Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oplossen lekkage brandstofinspuitpomp
#1
Vanavond de stoute schoenen aangetrokken en eindelijk de lekkende brandstofinspuitpomp eens aangepakt.

De pomp lekte namelijk langs het asje van de "gashandle"waaraan de gaskabel zit.
Het lekken zelf wordt veroorzaakt door een rubberO-ringetje dat versleten / verouderd is.
Dit ringetje zit in een groef welke uitgespaard is in de omtrek van het gashandle-asje.

Als je pech hebt is de hele zaak zo versleteAn dat alleen een nieuwe O-ring niet voldoende meer helpt.
In dat geval is de bronzen bus in het pomphuisdeksel ovaal gesleten en zelfs het stalen asje zelf kan versleten zijn.

Voor alle onderdelen kan je terecht bij een dieselspecialist die je kan vinden via de site van BOSCH nederland.

Je moet echter wel minitieus te werk gaan!!!!!!!!!
Spuit eerst de pomp en de direkte omgeving met remmenreiniger en perslucht brandschoon.
Iedere vorm van vuil in je straks openliggende pomphuis kan de pomp vernielen of de levensduur ernstig bekorten.

Maak de brandstofretour los.
Markeer heeeeel nauwkeurig de stand van de pompas ten opzichte van de gashandle.Je kunt bijvoorbeeld een zaagsnede geven op de kop van de M6 draad van de handleborging.
Ten opzichte van deze kerf kan je dan de handle merken.
Als de handle er verkeerd opgezet wordt bestaat de kans dat alleen de dieselspecialist de pomp nog goed in zijn basisafstelling krijgt met een misselijkmakend prijskaartje.
Het pompasje is voorzien van splines / tandjes die in de gashandle vallen.
Na markeren handle en veer verwijderen.

Als je zover bent kan je het pomphuisdeksel losschroeven met de 4 M6-inbusboutjes.(let op er stroomt een koffiebekertje diesel weg)
Ruk het deksel er niet lomp vanaf maar licht hem heel voorzichtig op en zie dat het asje van de gashandle binnenin is verbonden via een trekveer aan de pompmechaniek.
Probeer dit veertje er niet af te pielen onder het deksel langs maar druk het asje door het deksel naar beneden.
Dit blijft dan hangen en geef je ogen goed de kost hoe alles zit!!!

Bij het lichten van het deksel merk je dat dit deksel iets naar voren wordt gedrukt.
Dat wordt veroorzaakt door de hevel die onder veerdruk tegen de maximaalschroef drukt.
Deze schroef niet verstellen maar het deksel straks er gewoon weer tegen de veerdruk in opwurmen.

Je hebt nu een los deksel op je schone tafel. Nu kan het asje (dat nog aan de pomp hangt op de auto) van de trekveer losgemaakt worden.
Bij teveel mechanische speling asje en bronzen busje vervangen.
Bij normale speling volstaat vervanging van je O-ringetje.
Opletten dat je deze niet beschadigd met opschuiven.

Beetje motorolie eraan en asje weer aan veertje bevestigen zoals deze ook zat.
Deksel voorzien van nieuwe rubberen pakking(zit allemaal in het keurige BOSCH setje samen met nwe. O-ringen,koperen ringen etc.)

Asje in deksel duwen voorzichtig met de iets ingevette O-ring.
Deksel op z'n plek manouvreren tegen de veerdruk van de hevel in.
Schoongemaakte schroeven er in en voorzichtig kruiselings aandraaien.
NIETS FORCEREN ALLES MOET MET ZACHTE HAND PASSEN!!!!!!!
Zaakje verder afmonteren en starten maar.


Eerlijk gezegd geen klusje voor de beginner maar meer voor de gevorderde sleutelaar.
Geen speciaal gereedschap nodig, wel geduld en reinheid.

Behalve uitwendige lekkages en dieselstank geeft deze storing ook een slecht startende motor omdat de brandstof terugloopt naar de tank en zodoende een slechte / onregelmatige start.
Het lijkt wel of de motor op 4 poten loopt ipv 6 na 2-3 min. is dat over en is het pomphuis volledig gevuld met diesel.

Ik zal nog wat foto's maken om het verhaal wat aan te kleden.

groet, Jan


Antwoord
#2
Ik heb geen diesel maar ik vind het een prachtig en duidelijk verhaal Jan. Smile
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.

Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Antwoord
#3
Hoi deusjevo,

Dank je wel, ik moet zeggen dat ik een demo heb gehad bij een dieselspecialist.
Daar hebben we voor de zaak eens een truck gebracht met hetzeflde euvel.

