Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Problemen bij 1979 245 modificatie tot 245 turbo
Peter Timmer schreef:Ik heb nog meer gevonden Smile
Van deze twee plaatjes weet ik alleen geen bouwjaar :-\
maar misschien heb je er wat aan

[Afbeelding: schemainstrumentenpaneexn6.th.jpg]

[Afbeelding: schemainstrumentenpaneewg6.th.jpg]

als de foto's ooit van mij kwamen is het van de bouwjaren 1981 tot 1983
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
was er niet ook een probleem met de km-tellerkabel?
dacht dat deze ook niet zomaar over te zetten was.
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
eric vermeer schreef:als de foto's ooit van mij kwamen is het van de bouwjaren 1981 tot 1983

Het zou best kunnen dat ze bij jou vandaan kwamen, ik heb ze wel van iemand hier gekregen toen ik met de klokkenwinkel van Geestschrijver bezig was.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Heren, bedankt voor alle info. Ik heb alles verzameld en geprint. A.s. dinsdag ga ik met de auto verder en zal ik het een en ander gaan proberen! Indien alles werk zal ik het laten weten. Indien er nog vragen zijn, volgen die vanzelf ;D.

In mijn geval is de kilometertellerkabel verder geen probleem, omdat de motor en gehele wielophanging / aandrijflijn van de turbo donor afkomen.
Antwoord
Hallo Peter en Eric. Jullie schema's lijken inderdaad veelbelovend. Na het openen zijn deze echter iets te klein. Ik kan het nu helaas niet lezen :o. Kan het zijn dat de originelen groter zijn? In dat geval kun je ze ook gewoon mailen naar daanheijn@hotmail.com, of wellicht de grote versie posten. Alvast bedankt.
Antwoord
Je hebt meel Smile
Antwoord
Citaat:Daan, Net ff mijn haynes opgezocht en warempel ik heb notities gemaakt. Wat ik er nog van begrijp:
stekker 32: 1BR op 2BR, 2BLR op :BLR, 4GR op 1GR. gewerkt vanuit de auto naar het klokkenspel. Kan het zijn dat er maar 3 gebruikt worden op deze stekker? Inderdaad is hier de kleur gevolgd maar ik weet niet of dit gelijk goed was.

Van stekker 31 heb ik wel alle kleurcodes genoteerd maar waar ik wat op aangesloten heb!!?? Vanuit de auto waren blijkbaar alleen 2,3,5,6,8,9,10 + 11 in gebruik. terwijl op de nieuwe klok (Dacht van een italiaanse turbo!) de nrs 4 en 6 niet in gebruik waren. Aan de hand van de schema's heb je zo gezien of een en ander dezelfde funktie heeft per kleur. Dat heb ik toen ook gedaan meen ik me te herinneren.

Stekker 34 is in beide gevallen 2x rood geweest dus heb ik klakkeloos zo aangesloten.

Tis allemaal al de nodige jaren geleden. Ik hoop dat je er iets aan heb. Hoor graag het resultaat. Gegroet, Joseph

In het 1979 model is stekker 34 niet aanwezig (lipje op de 'nieuwe' instrumentenpaneel. Gezien de kleur rood zou je kunnen zeggen dat dit een constante plus is. Dit weet ik natuurlijk niet zeker, dus vandaar de vraag of iemand dit wel weet. (mogelijk constante plus in stand II en III van het contactslot!?)

Helaas mis ik nu een schema van de stekkers / instrumentenpaneel van het 1979 model. Wellicht dat iemand dit nog heeft liggen (Skidje!?). Dit in het geval dat kleur niet alles zegt.

Daarbij heb ik nog de vraag of de aarding van het instrumentenpaneel via de stekkers verloopt, of dat dit nog apart moet worden aangesloten. (Eerder dacht ik dat het lipje van stekker 34 een aarde was)

Antwoord
massa van instrumenten loopt via de stekkers
Antwoord
Daan,
In mijn haynes staan de nodige schema's van de 240. Zal eea ff scannen tesamen met mijn notities en nadien plaatsen. (waarschijnlijk morgen).
Gegroet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Super, ik ben vooral op zoek naar het originele schema van het instrumentenpaneel en de stekkers 31, 32, 34 van het model 1979 / 1980. Gisteren, vannacht ben ik tot 04:00 uur bezig geweest met de bedrading. Uiteindelijk zijn de volgende zaken nu correct aangesloten door in eerste instantie alle kleuren t.o.v. de bedrading in de auto en de nieuwe stekkers op elkaar aan te passen:

1. Groot licht reageert correct op het dashboard
2. Handrem reageert correct
3. Knipperlicht rechts / links en hazard zijn ok!

A. Eerder bleek het olielampje en het acculampje niet te willen branden in stand II van het contact. Na alle bedrading door te meten, bleek ook alles vanuit de stekker goed door te lopen naar de dynamo. Na veel gedoe bleek ik daar de dikkere blauwe massa draad vergeten te zijn. Als het contact nu in stand II staat branden de volgende lampjes:

Turbo, Accu, Olie, handrem, brake faillure en defecte verlichting (zie ook afbeelding).

