12 September 2010, 13:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 November 2011, 00:40 door Dopski.)
Zo, al een tijdje geen update, maar dat betekent niet dat ik stil heb gezeten! De laatste weken van de vakantie nog even hard doorgewerkt, met onderstaande foto's als resultaat 
Hier een groot deel van de kleine onderdelen in de 2k-lak. Spulletje heet Biccs Bichodur, ik bestel het bij de plaatselijke spuiterij voor 22,50 per liter. Kan direct over het gestraalde staal heen! Ik heb de draagarmen nog wel in de Owatrol CIP gezet, maar ik ben niet zo tevreden over de hechting van de 2k daarop. Krab het er net ff te makkelijk af, maar ik heb alles al gespoten... Misschien iets voor over een paar jaar, dan misschien toch maar coaten...
![[Afbeelding: IMG_0713.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0713.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0712.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0712.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0745.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0745.jpg)
Het vooraslichaam en de veren heb ik wel laten coaten. Nog even getwijfeld of ik het vooraslichaam zwart zou laten doen of toch origineel grijs, ben voor het laatste gegaan.
![[Afbeelding: IMG_0747.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0747.jpg)
En hier de eerste spullen weer terug op de auto! Het leukste gedeelte, jammer dat dat altijd zo snel voorbij gaat. Ik moet de achteras nog wel ÃÃn keer in de lak zetten, misschien dat ik de veren weer even demonteer om er wat makkelijker bij te kunnen.
![[Afbeelding: IMG_0743.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0743.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0749.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0749.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0751.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0751.jpg)
Natuurlijk alle boutjes, beugeltjes en klein grut laten verzinken. Remdrukverdelers waren een paar jaar terug als door mijn pa gereviseerd, dus ik heb alleen maar alles schoongemaakt en een nieuw pakkingkje geknipt.
![[Afbeelding: IMG_0750.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0750.jpg)
Op een foto hierboven is ook een tweede B20 te zien. Die kreeg ik gratis van een klant van mijn pa! De staat ervan is niet duidelijk, maar een gegeven paard...
![[Afbeelding: IMG_0748.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0748.jpg)
Het originele motortje hebben we toch maar even uit elkaar getrokken. De zuigerspeling bleek groot, dus er komen nieuwe zuigers in. Wordt dus eigenlijk een volledige revisie. Nu nog op zoek naar een E-kop.
![[Afbeelding: IMG_0744.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0744.jpg)
De SU-carburateurs heb ik in ieder geval al. Had ik nÃt een set via Marktplaats gekocht, komt die middag mijn pa met een verhaal dat hij iemand had ontmoet met een Volvo Laplander (een soort van 4x4 voertuig, ontwikkeld door het Zweedse leger, met een B20blok erin). Wij naar die man toe, hij had een set SU's voor 50 euro. Ik had dus net die ochtend voor drie keer zoveel een andere set gekocht... Nouja. Nu heb ik wat reserveonderdelen
![[Afbeelding: IMG_0734.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0734.jpg)
Hier overigens een groot gedeelte van de (nieuwe) onderdelen. Ligt inmiddels voor een klein kapitaal, we mogen de garage wel extra goed op slot gaan doen
![[Afbeelding: IMG_0746.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0746.jpg)
Ook de remmen heb ik aangepakt. Ik wilde de klauwen eerst geelverzinkt hebben, maar gietijzer schijnt soms problemen te geven. Nu dus ook, maar in plaats van dat netjes toegeven hebben ze de klauwen goud gespoten
Ook is er wat klein zinkwerk kwijtgeraakt. Op zich geen probleem, maar het zijn precies een remklauwbout, een M11 zelfborgende moer en de stelbout van het stuurhuis. Lastige onderdelen dus 
Maar goed, de klauwen: ze waren dus niet goed verzinkt, dus ik heb ze maar gespoten. Eerst afplakken!
![[Afbeelding: IMG_0729.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0729.jpg)
Toen gespoten. Twee busjes Motip hittebestendig anthraciet verder, toen moesten ze nog gebakken worden. Ma wordt niet echt blij als ik de oven daarvoor ging misbruiken, dus ik heb maar een oude pan gepakt, de klauwen erin opgehangen, afdekken met een plaatje staal met een gat erin en de verfbrander erop. De temperatuurmeter van de BBQ erin, en lekker bakken op 200 graden! Werkt perfect, het is net een soort voor poedercoating geworden, keihard! En toch een iets mooiere kleur dan goud
![[Afbeelding: IMG_0731.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0731.jpg)
En daarna weer in elkaar. Remzuigers netjes gepolijst en de binnenkant even in de 2k gezet, en daarna met nieuwe spulletjes weer in elkaar gezet. Natuurlijk ook de cilinders gehoont. Mis dus ÃÃn boutje van een achterklauw. Heeft iemand een oude, verrotte Girling achterklauw over?
![[Afbeelding: IMG_0733.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0733.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0730.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0730.jpg)
En dat was het weer voorlopig. Nu een bijbaantje zoeken
Rick