De genoemde pomp zit namelijk op heel veel diesels en wordt ook veel in licentie gebouwd.
Om precies te zijn is het een VE-pomp dat staat voor Verteiler Einspritspump.
Verteiler/verdeler omdat de constructie doet denken aan een stroomverdeler van een ontsteking.
Er is 1 punjer die de druk levert en een verdeler die de verstuivers op tijd van diesel voorziet.

groet, jan
Antwoord
#4
Mooi verhaal, Jan. En lekker duidelijk ook!
ik heb dan wel geen diesel, maar kijk er wel steeds met een schuin oog naar.
Ik ben totaal verliefd op het geluid van die 6 pitter :-*
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#5
Dat geluid was ook mijn drijfveer om zo'n diesel in het vooronder te krijgen.
Mijn oom had vroeger een 240 diesel en dat heeft wel indruk nagelaten wat een tank!

Toen ik na mijn eerste 245 2,3 benzine automaat m'n eerste diesel kocht ben ik naast het geluid ook andere eigenschappen van de diesel gaan waarderen.

Bijvoorbeeld het feit dat het starten altijd vlot verloopt warm of koud, altijd sleutel aantikken en lopen.
Geen gedoe om een koude motor aan de praat te houden, lopen is lopen.
Het verbruik,1 op 14 (ipv 1 op 9 met de 2.3.automaat)
Het grote koppel bij lage toeren.
Je rijstijl wordt nog relaxter door een heel andere manier van rijden/schakelen.

Zijn er dan alleen maar voordelen????

nee, de eerlijkheid gebied te zeggen dat er ook dikke nadelen zijn!!!!!

moeilijk om een goede motor te vinden (die niet afgeleeft is en een flut-compressie heeft).
deze motoren zijn gevoelig voor doortrappen als ze koud zijn!!!
als er wat aan is ben je als leek veroordeelt tot dure reparaties, het wisselen van gloeibougies is bijvoorbeeld een tijdrovende klus met name bij cil. 5 + 6
reparatie / vervangen verstuivers is pittig duur
brandstofinspuitpompproblemen nog duurder als de pomp eraf moet.


de standaard D24 motor is behoorlijk futloos boven de 80 KM/uur.
als de motorconditie niet goed is wordt starten bij 5 graden onder nul of kouder al snel problematisch en als hij al aanslaat trek je een rookgordijn die je halve straat aan het zicht onttrekt.


Al met al zijn er net zoveel voor-als nadelen, het is maar waar je voorkeur ligt.
Een goed onderhouden en bereden diesel kan veel plezier en betrouwbaarheid opleveren.
Antwoord
#6
Nou in ieder geval weet ik als 244 nieuweling nu ook weer wat meer van de problemen die er met een diesel kunnen zijn.
244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
#7
net een scanner op de kop getikt via marktplaats, even wat proberen uit een dieselboek;

[Afbeelding: pomp2.jpg]

als het goed is staat hierboven een afb. v.e. brandstofinspuitpomp zoals gemonteerd op "onze" D24-motoren.

hoe ver zou je mogen gaan trouwens met het "publiceren" van boekgedeelten ?
in theorie mag het natuurlijk niet maar zou de soep echt zo heet gegeten worden???

groet, jan
Antwoord
#8
Zonder die code, rechtsonder op de zijkant, kunnen ze niet zoveel beginnen. 8)
Ik ben tekenaar-constructeur geweest en iemand heeft op basis van een tekening van mij octrooi aangevraagd. ???
Ik was stomverbaasd, dacht; "dat kan iedereen toch bedenken". :o
Maar ik kon er niets tegen doen, zonder een legertje advocaten die, ondanks de kosten, niets wilden of konden garanderen. :'( :'(
Ik ben dus maar wat anders gaan doen, kinderfeestjes. ;D ;D ;D

Maar ik zou me er niet al te druk om maken. :-*
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#9
dank je voor deze tip, als het incidenteel nog eens voorkomt zal ik de code ook even wegpoetsen, of mooier nog toestemming vragen bij uitgever.
Het lijkt me haast dat voor incidenteel gebruik in een forum wel toestemming zal komen.

Wat leuk die kinderfeestjes, heb je een website?
Als me vrouw me zou zien typen zou ik nu een klap voor me kop krijgen met iets van huichelaar erbij geroepen.
Vanaf de leeftijd dat mijn jongens 6 jaar waren , werd ik verzocht op mijn werk te blijven.
Ik heb namelijk zo'n rotjong op een feestje een beetje hardhandig van de rijbaan getrokken voor een aanstormende bus......het mannetje wou "even leuk doen" bleek later.

Maarja misschien zegt het meer over mijn geduld dan over het mannetje in kwestie.....

Antwoord
#10
Whahaha, mooi verhaal
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lekkage brandstodpomp D24 superD 0 5.227 13 May 2013, 20:59
Laatste bericht: superD
  Lekkage brandstofpomp en D- riem primroseyellow 6 6.583 28 August 2010, 22:07
Laatste bericht: primroseyellow
  Lekkage brandstofleiding Erik265 21 26.029 25 April 2010, 21:24
Laatste bericht: sacha

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)