Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lekkage brandstofpomp en D- riem
#7
Zo, gisteren de volvo opgehaald bij DAB Dieselservice in Hilversum. Hebben daar de D-riem vervangen en de pomp fijn-afstelling gedaan (was niet eens nodig!). Ik wilde toch nog even de laatste stappen beschrijven zodat iemand een volgende keer het ritje naar de specialist kan besparen. Zij hebben overigens met proff. gereedschap ook flink moeite gehad met de poeliebout en nu zijn beide riemen wel op de juiste spanning, leek me handig. Voor regio het Gooi is DAB trouwens bijzonder de moeite waard als je een dieselspecialist zoekt. Ze hadden zelfs de achterste keerring van de br stf pomp zo liggen!

Na veel geklooi met de pomp-afstelling las ik op het VW LT forum (ook een goede bron overigens) dat je in sommige gevallen de pompriem een tandje kon verschuiven om een betere afstelling te verkrijgen. Bij demontage liep de motor prima en stond het nokje van de pomp 8 mm voorbij de streepjes. In ons jeugdig enthousiasme (en late uurtjes) hebben we na het installeren van de nieuwe riem de pomp een tandje later gezet, terwijl hij met de pomp op 'vroeger' gedraaid beter leek te lopen. Echter, nog steeds geen vermogen, vies roken en hard nagelen. Bij het stellen wilde de pomp uit zichzelf naar binnen draaien, ws door de interne druk.

Toen ik de hoop al had opgegeven, heb ik voor de ingeplande monteur alles op nul gezet (basisafstelling) zoals Olyslager schrijft. Echter, bij het terugzetten van de pomp, 'klikte' hij in een stand zonder druk erop. Kijkend op het vliegwiel bleek ook dat we het verkeerde streepje hadden gebruikt als BDP. Er zitten er drie waarvan degene met het nulletje (nauwelijks zichtbaar) degene is die je moet hebben.
Dus, alles op nul, tik lopen.. Hij rookt niet meer, start koud bij de eerste tik en heeft meer vermogen dan eerst! Typisch dat de pomp dus ook al een half tandje verkeerd stond toen we begonnen met demonteren.

Misschien achteraf allemaal wel logisch maar na drie doorwaakte nachten en menig maal het einde van de logica en ideeën te hebben bereikt, was de mooie grom toch heel erg fijn!

Iedereen bedankt voor de tips, adviezen en info in ieder geval!
245 Diesel 1984<br />2cv6 Special 1984<br />ID20 1969
Antwoord


Berichten in dit topic
Lekkage brandstofpomp en D- riem - door primroseyellow - 15 August 2010, 21:04
Lekkage brandstofpomp en D- riem - door Martin245 - 15 August 2010, 21:23
Lekkage brandstofpomp en D- riem - door johan laveyne - 16 August 2010, 00:40
Lekkage brandstofpomp en D- riem - door 242-turbo - 16 August 2010, 13:23
Lekkage brandstofpomp en D- riem - door smit - 17 August 2010, 00:11
Lekkage brandstofpomp en D- riem - door JanSr - 23 August 2010, 17:27
Lekkage brandstofpomp en D- riem - door primroseyellow - 28 August 2010, 22:07

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  afstellen brandstofpomp en verstuiverleidingen noud24 2 5.172 17 April 2018, 07:07
Laatste bericht: Dirk342
  Lekkage brandstodpomp D24 superD 0 5.294 13 May 2013, 20:59
Laatste bericht: superD
  Lekkage brandstofleiding Erik265 21 26.836 25 April 2010, 21:24
Laatste bericht: sacha
  Goede smering van de brandstofpomp, hoe zorg je daar voor? mvgeffen 10 15.012 23 April 2010, 12:56
Laatste bericht: mvgeffen
  brandstofpomp asje sacha 2 3.990 20 July 2009, 20:12
Laatste bericht: sacha
  oplossen lekkage brandstofinspuitpomp 240diesel 12 14.462 7 July 2007, 08:14
Laatste bericht: kkettenis

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)