preventief vervangen.

Zo is het uitzicht hier nu , heb er alweer 250 km mee gereden onderhand

En bij het koppelingsverhaal hierboven heb ik een stel foto's bijgevoegd nu.

[img width=800 height=600]http://img90.imageshack.us/img90/4345/dscf3036.jpg[/img]

Antwoord
Vandaag weer een klein klusje uitgevoerd,

Hij heeft een frisse thermostaat, tempmetertje staat nu weer keurig op 3 9 uur zoals een echte volvo betaamt ..
Hierna de motorruimte eens met wat Dasty ingespoten, laten inweken en nageboend en afgespoten.
Zo kan ik zien welke lekkages er nog actueel zijn, en de frisse onstekingsdelen zijn prima, hij startte in een keer vlekkeloos na al dat water ;D

Verder heb ik ondertussen al wat onderdelen aangeboden gekregen van Jos245.
Binnenkort kan ik dus ook het uitlaatspruitstuk en de antennevoet verversen, en een bodembeschermplaat monteren.

Antwoord
mijn metertje staat altijd op 9 uur Wink
Antwoord
Stinky schreef:mijn metertje staat altijd op 9 uur Wink

je hebt gelijk, deze zit andersom .. .. zucht .. ;D

Antwoord
Ik kreeg zomaar een enorme doos van de buurman vanmorgen..
(en nee de post bezorgt ook hier niet op Zondag maar hier in "t dorp" kan men dit nog bij de buren afgeven zonder zorgen .. Wink )

En laat daar nu een fris uitlaatstpruitstuk, een antennevoet + kabel en een bodembeschermplaat inzitten ..

Peter heeft weer wat te doen eerdaags, even wat pakkingen en tapeinden regelen en dan kan de hele uitlaat
nu ook in een keer van begin tot eind deugdelijk en duurzaam uitgestukt worden.

Dank aan Jos245 voor de nette handel en verzending van de spullen!

Antwoord
Vandaag de achterklep maar eens uit de auto gepeuterd.

Bekabeling in beide scharnieren was gebroken, deels gebroken of bijna gebroken en isolatie was tamelijk hard geworden.
Tussen de connectoren nieuwe bedrading gefabriekt, pen voor pen losgemaakt en frisse draad getrokken.
dadelijk kan hij er weer in als m'n zoontje terug is, die kan mooi bij de boutjes binnenin Big Grin

Ook weer gelukt, klep zit weer op zijn plaats, heb de herstelde bedrading weer aangesloten en grotendeels succes gehad
alles werkt de CV, nummerplaatverlichtning en achterruitverwarming alleen de wisser doet nog niet wat tie moet doen :'(

Eerdaags maar eens nameten waar dat nu scheefgaat, en of de spanning wel aankomt achterin de auto / bij de motor zelf
heb het bekledingspaneeltje van de achterklep er nog afgelaten, kan dus vrij makkelijk meten / klooien eraan.

Ook heb ik de antennevoet vervangen en de spriet iets ingekort, ideale lengte voor FM is wat minder nu maar de garage was niet hoger ;D

Antwoord
Vandaag in Woudenberg tijdens de uiterst gezellige koffieklets weer een aantal onderdelen gescoord

Kan nu met verzwaarde veren aan de gang, radio inbouwen, uitlaatspruitstuk wisselen, onstekingsmodule vervangen
en nog een paar zaken opleuken, verslag volgt ..

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Na lange tijd weer een 245 hugo 0 146 3 August 2025, 11:58
Laatste bericht: hugo
  Weer een 245! jero 2 438 11 December 2024, 19:18
Laatste bericht: Marc1970
  Weer een 245! jero 0 324 10 December 2024, 20:00
Laatste bericht: jero
  Weer terug CasperV70 9 5.274 12 July 2022, 18:36
Laatste bericht: Rin
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 51.833 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Wéér een 245 T6 schmirnov 83 86.401 4 February 2021, 18:30
Laatste bericht: Ozzzz
  mijn prachtige 240 GL is verongelukt. Een andere of toch maar niet? Job 14 16.088 20 February 2017, 23:53
Laatste bericht: Martinus
  Eindelijk weer een Volvo "in huis"! hugo 5 5.671 14 February 2016, 22:58
Laatste bericht: edwin
  Weer een Volvo 245 volvo144 8 7.890 6 December 2015, 11:18
Laatste bericht: volvo144
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 82.215 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)