Berichten: 8
Topics: 4
Lid sinds: May 2009
Reeds geruime tijd heb ik problemen met een of ander electrisch probleem. Er zit een virus in mijn auto.
Als ik mijn 240 GLE LPG start gaat het automatisch overschakelen van B naar G niet goed en klapperen er relais. Lpg relais vervangen, brandstof relais ( wit) vervangen maar nog steeds zo nu en dan problemen.
Gisteravond tijdens het rijden op de snelweg bij een richtingaanwijzer signal ( veranderen van rijstrook) plotseling laadstroom lampje begon op te lichten en vervolgens alle dashbord verlichtinssignalen en de moter hield in. Ik deed "vanalles" en opeens was alles weer onder controle. Al met al een heel vervelende situatie waar ik als volvoregister-lid 525 geen raad mee weet.
De volvo heeft een centrale vergrendeling met afstandsbediening, kan dit er iets mme te maken hebben.
Ook als er niets aan de hand is een ik rij weg dan gloeit het laadsignaal. De dynamo en accu zijn in prima conditie. Graag een mogelijke diagnose van dit probleem. Signaalled Texalarm doet ook vreemd.
PTR
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Ergens een slechte massa?
Kijk anders even in het
greenbook TP30808 op blz.6 staan de groundings en verderop vind je de schema's
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 340
Topics: 37
Lid sinds: Jul 2009
Zekeringen en zekeringkast zijn een zwak punt, zekeringen vervangen en de contactlipjes van de zekeringkast schoonmaken en bijbuigen.
De massa kabel vervangen door een dikkere kabel help vaak ook, omdat er tegenwoordig vaak meer en grotere stroomverbruikers in de oude volvo's worden gemonteerd zijn de org. kabels aan de dunne kant.
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Koolborstels en spanningsregelaar nog in orde?
Berichten: 8
Topics: 4
Lid sinds: May 2009
Bedank voor jullie reacties.
Accu en dynamo zijn in goede conditie,
zekeringen zijn behandeld en zien er betrouwbaar uit.
De aardpunten heb ik zoveel mogelijk schoon geschuurd.
En nog steeds heft de volvo kuren.
gaarne nog meer suggesties en opsporing verzocht van deze lastige situatie.
Anders gaat de auto in de verkoop.
groet PTR
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
Behalve de zekeringkast links in de A-stijl zit er ook nog 1 voor de linker veerpoot in het motorruim. Heb je die ook nagekeken?
Ook kun je de stekkeraansluitingen van je ECU en de ECU zelf eens nakijken. Deze zitten achter het schutbord in het voetencompartiment aan de bijrijderskant langs de A-stijl. Als je een lekkage hebt vanuit de voorruit of de afwatering vanaf de paravaan zijn dit de eerste die natte voeten krijgen.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
En hoe weet je dat de dynamo en accu goed zijn? Al die dingen die je noemt gaan toch echt goed bij versleten koolborstels.
Achterop de dynamo, wit gevalletje met 2 schroeven, kan er zo uit. Borstels moeten >5 mm lang zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Marc1970 schreef:En hoe weet je dat de dynamo en accu goed zijn? Al die dingen die je noemt gaan toch echt goed bij versleten koolborstels.
Achterop de dynamo, wit gevalletje met 2 schroeven, kan er zo uit. Borstels moeten >5 mm lang zijn.
Mijn idee ook! En heel snel en makkelijk te controleren.........
Berichten: 8
Topics: 4
Lid sinds: May 2009
Nadat ikalle mogelijke oorzaken ben nagelopen, heb ik als laatste optie de contactslotschakelaar open gebroken.
Hier heb ik niets gevonden. Dit waseen bruin exemplaar.
Ik had nog een zwarte schakelaar die dezelfde aansluitingen had yuitwendig.
Maar de starte wel maar sloeg niet aan.
Ook deze schakelaar open gemaakt en toen bemerkte ik een schakelstand verschil. Het draaibare deel had een andere schakelstand. Bovendien merkte ik dat bij de zwarte schakelaar een contct veel zwaarder veerde dat bij deoorspronkelijke bruine. Ik kwam erachter omdat ik deverschillen kon voelen.
Van twee schakelaars een gemaakt en ik heb mijn oude Volvo weer als vanouds.
Het heeft al met al wel de afgelopen 8 maanden 60 uur gekost maar de aanhouder wint.
Ik ga met de volvo op vakantie, het vertrouwen is weer 100%.
Bedankt voor jullie reacties.
PTR