Hier een groot deel van de kleine onderdelen in de 2k-lak. Spulletje heet Biccs Bichodur, ik bestel het bij de plaatselijke spuiterij voor 22,50 per liter. Kan direct over het gestraalde staal heen! Ik heb de draagarmen nog wel in de Owatrol CIP gezet, maar ik ben niet zo tevreden over de hechting van de 2k daarop. Krab het er net ff te makkelijk af, maar ik heb alles al gespoten... Misschien iets voor over een paar jaar, dan misschien toch maar coaten...
![[Afbeelding: IMG_0713.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0713.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0712.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0712.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0745.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0745.jpg)
Het vooraslichaam en de veren heb ik wel laten coaten. Nog even getwijfeld of ik het vooraslichaam zwart zou laten doen of toch origineel grijs, ben voor het laatste gegaan.
![[Afbeelding: IMG_0747.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0747.jpg)
En hier de eerste spullen weer terug op de auto! Het leukste gedeelte, jammer dat dat altijd zo snel voorbij gaat. Ik moet de achteras nog wel ÃÃn keer in de lak zetten, misschien dat ik de veren weer even demonteer om er wat makkelijker bij te kunnen.
![[Afbeelding: IMG_0743.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0743.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0749.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0749.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0751.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0751.jpg)
Natuurlijk alle boutjes, beugeltjes en klein grut laten verzinken. Remdrukverdelers waren een paar jaar terug als door mijn pa gereviseerd, dus ik heb alleen maar alles schoongemaakt en een nieuw pakkingkje geknipt.
![[Afbeelding: IMG_0750.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0750.jpg)
Op een foto hierboven is ook een tweede B20 te zien. Die kreeg ik gratis van een klant van mijn pa! De staat ervan is niet duidelijk, maar een gegeven paard...
![[Afbeelding: IMG_0748.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0748.jpg)
Het originele motortje hebben we toch maar even uit elkaar getrokken. De zuigerspeling bleek groot, dus er komen nieuwe zuigers in. Wordt dus eigenlijk een volledige revisie. Nu nog op zoek naar een E-kop.
![[Afbeelding: IMG_0744.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0744.jpg)
De SU-carburateurs heb ik in ieder geval al. Had ik nÃt een set via Marktplaats gekocht, komt die middag mijn pa met een verhaal dat hij iemand had ontmoet met een Volvo Laplander (een soort van 4x4 voertuig, ontwikkeld door het Zweedse leger, met een B20blok erin). Wij naar die man toe, hij had een set SU's voor 50 euro. Ik had dus net die ochtend voor drie keer zoveel een andere set gekocht... Nouja. Nu heb ik wat reserveonderdelen

![[Afbeelding: IMG_0734.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0734.jpg)
Hier overigens een groot gedeelte van de (nieuwe) onderdelen. Ligt inmiddels voor een klein kapitaal, we mogen de garage wel extra goed op slot gaan doen

![[Afbeelding: IMG_0746.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0746.jpg)
Ook de remmen heb ik aangepakt. Ik wilde de klauwen eerst geelverzinkt hebben, maar gietijzer schijnt soms problemen te geven. Nu dus ook, maar in plaats van dat netjes toegeven hebben ze de klauwen goud gespoten
Ook is er wat klein zinkwerk kwijtgeraakt. Op zich geen probleem, maar het zijn precies een remklauwbout, een M11 zelfborgende moer en de stelbout van het stuurhuis. Lastige onderdelen dus 
Maar goed, de klauwen: ze waren dus niet goed verzinkt, dus ik heb ze maar gespoten. Eerst afplakken!
![[Afbeelding: IMG_0729.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0729.jpg)
Toen gespoten. Twee busjes Motip hittebestendig anthraciet verder, toen moesten ze nog gebakken worden. Ma wordt niet echt blij als ik de oven daarvoor ging misbruiken, dus ik heb maar een oude pan gepakt, de klauwen erin opgehangen, afdekken met een plaatje staal met een gat erin en de verfbrander erop. De temperatuurmeter van de BBQ erin, en lekker bakken op 200 graden! Werkt perfect, het is net een soort voor poedercoating geworden, keihard! En toch een iets mooiere kleur dan goud

![[Afbeelding: IMG_0731.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0731.jpg)
En daarna weer in elkaar. Remzuigers netjes gepolijst en de binnenkant even in de 2k gezet, en daarna met nieuwe spulletjes weer in elkaar gezet. Natuurlijk ook de cilinders gehoont. Mis dus ÃÃn boutje van een achterklauw. Heeft iemand een oude, verrotte Girling achterklauw over?
![[Afbeelding: IMG_0733.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0733.jpg)
![[Afbeelding: IMG_0730.jpg]](http://i1005.photobucket.com/albums/af180/rickhahn/IMG_0730.jpg)
En dat was het weer voorlopig. Nu een bijbaantje zoeken

Rick
Volvo 142, 1969

