Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Goede smering van de brandstofpomp, hoe zorg je daar voor?
Welke motorolie er in een D6 motor moet, is inmiddels duidelijk (zie mijn eerdere topic). Maar er valt nog meer te smeren, o.a. de brandstofpomp. M.i. iets om goed op te letten bij wat oudere diesels omdat de huidige diesel al heel lang zwavelarm is. Dat is goed voor het milieu Smile maar omdat het ontwerp van oudere diesel o.a. gebaseerd is op de smerende werking van diesel, niet goed voor je (oude) pomp. Sad Die zwavel heeft nl. een belangrijk aandeel in de smering van de de pomp. Dus met zwavelarme diesel neemt het smerende effect van die diesel behoorlijk af. Met alle (slijtage) gevolgen vandien. Sad

Naast alle (dure) additieven die er te koop zijn (meestal reinigers die je alleen gebruikt voor de roetmeting) is een bekende methode een beetje motorolie aan de tank te gieten. Ik ben benieuwd naar hoe de "forumdieselaars" hiermee omgaan en wat de ervaringen en adviezen hierin zijn.

Dus, posten maar allemaal! :-X

V70 D5 Summum '12, 240 GLT Estate aut. '90, Citroen BX GTi '89 en ook nog een Peugeot 404 berline '64!
Antwoord
petroleum --> hornbach. 5 liter voor 20 piek dacht ik
Antwoord
Iemand ervaring met of kennis van Flashlube?

Flashlube is bij de LPG-rijders op dit forum wellicht een bekende naam. Flashlube levert materialen en middelen om kleppen van (oudere) benzine en LPG motoren te smeren en inslaan en slijtage van kleppen te beperken. En dat schijnt goed te werken en ook nog's tegen beschaafde kosten. Flashlube levert sinds ??? ook een toevoeging voor diesel die o.a. de dieselpomp smeert en zorg voor bovensmering. Uit verschillende gebruikerservaringen van over de hele wereld lijkt het een top-product te zijn. Verhouding 1ml Flashlube op 1 liter diesel. Het is ff zoeken naar verkooppunten maar als je in 1x 5l koopt (prijzen varieren van plm. €85 tot €120!) komt het in de goedkoopste situatie neer op +1,7 cent per liter brandstof. Navraag bij een leverancier leverde op dat je het niet eens permanent hoeft te gebruiken. 1x Flashlube per 4 à 5 tankbeurten zou voldoende zijn. Als de verwachte resultaten vervolgens inderdaad waarheid worden, rijd je uiteindelijk goedkoper per km. En als je die "1 op 4 à 5" aanhoudt, wordt't +0,37 cent per liter!

Wie weet er meer hierover? Ik ben erg benieuwd.

Michiel
V70 D5 Summum '12, 240 GLT Estate aut. '90, Citroen BX GTi '89 en ook nog een Peugeot 404 berline '64!
Antwoord
uhm, is het niet handig om er achter te komen welke vervangende middelen aan Diesel zijn toegevoegd ipv zwavel? Zijn er berichten bekend van sneuvelende Dieselopvoer/ -inspuitpompen? Gaan verstuivers zelf nu ook minder lang mee?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Terechte & goede vraag! Er is mij daar niks concreets over bekend, zowel niet vwb de diesel als vwb (extra) slijtage. :-X
Ik ga e.e.a. eens "onderzoeken" en de uitkomst wordt een update (en wellicht sluiting) van dit topic.

Als er leden zijn die nu al info / antwoord hebben op de vraag van Jambon, dan svp posten. Bvb dank.

groeten

Michiel
Antwoord
Navraag cq. "onderzoek in het veld" levert op dat de
Antwoord
nounounou..!??!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Nou mvgeffen je moet je forumposts ook eens smeren ...

maar het wordt zo wel reuze spannend natuurlijk
Antwoord
Ja, wat wil die mvgeffen nou eigenlijk zeggen (schrijven)? Helaas werkt de techniek waar ik op vertrouw, niet altijd mee waardoor mijn berichten mogelijk incompleet worden met alle misverstanden vandien.

Genoeg blahblah. In de (professionele) dieselwereld kan ik geen ervaringen en of kennis vinden die noodzaak of juist afraden van extra smering etc. bevestigen. Ik ben nog steeds benieuwd naar ervaringen en kennis van anderen en laat het topic nog ff open.

mvgeffen
Antwoord
En je "onderzoek in het veld dan" ? 8) ???
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  afstellen brandstofpomp en verstuiverleidingen noud24 2 4.979 17 April 2018, 07:07
Laatste bericht: Dirk342
  goede dieselgarage in zuidholland koelman 3 7.482 1 June 2012, 17:23
Laatste bericht: TheSaint77
  Filmpje 244 uit 81 die voor 't eerst weer aan slaat. Pluk 4 6.162 20 November 2011, 19:45
Laatste bericht: eerstkoffie
  Adresje voor kleppenstellen? Pluk 2 3.653 1 April 2011, 08:28
Laatste bericht: Pluk
  Lekkage brandstofpomp en D- riem primroseyellow 6 6.549 28 August 2010, 22:07
Laatste bericht: primroseyellow
  weet iemand waar die eerste versnelling voor dient? Ik Rol 6 7.647 30 June 2010, 21:28
Laatste bericht: Jambon
  Welke uitlaat voor 244 met D24tic motor GJ244D6 12 11.461 29 June 2010, 17:33
Laatste bericht: 240diesel
  brandstofpomp asje sacha 2 3.890 20 July 2009, 20:12
Laatste bericht: sacha

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)