Topics: 5
3 March 2019, 13:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 March 2019, 14:05 door Koppelmans.)
Tuurlijk logisch.
Maar gewoon een poging om even iets na te vragen ,mee te denken, of je te verdiepen in het probleem zou niet misstaan.
Of iets persoonlijks, vanwege de relatie, of omdat ik met een gewezen servicewagen doorlopend reclame rijdt voor die tent, of etc.
Meteen (lekker commercieel gedacht) doorverwijzen naar de dealer valt me zwaar tegen van een afdeling die zich "customer service" noemt.
De service kan er gerust afgelaten worden in dit geval.
Ik zal je de reacties van wel en niet Volvo-rijders in mijn kennissenkring besparen....
Topics: 163
Op afstand helpen via een forum is al lastig, laat staan een belmevrouw achter de receptie...
Helaas geen goed nieuws. Die zwevende zekering voor de injectoren (bij de bobine) zit niet in mijn tussen-model.
De hallgever werkt perfect. Dus is het probleem nog steeds niet boven water, helaas.
Zijn er nog meer suggesties of tips om naar te kijken?
Topics: 82
8 March 2019, 12:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 March 2019, 13:16 door Marc1970.)
Er is vonk, er is druk, dan gaat er toch iets mis met de aansturing vd injectors. De ene pin van het stekkertje is constant 12V bij het starten (kwenie welke), die kan je meten.
En de andere wordt geaard door de ECU. De massa van de ECU zijn die kabeloogjes op de inlaat, en van het kleppendeksel naar het schutbord. Die kan je nakijken.
En waar de bedrading door het schutbord gaat ook, sommige draden vallen vanzelf de isolatie af.
Verdere issues zal je dan in de ECU zelf moeten zoeken, en dat gaat het beste door er een andere aan te hangen. Die bevindt bij de voeten vd bijrijder, als je LH2.2 hebt, eindigt het Bosch nummer op 511, 541, 544 of 554. Meer nummers: http://www.nuceng.ca/bill/volvo/database/ecu.htm
-edit- Oh dat had je al geprobeerd, met de ECU. Dan weet ik het ff niet meer. Bedrading nakijken, meten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
(8 March 2019, 12:40)Marc1970 schreef: Er is vonk, er is druk, dan gaat er toch iets mis met de aansturing vd injectors. De ene pin van het stekkertje is constant 12V bij het starten (kwenie welke), die kan je meten.
En de andere wordt geaard door de ECU. De massa van de ECU zijn die kabeloogjes op de inlaat, en van het kleppendeksel naar het schutbord. Die kan je nakijken.
En waar de bedrading door het schutbord gaat ook, sommige draden vallen vanzelf de isolatie af.
Verdere issues zal je dan in de ECU zelf moeten zoeken, en dat gaat het beste door er een andere aan te hangen. Die bevindt bij de voeten vd bijrijder, als je LH2.2 hebt, eindigt het Bosch nummer op 511, 541, 544 of 554. Meer nummers: http://www.nuceng.ca/bill/volvo/database/ecu.htm
-edit- Oh dat had je al geprobeerd, met de ECU. Dan weet ik het ff niet meer. Bedrading nakijken, meten.
ja, lijkt inderdaad op kabelprobleempje. Kan ook goed als een deel van de bekabeling over of langs het spruitstuk loopt. wordt een klusje.... maar doen we gewoon.
Topics: 60
8 March 2019, 21:50
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 March 2019, 21:53 door Grey240Polar.)
(8 March 2019, 12:02)Koppelmans schreef: Helaas geen goed nieuws. Die zwevende zekering voor de injectoren (bij de bobine) zit niet in mijn tussen-model.
De hallgever werkt perfect. Dus is het probleem nog steeds niet boven water, helaas.
Zijn er nog meer suggesties of tips om naar te kijken?
Zoals ik het elektrisch schema in de Haynes manual interpreteer worden alle injectoren parallel aangestuurd (in de LH Jetronic varianten). Deze hangen aan de kant van het brandstofrelais aan de 12 V en worden door de ECU naar massa getrokken op het moment dat ze moeten inspuiten.
Als je èn een vonk hebt èn je hebt werkende brandstofpompen, dan zijn er m.i. nog maar drie dingen die gecontroleerd kunnen worden: de werkelijke brandstofdruk op de rail, of de injectoren de 12 V krijgen vanaf het relais en of ze aangestuurd worden door de ECU.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Topics: 64
8 March 2019, 22:28
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 March 2019, 22:28 door Naciremus.)
Distributietier nog heel?
(8 March 2019, 22:28)Naciremus schreef: Distributietier nog heel? distributieriem is oke. als je die bedoelt.
Topics: 41
Benieuwd of je 245 uiteindelijk weer op de weg gekomen is?
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971 (verkocht).
(8 March 2019, 22:46)Koppelmans schreef: (8 March 2019, 22:28)Naciremus schreef: Distributietier nog heel? distributieriem is oke. als je die bedoelt.
Ja!!!! we rijden weer, na 7 maanden. Mijn sleutelaar, APK man kreeg het niet voor elkaar. Probleem was niet te vinden. Van alles is bekeken en vervangen of even uitgewisseld. Uiteindelijk op aanraden van een vriend hem weggehaald en naar Schampers Helmond gebracht. Die heeft overigens een paar prachtige auto's staan!!!! Afijn Rogier Schampers heeft er een aardig gedeelte van de dag aan besteed en vond een kabel naar het injectie-relais die vooraan 12V mat en achter ook 12V, behalve als je wat meer stroom om te werken vroeg, want dan viel de 12V weg. Rogier heeft met veel tegenzin een by-pass gemaakt en me min of meer opgedragen de auto nog eens te brengen, zodat hij de kabelboom weer naar (redelijk) origineel kan brengen. Ben die man zoooo dankbaar, dat ik eerst weer ga genieten van een heerlijk rijdende 240 voor hij terug mag...
Maar wat jou betreft, dank voor je belangstelling en dat je me hebt helpen herinneren dat als iets opgelost is, dat ook gemeld mag (moet) worden.
groeten Marco
|