Zo, vandaag eens heftig aan de slag geweest met de 240.
Er zit nu weer een vederlicht bedienbare frisse sachs koppeling in, ten aanzien van alle herrie : zowel t druk als het toplager waren stuk.
T was alweer even geleden dat ik een RWD auto van fris frictiemateriaal heb voorzien, maar was de kunstjes nog niet verleerd ..
Zo, k had wat beloofd, hier een korte samenvatting van het vervangen van een 240 koppeling en wat beelden hiervan .
Auto omhoog, wel eerst even de - pool losgooien (goede gewoonte) En het pookrubber even losmaken dit zit onder de bekleding vastgezet.
Markeer even de positie van de aandrijfas met een kraspen of stift, komt hij eender te zitten bij montage, dit kan onbalans schelen.
Ondersteun de as met een maatje of baksteun, verwijder deze en ook de lagersteun in het midden.
Zoek de inbus die het pennetje wat de verbinding is tussen pook en schakelstang borgt, paar slagen lossen, pennetje eruit, oogje eruit en ijzerdraadje erin.
Los de koppelingskabel een stuk en verwijder deze uit het gewicht, rubber en koppelingsgaffel en vervolgens uit het huis.
Haal de uitlaat los zodat het hele blok wat kan kantelen en je later van onderaf bij de bak-bouten kan meteen ratel en heel veel verlengstukken.
Los de baksteun bout en de bouten waarmee deze aan de auto zit.
Ondersteun het blok en vang de bak op met een bakkrik of een stevig sleutelmaatje, even met hoogte van de brug spelen en boel wat laten kantelen.
Haal het kabeltje van de achteruitrijverlichtingsschakelaar los en trek deze even naar boven in het interieur (anders gaat hij stuk, bleek >

)
Ik heb de hele pook compleet met de vork waarmee hij op de bak zit erafgehaald,
vraag me af of dit nodig was achteraf ?
Haal nu t gros van de bouten los waarmee de bak tegen het blok zit geschroefd, dit kan allemaal van onderaf .
Vervolgens de laatste bout lossen, dan kan je met een bandenlichter een en ander van elkaar laten komen (helper is dan wel handig)
Bak aan de kant,
vervolgens eerst passen of je nieuwe plaat past op de baksplines!.
Dan kan je de drukgroep lossen en verwijderen, koppelingsplaat wegnemen.
Vliegwiel loshalen, weegt nogal iets dus opletten met de laatste bout.
Boel schoonmaken en ontvetten, borgveertje en toplager verwijderen met een lagertrekker of iets wat je even in elkaar flanst (zie foto)
Nieuwe toplagertje even iets vettig maken en er met een passende dop en kunstofhamer inkloppen, borgveertje er weer op.
Krukaskeering meteen meenemen, oude gaat er makkelijk uit als je er even een gaatje in mept en daar een parkertje indraait,
als de motor redelijk vlakstaat komt er nagenoeg geen olie uitlopen wanneer je de keerring eruithebt.
Witte ring van de nieuwe (volvo)keerring halen, deze iets invetten en voorzichtig op zijn plek duwen, dit met de open zijde naar de motor toe.
Vliegwiel schoon en ontvet terugmonteren, boutjes netjes kruislings aanhalen en boel op spanning zetten.
Koppelingsplaat met de uitstekende spine-bus naar jou toe samen met de drukgroep op zijn plaats hangen, nog niet helemaal vastzetten.
Iets verzinnen als centreerpen, ik kwam met een ratelverlengstuk+torxdop, en een stukje koelwaterslang met wat schilderstape op juiste maten. (zie foto)
Koppelingsschijf centreren ten opzichte van toplager en drukgroep, deze ook netjes kruislings naar elkaar brengen en goed vastzetten.
Druklager vervangen, ik hier er iets ceramic grease ondergedaan, dit pakt amper vuil aan en kan tevens goed tegen hitte.
Smeer de splines waar de koppelingsplaat opkomt in met het speciale Sachs vet wat je in een zakje bijgeleverd krijgt.
Is dit allemaal gereed dan kan je de bak weer omhoog brengen en met je helper de boel uitlijnen en weer in elkaar laten schuiven,
geweld helpt hier absoluut niet, moet met rust en kalmte en wat draaien aan de assen gewoon in elkaar glijden.
Vwb de uitlaat, die bouten waren kompleet verrot, heb er een afgekapt en twee afgeslepen, kat-deel losgehaald en uiteinden van de bouten weggeslepen en vervolgens uitgeboord, hoop werk maar boel krijg je anders toch niet los zonder vervormingen.
Wat fotos van de acties :
Oude drukgroep, vingers van de diafragmaschijf waren al flink afgesleten:
[img width=800 height=600]http://img37.imageshack.us/img37/4296/dscf2986.jpg[/img]
Foto van het inbusboutje en de stift die de pook met de bak verbindt.
[img width=800 height=600]http://img718.imageshack.us/img718/2856/dscf2969z.jpg[/img]
Hoe vang je een bak netjes op.
[img width=800 height=600]http://img7.imageshack.us/img7/2417/dscf2975j.jpg[/img]
Uitlaatkoppeling na demontage op de makkelijke manier :
[img width=800 height=600]http://img710.imageshack.us/img710/8586/dscf3003m.jpg[/img]
Extra werk, maar redelijk risicoloos vwb vervorming en of extra geweld.
[img width=800 height=600]http://img190.imageshack.us/img190/5915/dscf3006.jpg[/img]
Toplagertrekker in elkaar geflanst in nog geen 5 minuten.

[img width=800 height=600]http://img6.imageshack.us/img6/6983/dscf2992x.jpg[/img]
Centreerpen koppelingsplaat, even samengesteld uit de ratelset, een stukje waterslang en wat schilderstape.
[img width=800 height=600]http://img190.imageshack.us/img190/2319/dscf2996e.jpg[/img]
Keerring en toplager ondertussen vernieuwd, borgveertje er weer ingedrukt.
[img width=800 height=600]http://img6.imageshack.us/img6/5738/dscf2995n.jpg[/img]
Met de eerder in elkaar geflanste paspen, gecentreerd en gemonteerde nieuwe drukgroep en plaat.
[img width=800 height=600]http://img710.imageshack.us/img710/9146/dscf3000p.jpg[/img]
Bak er weer achter, en peter moest even uithijgen naderhand, is toch een hele klus ;D
[img width=800 height=600]http://img227.imageshack.us/img227/2374/dscf3007.jpg[/img]
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)
Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K