Kleppen stellen kan je op meerdere manieren doen, heb ik gemerkt. Door de rubbertjes onder de klepstoters is het lastig om het goed te doen. Het beste demonteer je de nokkenas, demonteer je de rubbertjes. Monteer de nokkenas weer (20Nm) en meet de speling. Demonteer de nokkenas of leg de plaatjes eronder met een speciaal stukje gereedschap en meet de speling opnieuw. Demonteer opnieuw de nokkenas en monteer de rubbertjes weer.
Wat omslachtig maar wel de enige zuivere manier om de speling af te stellen.
Schudden van de motor komt vaak door ongelijke compressie. Dat kan komen door te ruim staande kleppen, maar vaak ook door de krap staande kleppen (waarschijnlijker). De kleppen kunnen dan verbranden en de zittingen zullen vervuilen. Een compressietest of een lektest is wel aan te raden. Backfires komen ook eerder voor met verkeerde klepspeling.
Informeer voor een koprevisie eens bij Bert, die doet inmiddels steeds meer Volvo's en ik durf mijn vingers in het vuur te steken voor zijn kwaliteit.
http://www.hrw-revisie.nl/
Verder dien je nog de ontstekingstimnig en het verlopen ervan te controleren met een stroboscooplampje. Want een schuddende motor kan ook komen door een zwakker ontsteking of speling op de rotor-as.
De B23 en B230 staat er om bekend kleppengeluid te gaan produceren als de bovengenoemde rubbertjes onder de klepsteel "op" zijn. Een nokkenasdemontage met een paar verse rubbertjes zou zowieso geen gek plan zijn ?