Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
remblok vraag
hoeft ook niet, ze zitten gewoon"los" in hun behuizing, draaiende werking v/d wielen/schijven doen de rest, moet nl. ook direct contact hebben met de schijf, anders duurt de actie remmen met je pedaal-werking van de blokken op de schijf te lang
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Citaat:ze zitten gewoon"los" in hun behuizing

Ok, dan weet ik genoeg, thx

Bij mij zitten ze dus niet "los" in de behuizing; vanwege de aankoekerij in de klauw (boven en onder), moest ik de blokjes er met een hamer (zachtjes) intikken.
Wel geprobeerd de meeste aanslag er uit te dremelen, maar dus nog niet voldoende.
Vanavond maar even de blokjes (beter) gangbaar maken dus.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Iets verder indrukken als normaal, en uitdrukken tegen een plaatje wat iets dunner is dan het remblok. Zo kan je net een beetje vuil en vliegroest van de zuiger schuren, kan genoeg zijn. Totaal verroeste zuigers en versleten rubbers moet je gewoon vervangen.

De remblokken gaan terug door de slingering van de remschijf en remklauw onderling (lijkt wel of alles vast zit aan zo'n auto maar onder het rijden buigt en strekt alles).
De veren zijn bedoeld om de blokken strak in de klauw te houden, anti-rattle spring, heet-ie.

Edit - ik dacht: "Wat toevallig, die foto is van precies dezelfde hoek genomen als die Erling Brox", maar het is gewoon helemaal dezelfde.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Voor een ieder die geinteresseerd is in "trillende remmen", hier een ontzettend interessant artikel van iemand die er echt
verstand van heeft.

The "Warped" Brake Disc and Other Myths of the Braking System

Paar zinnen uit het verhaal:

Every case of "warped brake disc" has turned out to be friction pad material transferred unevenly to the surface of the disc.
This uneven deposition results in thickness variation (TV) or run-out due to hot spotting that occurred at elevated temperatures.
The material transfer between the two materials is resulting in uneven deposits and vibration under braking.

PREVENTION
There is only one way to prevent this sort of thing - following proper break in procedures for both pad and disc and use the correct pad for your driving style and conditions.

CURE
Is there a "cure" for discs with uneven friction material deposits?" The answer is a conditional yes.
If the vibration has just started, simply fitting a set of good pads and using them hard (after bedding) may well remove the deposits and restore the system to normal operation.
If only a small amount of material has been transferred i.e. if the vibration is just starting, vigorous scrubbing with garnet paper may remove the deposit.

Goed verhaal!

@Marc: ik heb idd de Brox-pic geleend.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
He, die link van Rob verwijst naar een stuk van race en sleutel held Carroll Smith.

Nog veel meer heel interessante artikelen in zijn boeken:

http://www.amazon.com/exec/obidos/search...ll%20Smith

Ik kan alleen maar zeggen: lees die boeken
;D Wink ;D
prcs Wink nice material ;D
en die voornaam is ook leuk ;D' Shelby is ook een held, en Carol is ook de mama van mijn kids, en niet blij met mijn VolvoHobby :-*
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
De moeder van mijn kinderen (die overigens Anne heet en niet Carol) is al lang blij dat ik me met Volvos bezig houdt en niet met raceauto's zoals de heren Smith en Shelby... hoewel ik denk ik niet weg zou komen met 3 Volvo's voor de deur....
heb een soortgelijk probleem:
4x Blokken voor + 2x schijven voor vervangen ( €79,-), reed helemaal goed, maar nu blijft er 1 zuiger hangen, linksvoor.
beetje voet op de rem en het is weg, maar als je dat neit doet is het ijzer op ijzer
zit er net 100km op, ook ontlucht + nieuwe Dot 4 erin. en heb er sinds vandaag, na 100 km dus, last van, is dus duidelijk 1 zuiger linksvoor.
hele klauw vervangen of zijn er shortcuts??
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
PP! schreef:heb een soortgelijk probleem:
4x Blokken voor + 2x schijven voor vervangen ( €79,-), reed helemaal goed, maar nu blijft er 1 zuiger hangen, linksvoor.
beetje voet op de rem en het is weg, maar als je dat neit doet is het ijzer op ijzer
zit er net 100km op, ook ontlucht + nieuwe Dot 4 erin. en heb er sinds vandaag, na 100 km dus, last van, is dus duidelijk 1 zuiger linksvoor.
hele klauw vervangen of zijn er shortcuts??

vraag maar even aan peter...die kan heeft wel tips voor je
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
wat ik dus niet snap, net naar Den Bosch & terug, en als ik m'n rem lichtjes indruk heb ik geen wrijving, maar gas erop & rem los is soms wel, soms niet schrapen van staal op staal.
remblokken, & schijven zijn nieuw, goed ingevet met koperprut, nieuwe borgpennen & spietjes+ clipjes.
enige wat ik nu kan bedenken is dat ik een slag in m'n wiel heb oid??.
maar dat had ik bij m'n vorige remschijven & blokken niet, al was vervanging wel noodzakelijk.
zal m'n as uit het lood staan, en hoe los je dat op?( buiten een nieuwe monteren, wat waarschijnlijk veel werk zal zijn, nl. nog nooit gedaan)
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Remblok montageset achter ATE Rob 9 2.795 30 June 2023, 21:06
Laatste bericht: Marc1970
  Remblok dikte Happy newbee 8 6.292 25 June 2007, 13:54
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)