21 June 2007, 16:34
Mijn restauratieproject van een 1979 GL tot een 245 turbo B21et, is al zeer ver gevorderd. De motor ligt er gereviseerd in, de carrosserie is nu weer geheel hard en staat in de primer. Nu wilden wij echter de klokkenwinkel ook origineel turbo hebben. Om die reden hebben wij het dashboard van het 1979 model eruit gehaald en vervangen voor een Turbo dashboard met ruimte voor de klokken boven de middenconsole. Alles past verder prima, alleen bij het aansluiten van het 'dashboard deel' met de kilometerteller en alle systeemlampjes etc, blijkt nu een probleem. Eerder heb ik personen gesproken, die aangaven dat dit geen problemen zou geven. De stekkeraansluitingen achter op de dashboard delen zijn identiek en dat kun je dus gewoon overzetten.
Nu blijkt dit bovenstaande verhaal helaas niet helemaal te kloppen. Bij het aansluiten van het nieuwe dashboard kloppen vele lampjes niet meer en zijn in verschillende standen van het contact functies ineens niet meer bruikbaar. Een voorbeeld hiervan is dat als de alarmlichten aan staan, alleen het linker groene pijltje en het accu lampje gaan knipperen!!!! Als het contact in stand 2 staat knippert het helemaal niet meer en lijkt alles te branden. Dashboardverlichting brand verder helemaal niet. Zaken als grootlicht ect. echter weer wel in orde.
Nu is het probleem dat het oude dashboard inmiddels niet meer bestaat. Ik zal het dus met de nieuwe variant moeten doen. de cockpit van de 1979 variant is verder ook te klein om in het huidige deel teruggeplaatst te kunnen worden.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Zijn in de twee gevallen (zie foto's) de functies in de 'cockpitjes' wel het zelfde en verschillen alleen de volgorde van de kleuren van de draden op de ronde en maanvormige stekkers, zodat het wisselen van de draden de oplossing geeft, of heb ik nu in zijn geheel een heel groot probleem en zal ik opnieuw opzoek moeten naar een 1979 er dashboard!?
![[Afbeelding: dscf4736tl5.th.jpg]](http://img525.imageshack.us/img525/4260/dscf4736tl5.th.jpg)
![[Afbeelding: dscf4739ht9.th.jpg]](http://img187.imageshack.us/img187/3747/dscf4739ht9.th.jpg)
Wellicht dat er dus mensen zijn die hier ervaring mee hebben of specifieke schema's hebben van de aansluitingen op de ronde en maanvormige stekkers.
Alle tips zijn welkom.
groet,
Daan
Nu blijkt dit bovenstaande verhaal helaas niet helemaal te kloppen. Bij het aansluiten van het nieuwe dashboard kloppen vele lampjes niet meer en zijn in verschillende standen van het contact functies ineens niet meer bruikbaar. Een voorbeeld hiervan is dat als de alarmlichten aan staan, alleen het linker groene pijltje en het accu lampje gaan knipperen!!!! Als het contact in stand 2 staat knippert het helemaal niet meer en lijkt alles te branden. Dashboardverlichting brand verder helemaal niet. Zaken als grootlicht ect. echter weer wel in orde.
Nu is het probleem dat het oude dashboard inmiddels niet meer bestaat. Ik zal het dus met de nieuwe variant moeten doen. de cockpit van de 1979 variant is verder ook te klein om in het huidige deel teruggeplaatst te kunnen worden.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben. Zijn in de twee gevallen (zie foto's) de functies in de 'cockpitjes' wel het zelfde en verschillen alleen de volgorde van de kleuren van de draden op de ronde en maanvormige stekkers, zodat het wisselen van de draden de oplossing geeft, of heb ik nu in zijn geheel een heel groot probleem en zal ik opnieuw opzoek moeten naar een 1979 er dashboard!?
![[Afbeelding: dscf4736tl5.th.jpg]](http://img525.imageshack.us/img525/4260/dscf4736tl5.th.jpg)
![[Afbeelding: dscf4739ht9.th.jpg]](http://img187.imageshack.us/img187/3747/dscf4739ht9.th.jpg)
Wellicht dat er dus mensen zijn die hier ervaring mee hebben of specifieke schema's hebben van de aansluitingen op de ronde en maanvormige stekkers.
Alle tips zijn welkom.
groet,
Daan