23 August 2010, 17:05
Sorry, wordt 'm ook niet.
De pulsair zit met stalen buisjes met een kraag in een gaatje in de kop gedrukt. Rondom die kraag komt een plaatje, dat met een boutje tegen de kop wordt geschroefd en zo dus de buisjes vast houdt. Ze zitten strak onder het uitlaatspruitstuk en worden daarom bloedheet. Schrap rubber dopje.
Een ander spruitstuk gaat dus ook niet omdat het pulsair-systeem in de kop zit en niet op het spruitstuk. Schrap spruitstuk.
Je kunt het buizenstelsel eens verwijderen (is helemaal niet te ingewikkeld) en de gaatjes in de kop opmeten. Misschien zijn er vriesdopjes in die maat verkrijgbaar. Die tik je er dan in, en draait daarna het boutje met het aandrukplaatje weer op z'n plek. Komt er niet meer uit en is luchtdicht.
Wat mij heeft tegengehouden om dit te doen is het volgende:
Ik heb een lekkage gehad op de aansluitingen op de kop. (buisjes doorgerot) Daar heb ik een maand mee gereden. Waar ik nogal van schrok, is dat er opvallend veel koolaanslag in het gaatje zat. Het zat praktisch dicht.... Omdat dit gaatje direct boven de uitlaatklep uitkomt, vraag ik me af wat de schade kan zijn als die koolaanslag los zou komen / af zou breken. Er heerst een continue wisselend vacuum / overdruk, waardoor het geen ondenkbaar scenario is dat die zooi tussen je klep / op je zuiger terecht komt. 't Is ook nog eens knap hard. Ik heb er dus voor gekozen de zaak in ere te herstellen.
De pulsair zit met stalen buisjes met een kraag in een gaatje in de kop gedrukt. Rondom die kraag komt een plaatje, dat met een boutje tegen de kop wordt geschroefd en zo dus de buisjes vast houdt. Ze zitten strak onder het uitlaatspruitstuk en worden daarom bloedheet. Schrap rubber dopje.
Een ander spruitstuk gaat dus ook niet omdat het pulsair-systeem in de kop zit en niet op het spruitstuk. Schrap spruitstuk.
Je kunt het buizenstelsel eens verwijderen (is helemaal niet te ingewikkeld) en de gaatjes in de kop opmeten. Misschien zijn er vriesdopjes in die maat verkrijgbaar. Die tik je er dan in, en draait daarna het boutje met het aandrukplaatje weer op z'n plek. Komt er niet meer uit en is luchtdicht.
Wat mij heeft tegengehouden om dit te doen is het volgende:
Ik heb een lekkage gehad op de aansluitingen op de kop. (buisjes doorgerot) Daar heb ik een maand mee gereden. Waar ik nogal van schrok, is dat er opvallend veel koolaanslag in het gaatje zat. Het zat praktisch dicht.... Omdat dit gaatje direct boven de uitlaatklep uitkomt, vraag ik me af wat de schade kan zijn als die koolaanslag los zou komen / af zou breken. Er heerst een continue wisselend vacuum / overdruk, waardoor het geen ondenkbaar scenario is dat die zooi tussen je klep / op je zuiger terecht komt. 't Is ook nog eens knap hard. Ik heb er dus voor gekozen de zaak in ere te herstellen.
`88 245, B230K, M47