Brake faillure en defecte verlichting zijn denk ik logisch, omdat de remmen nog niet ontlucht zijn en het verdeelblok met sensor dus nog leeg is. Tevens zijn de knipperlichten voor (ook op spatbord) en stadslicht op dit moment nog niet aangesloten (werkt al wel, maar losgekoppeld omdat de auto moet nog naar de spuiter moet). Het oplichtende handremlampje weet ik niet zeker. Deze doet het verder namelijk wel. Hierbij dus de vraag of dit verder dus een normale situatie is ???. Ik kan nu helaas niet doorstarten om te kijken of de lampjes daarna uit gaat, omdat de uitlaat nog niet is gemonteerd en de kleppen nog niet zijn gesteld (zijn deels vervangen). Dit is ook wat ik volgende keer eerst ga doen.

B. Verder zijn er bijgaand nog een aantal punten die opvallen, of waar ik nog niet uit kom:

1. Stekker 34 lijkt op het oude dashboard niet aanwezig te zijn geweest. In de schema’s worden deze aangeduid met twee maal rood, terwijl het in de praktijk (Afgeknipte stekkers van het nieuwe dashboard uit de donor turbo), het gaat om een enkel lipje met een rood/witte draad. Bij spanning reageert op het dashboard alleen het OVERDRIVE OFF lampje. Dit lijkt mij geheel een onzinnige vermelding, omdat ik liever niet altijd naar een dergelijk lampje kijk als ik de overdrive niet gebruik. Klopt dit, of werkt dit toch iets anders in de praktijk? Zo ja, waar zal deze draad dan naar toe moeten lopen. Het is vreemd dat de kleur t.o.v. deze situatie ook niet overeen komt met het schema. Deze spreekt namelijk van twee rode draden (stekker 34) bij de een en een Y bij het Instrumentenpaneel schema.

2. De locatie van de oliedruk (G op het schema) en temperatuurgever (F op het schema) bij de B21et zijn mij nog niet helemaal 100% duidelijk. Klopt het dat de temperatuurgever onder het inlaatspruitstuk zit? Deze is aangesloten op een platte stekker met rubberen hoesje (draden BL-Y op de kabelboom van de motor)? Volgens het schema zou deze vervolgens op geel (Y) zijn aangesloten op de kabelboom in de auto en stekker 31/2 Yellow. Vanuit de motorruimte klopt dit ook als ik de stekker doormeet t.o.v. de draad. Op de kabelboom aan de motorzijde blijkt dit dus echter de genoemde BL-Y ipv Y te zijn. Deze draad is ook door te meten, maar is volgens het schema weer gereserveerd voor het waarschuwingssysteem defecte gloeilamp 31/12 H. Duidelijk dus een probleempunt!!?

3. Het olie lampje in het dashboard, brandde wel netjes bij stand II, maar deze zit nu nog niet aangesloten. Volgens de kabelboom zou deze op zwart zitten van stekker 31 (31/5). Hiervoor was ook een draad vrij op de kabelboom van de auto. Echter zit er rond het motorblok geen kabel die naar de sensor loopt die naar mijn idee de sensor is onder het uitlaatspruitstuk achter de dynamo. Weet iemand of deze draad los van de kabelboom de auto ingaat, of zit deze wel op de kabelboom van de motor inbegrepen (bij mij lijkt dit niet zo te zijn).

4. Een vierder raar punt is het verloop van de instrumentenpaneelverlichting. Volgens het schema loopt deze enerzijds via een massa over de algemene massadraad 32/4 (SB, Zwart). Anderzijds lijkt de andere zijde van de lampjes direct verbonden met de Regelbare weerstand / potmeter op je dashboard (I). Dit is de bruine draad 31/10. Nu snap ik echter niet precies hoe hier nu + loopt t.o.v. deze lampjes. Draad 32/A BL-R (+15) is de algemene + bij stand II van je contactslot. Deze lijkt via het schema alleen de waarschuwingslampjes te voeden (zie rood in schema). Klopt het dat de lampjes van de verlichting dus alsnog de + krijgen van 32/A en dat de lampjes alleen gaan werken als de potmeter wordt aangesloten met enkel de bruine draad!?

Nu zal ik even stoppen. Dit is natuurlijk een hele lap tekst en vergt mogelijk enige tijd tot inlezen van de schema’s alvorens mogelijk duidelijk is wat ik bedoel of waar ik heen wil met mijn vragen. Dit wordt duidelijk iets voor de DIE HARD Volvo liefhebber die in deze gekte mee wil gaan. Hierbij dus nu al bedankt voor lezen tot zover. Verder gaan is op eigen risico. ;D

Bijlagen:

Schema van de stekkers / draden met functie:

[Afbeelding: stekkersklokkenwinkel24pf6.th.jpg]

Schema instrumentenpaneel:

[Afbeelding: 76sx3.th.jpg]

[Afbeelding: 77by9.th.jpg]

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.827 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.800 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.315 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.507 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.106 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.874 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.857 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.692 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.826 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.087 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)