Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De wereld rond zonder te tanken.......
Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe de motor erop reageerd eerlijk gezegd.
Of het allemaal nog een beetje vooruit te 'branden' is ? Wink
Antwoord
Wat betreft vermogen en verbruik moet ik jullie teleurstellen.

Niets bevat zoveel energie als een vloeibare brandstof. Dus een vaste brandstof met veel lucht ertussen is gewoon volumeus. Verbruik 1 kg hout op 3 km. Grofweg 1 kuub losgestort hout voor 1000 km. Maar die kuub kost franco huis slechts 25 euro incl BTW.... Dat trek je niet met benzine, zelfs niet met LPG.

Je moet ook niet op hout gaan rijden om een snelle auto te verwachten. Houtgas heeft een 35% lagere energie-inhoud vergeleken met benzinedamp. Dus die 35% vermogen lever je al in. Tel daarbij dat toerentallen boven den 3500 niet meer mogelijk zijn en je een zware installatie meesleept. 100 km/h is nog mogelijk. Indien een turbo of supercharger (deze laatste ben ik mee bezig) aanwezig is, dan lever je bijna geen vermogen in. Wel moet de turbo aangepast zijn voor lage toerentallen en goed beschermd zijn tegen backfire.

Rijden op hout is als rijden met een Deux Chevaux op vakantie. Het geeft een vrij gevoel en je beziet de jachtige maatschappij om je heen hoofdschuddend en meewarig......
Antwoord
kun je er ook een allesbrander van maken??
al help je daar het milieu niet echt mee :Smile :Smile
en lijkt me buiten het feit dat je je vergasser mee moet zeulen ook nog een tender met brandstof mee moet nemen, 1kg hout op 3 km> 300-400 kg hout om ergens te komen en weer terug, of neem je een bijltje mee?? Wink
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Dat kan tot op zekere hoogte. Er zijn Yankees die hun huisvuil erin mee stoken. Lijkt mij niet erg schoon. Ondanks een vergassingstemperatuur van 1400 graden komt het chloor uit kunststof toch in de buitenlucht terecht. Verder is alle biobrandstof, die bestaat uit grof granulaat, te vergassen. Denk aan maiskolven waar de maiskorrels af zijn of aan kokosnootschillen.

Je kunt het hout verrijken door bio-olie of frituurvet toe te voegen. De reikwijdte wordt daarmee groter. Ook kun je op houtskool rijden. Je moet dan wel water injecteren om het waterstofgehalte van het gas op te krikken.

In feite loopt de auto deels op water. Een deel van het aanwezige water wordt bij 1400 graden gekraakt tot waterstofgas en zuurstof. De zuurstof bindt zich weer met de koolstof. Eigenlijk heb je alleen een bron nodig om die temperatuur te bereiken en te behouden. Water doet de rest. Probleem is dat het splitsen van water energie vraagt (endothermisch). De hoge temperatuur behouden is dus het probleem.
Antwoord
en evt. gastank erbij voor het op temp houden?? ( kun je die niet ook met aardgas/butaan oid vullen>?)
is dat geen optie?
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Volgens mij kun je met een gewone gasvlam geen 1400 graden bereiken. Dan heb je acetyleen en zuurstof nodig. Door koolstof aan lucht te verbranden kan dat wel; denk aan een smidsvuur. Koolstof is dan veel goedkoper vergeleken met gas en zuurstof.
Antwoord
Ik ben dan echt benieuwd: hoe werkt het nu eigenlijk????

