11 August 2010, 21:55
mooie score!
dingen om over na te denken:
een 2.0L motor verpompt minder lucht dan een 2,3L , er wordt bij die 2.0L dan ook minder brandstof ingespoten(Benzine) of aangezogen(LPG).
Je moet dus zorgen dat injectoren, brandstofdrukregelaar, ECU matchen met de 2,3L motor. Anders loopt de motor te arm en daar gaan motoren op den duur van kapot. ( het rijdt ook niet lekker, voelt als weinig vermogen)
Tunen van een normaal aanzuigende motor is eigenlijk nooit makkelijk maar een aantal dingetjes kan je wel doen:
- 4-2-1 spaghetti + (eventueel kat-back) een turbo-uitlaat monteren.
- een nokkenas die beter ademt bij hogere toeren: als je een VX3 hebt kan je een A, B, K of H proberen.
(voor een 240 is geen verdeler aandrijving nodig aan de achterkant, voor een 700/900 wel.)
Hoe heter de nokkenas, hoe meer compressie je kan gebruiken. (door bv een dunnere koppakking te gebruiken of door de kop af te vlakken.)
NB: met alle nokkenassen kan je gewoon door de APK komen. (emissietests)
- B234F injectoren geven bij die hoge toeren net wat meer brandstof. Dat past goed bij de extra lucht die je in de motor trekt. De LH-ECU zal zich inleren op deze iets grotere injectoren.
- grotere aanzuigopeningen in het deel van de luchtfilterkast die voor het filter zit: voor makkelijker aanzuigen.
- phenolic spacers tussen kop en inlaatspruitstuk ( minder geleidings overdracht van hitte, blijft je inlaatspruitstuk koeler en dus je inlaatlucht ook, koelere inlaatlucht neemt minder plaats in ofwel meer zuurstof moleculen kunnen in de cilinder worden gezogen. Althans, dat is de theorie)
- underdrive poelie op de krukas. ( nadeel: waterpomp draait minder hard, airco-pomp idem, stuurpomp idem, dynamo idem << kan lastig zijn in de winter)
- electrische fan, i.p.v visco-fan (doet alleen mee als het echt nodig is.)
- grotere diameter gasklep monteren. ( hiervoor moet je ook het spruitstukgat vergroten!)
- custom chip laten maken voor LH-ECU en EZK.
150-155pk is vrij eenvoudig te halen.
dingen om over na te denken:
een 2.0L motor verpompt minder lucht dan een 2,3L , er wordt bij die 2.0L dan ook minder brandstof ingespoten(Benzine) of aangezogen(LPG).
Je moet dus zorgen dat injectoren, brandstofdrukregelaar, ECU matchen met de 2,3L motor. Anders loopt de motor te arm en daar gaan motoren op den duur van kapot. ( het rijdt ook niet lekker, voelt als weinig vermogen)
Tunen van een normaal aanzuigende motor is eigenlijk nooit makkelijk maar een aantal dingetjes kan je wel doen:
- 4-2-1 spaghetti + (eventueel kat-back) een turbo-uitlaat monteren.
- een nokkenas die beter ademt bij hogere toeren: als je een VX3 hebt kan je een A, B, K of H proberen.
(voor een 240 is geen verdeler aandrijving nodig aan de achterkant, voor een 700/900 wel.)
Hoe heter de nokkenas, hoe meer compressie je kan gebruiken. (door bv een dunnere koppakking te gebruiken of door de kop af te vlakken.)
NB: met alle nokkenassen kan je gewoon door de APK komen. (emissietests)
- B234F injectoren geven bij die hoge toeren net wat meer brandstof. Dat past goed bij de extra lucht die je in de motor trekt. De LH-ECU zal zich inleren op deze iets grotere injectoren.
- grotere aanzuigopeningen in het deel van de luchtfilterkast die voor het filter zit: voor makkelijker aanzuigen.
- phenolic spacers tussen kop en inlaatspruitstuk ( minder geleidings overdracht van hitte, blijft je inlaatspruitstuk koeler en dus je inlaatlucht ook, koelere inlaatlucht neemt minder plaats in ofwel meer zuurstof moleculen kunnen in de cilinder worden gezogen. Althans, dat is de theorie)
- underdrive poelie op de krukas. ( nadeel: waterpomp draait minder hard, airco-pomp idem, stuurpomp idem, dynamo idem << kan lastig zijn in de winter)
- electrische fan, i.p.v visco-fan (doet alleen mee als het echt nodig is.)
- grotere diameter gasklep monteren. ( hiervoor moet je ook het spruitstukgat vergroten!)
- custom chip laten maken voor LH-ECU en EZK.
150-155pk is vrij eenvoudig te halen.