28 August 2010, 22:07
Zo, gisteren de volvo opgehaald bij DAB Dieselservice in Hilversum. Hebben daar de D-riem vervangen en de pomp fijn-afstelling gedaan (was niet eens nodig!). Ik wilde toch nog even de laatste stappen beschrijven zodat iemand een volgende keer het ritje naar de specialist kan besparen. Zij hebben overigens met proff. gereedschap ook flink moeite gehad met de poeliebout en nu zijn beide riemen wel op de juiste spanning, leek me handig. Voor regio het Gooi is DAB trouwens bijzonder de moeite waard als je een dieselspecialist zoekt. Ze hadden zelfs de achterste keerring van de br stf pomp zo liggen!
Na veel geklooi met de pomp-afstelling las ik op het VW LT forum (ook een goede bron overigens) dat je in sommige gevallen de pompriem een tandje kon verschuiven om een betere afstelling te verkrijgen. Bij demontage liep de motor prima en stond het nokje van de pomp 8 mm voorbij de streepjes. In ons jeugdig enthousiasme (en late uurtjes) hebben we na het installeren van de nieuwe riem de pomp een tandje later gezet, terwijl hij met de pomp op 'vroeger' gedraaid beter leek te lopen. Echter, nog steeds geen vermogen, vies roken en hard nagelen. Bij het stellen wilde de pomp uit zichzelf naar binnen draaien, ws door de interne druk.
Toen ik de hoop al had opgegeven, heb ik voor de ingeplande monteur alles op nul gezet (basisafstelling) zoals Olyslager schrijft. Echter, bij het terugzetten van de pomp, 'klikte' hij in een stand zonder druk erop. Kijkend op het vliegwiel bleek ook dat we het verkeerde streepje hadden gebruikt als BDP. Er zitten er drie waarvan degene met het nulletje (nauwelijks zichtbaar) degene is die je moet hebben.
Dus, alles op nul, tik lopen.. Hij rookt niet meer, start koud bij de eerste tik en heeft meer vermogen dan eerst! Typisch dat de pomp dus ook al een half tandje verkeerd stond toen we begonnen met demonteren.
Misschien achteraf allemaal wel logisch maar na drie doorwaakte nachten en menig maal het einde van de logica en ideeën te hebben bereikt, was de mooie grom toch heel erg fijn!
Iedereen bedankt voor de tips, adviezen en info in ieder geval!
Na veel geklooi met de pomp-afstelling las ik op het VW LT forum (ook een goede bron overigens) dat je in sommige gevallen de pompriem een tandje kon verschuiven om een betere afstelling te verkrijgen. Bij demontage liep de motor prima en stond het nokje van de pomp 8 mm voorbij de streepjes. In ons jeugdig enthousiasme (en late uurtjes) hebben we na het installeren van de nieuwe riem de pomp een tandje later gezet, terwijl hij met de pomp op 'vroeger' gedraaid beter leek te lopen. Echter, nog steeds geen vermogen, vies roken en hard nagelen. Bij het stellen wilde de pomp uit zichzelf naar binnen draaien, ws door de interne druk.
Toen ik de hoop al had opgegeven, heb ik voor de ingeplande monteur alles op nul gezet (basisafstelling) zoals Olyslager schrijft. Echter, bij het terugzetten van de pomp, 'klikte' hij in een stand zonder druk erop. Kijkend op het vliegwiel bleek ook dat we het verkeerde streepje hadden gebruikt als BDP. Er zitten er drie waarvan degene met het nulletje (nauwelijks zichtbaar) degene is die je moet hebben.
Dus, alles op nul, tik lopen.. Hij rookt niet meer, start koud bij de eerste tik en heeft meer vermogen dan eerst! Typisch dat de pomp dus ook al een half tandje verkeerd stond toen we begonnen met demonteren.
Misschien achteraf allemaal wel logisch maar na drie doorwaakte nachten en menig maal het einde van de logica en ideeën te hebben bereikt, was de mooie grom toch heel erg fijn!
Iedereen bedankt voor de tips, adviezen en info in ieder geval!
245 Diesel 1984<br />2cv6 Special 1984<br />ID20 1969

