9 August 2010, 20:48
nou das ook geregeld, achteraf is het een plakje cake...
...benodigde gereedschappen..
...eerst het huidige toe-/uitspoor bepaald.. de instelbare stang tussen binnenzijden velg, midden voorzijde..
..krik onder de onderste wishbone (wensbotje.. red.) , wiel er af en cambermeter op de naaf, geleend van een bevriende bandenmeneer... niet goed te zien maar ingesteld op 0..
...men neme een "special tool", ff de vlam op een wringijzer gezet..
...en zonder enige moeite kwamen de bouten los, eentje met 1 hand zelfs. Ik weet niet wat ze in Gent gedaan hebben maar dit is de zoveelste bevesting die niet vast zat..! Aanhaalmoment mijn bips..!
...ver genoeg er uit gedraaid, ongeveer gelijk met de achterkant van de "wishbone-as".. Als ze beiden los zijn staat er geen spanning op en druk je um zo naar achteren, ff de aanwezige shims rechtzeten de de rest erbij..
..nadat de ringen geplaatst zijn, 6mm totaal eea nu wel vast gedraaid, ongeveer 1,5 graad verschil..
...met de paal als "referentiepunt", camber vooraf..
...en achteraf..
vervolgens de auto naar achteren gerold en weer terug, het toe-/uitspoor ad hand van de "meetstang" nagezien, hij ging er zelfs een fractie strakker tussen, het kantelpunt camber zit in dit geval dus iets onder het middelpunt velg. iom de bevriende bandenmeneer heb ik de spoorstang gelost en ongeveer 1 á 2 mm ingedraaid, klein beetje toespoor gegeven. ff de koffie op en dan eens voelen hoe ie ut doet.. heb alleen geen rotonde bij de hand..
...benodigde gereedschappen..
...eerst het huidige toe-/uitspoor bepaald.. de instelbare stang tussen binnenzijden velg, midden voorzijde..
..krik onder de onderste wishbone (wensbotje.. red.) , wiel er af en cambermeter op de naaf, geleend van een bevriende bandenmeneer... niet goed te zien maar ingesteld op 0..
...men neme een "special tool", ff de vlam op een wringijzer gezet..
...en zonder enige moeite kwamen de bouten los, eentje met 1 hand zelfs. Ik weet niet wat ze in Gent gedaan hebben maar dit is de zoveelste bevesting die niet vast zat..! Aanhaalmoment mijn bips..!
...ver genoeg er uit gedraaid, ongeveer gelijk met de achterkant van de "wishbone-as".. Als ze beiden los zijn staat er geen spanning op en druk je um zo naar achteren, ff de aanwezige shims rechtzeten de de rest erbij..
..nadat de ringen geplaatst zijn, 6mm totaal eea nu wel vast gedraaid, ongeveer 1,5 graad verschil..
...met de paal als "referentiepunt", camber vooraf..
...en achteraf..
vervolgens de auto naar achteren gerold en weer terug, het toe-/uitspoor ad hand van de "meetstang" nagezien, hij ging er zelfs een fractie strakker tussen, het kantelpunt camber zit in dit geval dus iets onder het middelpunt velg. iom de bevriende bandenmeneer heb ik de spoorstang gelost en ongeveer 1 á 2 mm ingedraaid, klein beetje toespoor gegeven. ff de koffie op en dan eens voelen hoe ie ut doet.. heb alleen geen rotonde bij de hand..


![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)