Super dit!!!!
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Een cursus houtvergassing:

Men neme houtblokjes die los genoeg zijn om goed omspoeld te kunnen worden door lucht. De blokjes zitten in een voorgevormde, verticale buis met daaronder een rooster. Deze houtblokjes krijgen van alle kanten voorverwarmde lucht met meer dan 30 m/s op zich afgeblazen. Na ontsteking gaan deze blokjes door de hoge luchtsnelheid branden als een hellevuur. Echter de lucht is onvoldoende voor een volledige verbranding. Slechts een klein deel verbrandt. Het hout verkoolt en krimpt en nieuw hout zakt aan. De enorm hoge temperatuur, die ontstaan is, brengt een aantal chemische processen op gang. De eenvoudigste processen zijn de splitsing van water in waterstofgas en losse zuurstofatomen. De zuurstofatomen binden zich weer met de tot koolstof verworden houtblokjes tot koolmonoxide. Deze gassen worden aangezogen door het motorvacuum en ontwijken via de rooster. Overblijvende as valt door de rooster en blijft op de bodem liggen. Het afzuigen van deze brandbare gassen zorgt voor nieuwe aanvoer van verse lucht, zie het begin van het verhaal. En zo gaat het proces continue door.

De aanzuiging van de motor bepaalt de hoeveelheid gas. Als de motor stopt, dan stopt ook de vergassing, omdat er geen "trek" meer is door de haard.

Het gas verlaat de rooster met ca 700 graden. Dit gas warmt de aangezogen lucht op en verlaat de generator met 300 graden. Dan volgt nog een hele filtertrein om het stof en water eruit te krijgen. Bij de motor wordt het gas 1 op 1 gemengd met lucht.

Het is een vrij arm gas, want het is voor de helft verdund met stikstof, dat al in de aangezogen lucht aanwezig was. Bovendien is koolmonoxide niet alleen brandbaar, maar ook giftig, dus een hete generator in een afgesloten ruimte zetten is uit den boze. Ik had mezelf wat bang gemaakt ivm de giftigheid, maar er kan niet zoveel misgaan als alle afsluiters goed functioneren. Barbequën is gevaarlijker...... De vlam die je bij brandende houtkool ziet is feitelijk brandende koolmonoxide.
Antwoord
Geen deel 2. De theorie is nu eenmaal niet moeilijker dan ik het beschreven heb. Ook de praktijk kan veel makkelijker dan de weg die ik bewandeld heb. Echter ik heb gekozen voor veiligheid, bedieningsgemak en efficientie. Helaas vreet dat tijd.

Pure waterstof is erg explosief. Koolmonoxide brandt daarentegen zeer langzaam. De gassamenstelling is ongeveer: 20% waterstofgas, 20% koolmonoxide, 10% kooldioxide en 50% stikstof. De laatste twee zijn onbrandbaar en verarmen het gas. Explosie's in het inwendige zijn mogelijk als er luchtaanzuiging door lekkages is. Daarbij moet je niet aan een klap denken, maar aan een hoestje. De unit heeft in totaal 6 explosiekleppen en -deksels. Mocht tot dusver slechts ÃÂÃÂn keer een kuch via de veerbelaste vuldeksel ervaren. Een leek zou het niet eens opgevallen zijn. Backfire vanuit het spruitstuk schijnt het vaakst voor te komen. Ik heb daartoe een 1 1/4' terugslagklep ingebouwd.

Hier een plaatje bij nacht:

[img width=450 height=600]http://i180.photobucket.com/albums/x229/Dutch-John/Woodgas/IMG_1016.jpg[/img]
Antwoord
Maar wat kost het nou om zo'n installatie te maken/laten maken?

Wat is de actieradius?

Dit is momenteel toch wel het meest baanbrekende project voor en op Volvolvo, super!! ;D
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Binnenkort terugkeer van Lupo zonder 245T Lupo Roffel 6 3.710 12 May 2013, 10:56
Laatste bericht: MartjeB
  Voorstellen - nog zonder Volvo! reiGr 2 2.397 20 October 2012, 14:08
Laatste bericht: reiGr
  Ook ingestapt in de 240 wereld > Volvo 245 GLT oudevolvo 23 9.854 10 May 2010, 19:44
Laatste bericht: M&M

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)