26 May 2007, 23:44
Vanavond de stoute schoenen aangetrokken en eindelijk de lekkende brandstofinspuitpomp eens aangepakt.
De pomp lekte namelijk langs het asje van de "gashandle"waaraan de gaskabel zit.
Het lekken zelf wordt veroorzaakt door een rubberO-ringetje dat versleten / verouderd is.
Dit ringetje zit in een groef welke uitgespaard is in de omtrek van het gashandle-asje.
Als je pech hebt is de hele zaak zo versleteAn dat alleen een nieuwe O-ring niet voldoende meer helpt.
In dat geval is de bronzen bus in het pomphuisdeksel ovaal gesleten en zelfs het stalen asje zelf kan versleten zijn.
Voor alle onderdelen kan je terecht bij een dieselspecialist die je kan vinden via de site van BOSCH nederland.
Je moet echter wel minitieus te werk gaan!!!!!!!!!
Spuit eerst de pomp en de direkte omgeving met remmenreiniger en perslucht brandschoon.
Iedere vorm van vuil in je straks openliggende pomphuis kan de pomp vernielen of de levensduur ernstig bekorten.
Maak de brandstofretour los.
Markeer heeeeel nauwkeurig de stand van de pompas ten opzichte van de gashandle.Je kunt bijvoorbeeld een zaagsnede geven op de kop van de M6 draad van de handleborging.
Ten opzichte van deze kerf kan je dan de handle merken.
Als de handle er verkeerd opgezet wordt bestaat de kans dat alleen de dieselspecialist de pomp nog goed in zijn basisafstelling krijgt met een misselijkmakend prijskaartje.
Het pompasje is voorzien van splines / tandjes die in de gashandle vallen.
Na markeren handle en veer verwijderen.
Als je zover bent kan je het pomphuisdeksel losschroeven met de 4 M6-inbusboutjes.(let op er stroomt een koffiebekertje diesel weg)
Ruk het deksel er niet lomp vanaf maar licht hem heel voorzichtig op en zie dat het asje van de gashandle binnenin is verbonden via een trekveer aan de pompmechaniek.
Probeer dit veertje er niet af te pielen onder het deksel langs maar druk het asje door het deksel naar beneden.
Dit blijft dan hangen en geef je ogen goed de kost hoe alles zit!!!
Bij het lichten van het deksel merk je dat dit deksel iets naar voren wordt gedrukt.
Dat wordt veroorzaakt door de hevel die onder veerdruk tegen de maximaalschroef drukt.
Deze schroef niet verstellen maar het deksel straks er gewoon weer tegen de veerdruk in opwurmen.
Je hebt nu een los deksel op je schone tafel. Nu kan het asje (dat nog aan de pomp hangt op de auto) van de trekveer losgemaakt worden.
Bij teveel mechanische speling asje en bronzen busje vervangen.
Bij normale speling volstaat vervanging van je O-ringetje.
Opletten dat je deze niet beschadigd met opschuiven.
Beetje motorolie eraan en asje weer aan veertje bevestigen zoals deze ook zat.
Deksel voorzien van nieuwe rubberen pakking(zit allemaal in het keurige BOSCH setje samen met nwe. O-ringen,koperen ringen etc.)
Asje in deksel duwen voorzichtig met de iets ingevette O-ring.
Deksel op z'n plek manouvreren tegen de veerdruk van de hevel in.
Schoongemaakte schroeven er in en voorzichtig kruiselings aandraaien.
NIETS FORCEREN ALLES MOET MET ZACHTE HAND PASSEN!!!!!!!
Zaakje verder afmonteren en starten maar.
Eerlijk gezegd geen klusje voor de beginner maar meer voor de gevorderde sleutelaar.
Geen speciaal gereedschap nodig, wel geduld en reinheid.
Behalve uitwendige lekkages en dieselstank geeft deze storing ook een slecht startende motor omdat de brandstof terugloopt naar de tank en zodoende een slechte / onregelmatige start.
Het lijkt wel of de motor op 4 poten loopt ipv 6 na 2-3 min. is dat over en is het pomphuis volledig gevuld met diesel.
