24 August 2010, 13:21
Mijn wijsheid is (helaas?) ook maar forumwijsheid......

Ik heb het spruitstuk of de vlampijp nog nooit los gehad, dus ik heb geen idee hoe die eruit zien van binnen. (Gaat wel gebeuren, heb een lekke uitlaatspruitstukpakking) Wat je vertelt is logisch. De combinatie van forumuitspraken en de, tijdens de lekkage bij mij, dichtgegroeide aansluiting van de PulsAir deed mij vermoeden dat de forumuitspraken zeker waar konden zijn.
Overigens: 1 lekke PulsAir-aansluiting leverde mij een CO-uitstoot van 1,7% op. Na kunstig kliederwerk met GunGum is dat 0,2% geworden (bij stationair) Bij de laatste APK begon de keurmeester dan ook spontaan met een viergasmeting. En ik heb helemaal geen kat.....
WvR schreef:Koolstof is chemisch zo goed als inert, dus ik zie niet in waarom koolaanslag je uitlaat zou aantasten (behalve dan dat er misschien ook verontreinigingen mee neerslaan in de koolaanslag, maar ik heb daar verder weinig praktische ervaring mee)Dat laatste is het geval. Een uitlaat rot meestal van binnenuit door. Rijd je voornamelijk lange afstanden dan duurt dat heel lang, bij veel korte afstanden veel korter. Condens van de niet goed opgewarmde motor reageert met de verontreinigingen (ik meen dat er een base ontstaat, maar kan het nu niet nazien. Zit op m'n werk) en blijft lekker hangen in de koolaanslag.
WvR schreef:Als er al een invloed is in de uitlaat dan verwacht ik dat de temperatuur in een PulsAir uitlaat *hoger* is vanwege de exotherme verbranding. Een heter spruitstuk zal eerder oxideren en wellicht eerder gaan lekken. Ik zou eerder *minder* koolaanslag verwachten in een PulsAir uitlaat omdat C en CO zoveel mogelijk worden verbrand naar gasvormig CO2 en de uitlaat verlaten.Er zijn dus diverse posts te vinden op diverse forums waarin geroepen wordt dat je het er beter zsm vanaf kan gooien ivm het dichtslibben van de uitlaat. vandaar de forumwijsheid....

Ik heb het spruitstuk of de vlampijp nog nooit los gehad, dus ik heb geen idee hoe die eruit zien van binnen. (Gaat wel gebeuren, heb een lekke uitlaatspruitstukpakking) Wat je vertelt is logisch. De combinatie van forumuitspraken en de, tijdens de lekkage bij mij, dichtgegroeide aansluiting van de PulsAir deed mij vermoeden dat de forumuitspraken zeker waar konden zijn.
Overigens: 1 lekke PulsAir-aansluiting leverde mij een CO-uitstoot van 1,7% op. Na kunstig kliederwerk met GunGum is dat 0,2% geworden (bij stationair) Bij de laatste APK begon de keurmeester dan ook spontaan met een viergasmeting. En ik heb helemaal geen kat.....
`88 245, B230K, M47