24 August 2010, 05:26
Martin245 schreef:Waarom heb je eigenlijk de zaak dichtgestopt? Als het werkt, werkt het. Er zijn 2 dingetjes waarom je het zou verwijderen: Je wilt je uitlaat langer heel houden (door de koele lucht slaat de koolaanslag vroeger neer op de binnenkant van je uitlaat, waardoor die eerder door zou kunnen rotten) of je wint een paar luttele PK-tjes omdat de uitlaatgassen heter blijven als ze door je spruitstuk rennen.
Ik vond de volle 1,5 % winst in CO-uitstoot best de moeite waard dus vandaar dat ik het weer gerepareerd heb.
Koolstof is chemisch zo goed als inert, dus ik zie niet in waarom koolaanslag je uitlaat zou aantasten (behalve dan dat er misschien ook verontreinigingen mee neerslaan in de koolaanslag, maar ik heb daar verder weinig praktische ervaring mee). Hooguit verslechtert de koolaanslag de doorstroming, hoewel er ook gevallen denkbaar zijn waarin een beetje koolaanslag juist positief werkt op de stromingsweerstand.
Als je het benzine-luchtmengsel ontsteekt, ontstaat er in principe CO2 en water. Maar in de praktijk heb je altijd te maken met onvolledige verbranding, waarbij ook CO en onverbrande koolwaterstoffen (CH) ontstaan. CO en CH zijn produkten van onvolledige verbranding en zijn dus per definitie brandbaar, hoewel het in principe een drempelreactie is (je moet het mengsel boven een bepaalde temperatuur brengen om de verbranding te beginnen), en er moet voldoende zuurstof beschikbaar zijn. Dus vandaar een PulsAir: de uitlaatgassen zijn nog voldoende heet, dus als je zuurstof toevoegt zullen CO en CH verbranden naar CO2 en H2O.
Als er al een invloed is in de uitlaat dan verwacht ik dat de temperatuur in een PulsAir uitlaat *hoger* is vanwege de exotherme verbranding. Een heter spruitstuk zal eerder oxideren en wellicht eerder gaan lekken. Ik zou eerder *minder* koolaanslag verwachten in een PulsAir uitlaat omdat C en CO zoveel mogelijk worden verbrand naar gasvormig CO2 en de uitlaat verlaten.
Ik weet het niet zeker, maar het zou best kunnen dat een PulsAir de CO en HC naar beneden brengt, maar dat je wel meer NOx uitstoot. De productie van NOx is een evenwichtsreactie die meer naar de NOx-kant verschuift met toenemende temperatuur.