Ik zal nog wat foto's maken om het verhaal wat aan te kleden.
groet, Jan
De pomp lekte namelijk langs het asje van de "gashandle"waaraan de gaskabel zit.
Het lekken zelf wordt veroorzaakt door een rubberO-ringetje dat versleten / verouderd is.
Dit ringetje zit in een groef welke uitgespaard is in de omtrek van het gashandle-asje.
Als je pech hebt is de hele zaak zo versleteAn dat alleen een nieuwe O-ring niet voldoende meer helpt.
In dat geval is de bronzen bus in het pomphuisdeksel ovaal gesleten en zelfs het stalen asje zelf kan versleten zijn.
Voor alle onderdelen kan je terecht bij een dieselspecialist die je kan vinden via de site van BOSCH nederland.
Je moet echter wel minitieus te werk gaan!!!!!!!!!
Spuit eerst de pomp en de direkte omgeving met remmenreiniger en perslucht brandschoon.
Iedere vorm van vuil in je straks openliggende pomphuis kan de pomp vernielen of de levensduur ernstig bekorten.
Maak de brandstofretour los.
Markeer heeeeel nauwkeurig de stand van de pompas ten opzichte van de gashandle.Je kunt bijvoorbeeld een zaagsnede geven op de kop van de M6 draad van de handleborging.
Ten opzichte van deze kerf kan je dan de handle merken.
Als de handle er verkeerd opgezet wordt bestaat de kans dat alleen de dieselspecialist de pomp nog goed in zijn basisafstelling krijgt met een misselijkmakend prijskaartje.
Het pompasje is voorzien van splines / tandjes die in de gashandle vallen.
Na markeren handle en veer verwijderen.
Als je zover bent kan je het pomphuisdeksel losschroeven met de 4 M6-inbusboutjes.(let op er stroomt een koffiebekertje diesel weg)
Ruk het deksel er niet lomp vanaf maar licht hem heel voorzichtig op en zie dat het asje van de gashandle binnenin is verbonden via een trekveer aan de pompmechaniek.
Probeer dit veertje er niet af te pielen onder het deksel langs maar druk het asje door het deksel naar beneden.
Dit blijft dan hangen en geef je ogen goed de kost hoe alles zit!!!
Bij het lichten van het deksel merk je dat dit deksel iets naar voren wordt gedrukt.
Dat wordt veroorzaakt door de hevel die onder veerdruk tegen de maximaalschroef drukt.
Deze schroef niet verstellen maar het deksel straks er gewoon weer tegen de veerdruk in opwurmen.
Je hebt nu een los deksel op je schone tafel. Nu kan het asje (dat nog aan de pomp hangt op de auto) van de trekveer losgemaakt worden.
Bij teveel mechanische speling asje en bronzen busje vervangen.
Bij normale speling volstaat vervanging van je O-ringetje.
Opletten dat je deze niet beschadigd met opschuiven.
Beetje motorolie eraan en asje weer aan veertje bevestigen zoals deze ook zat.
Deksel voorzien van nieuwe rubberen pakking(zit allemaal in het keurige BOSCH setje samen met nwe. O-ringen,koperen ringen etc.)
Asje in deksel duwen voorzichtig met de iets ingevette O-ring.
Deksel op z'n plek manouvreren tegen de veerdruk van de hevel in.
Schoongemaakte schroeven er in en voorzichtig kruiselings aandraaien.
NIETS FORCEREN ALLES MOET MET ZACHTE HAND PASSEN!!!!!!!
Zaakje verder afmonteren en starten maar.
Eerlijk gezegd geen klusje voor de beginner maar meer voor de gevorderde sleutelaar.
Geen speciaal gereedschap nodig, wel geduld en reinheid.
Behalve uitwendige lekkages en dieselstank geeft deze storing ook een slecht startende motor omdat de brandstof terugloopt naar de tank en zodoende een slechte / onregelmatige start.
Het lijkt wel of de motor op 4 poten loopt ipv 6 na 2-3 min. is dat over en is het pomphuis volledig gevuld met diesel.
Ik zal nog wat foto's maken om het verhaal wat aan te kleden.
groet, Jan