3 August 2010, 23:05
ter info: Met Toyo Proxes T1R of R1R kan je prima die sportievere afstelling benutten!
R1R is erg fijn, gebruiken ze ook als cup band in de Volvo Original cup. 2,4bar koud rondom werkt uitstekend op een 740/940.
voor de duidelijkheid even een heel simpel lijstje:
- voor een negatiever camber moet de onderkant naar buiten EN/OF de bovenkant naar binnen (richting blok) worden gebracht.
- voor een grotere casterhoek moet de bovenkant naar achteren worden gebracht EN/OF de onderkant naar voren.
- bij TOEspoor staan de voorbanden in de rechtuitstand een heel klein beetje naar elkaar TOEgericht in relatie tot de rijrichting . Toespoor bevordert de rechtuitstabiliteit. Hoe groter de casterinstelling hoe minder toespoor nodig is.
- bij UITspoor staan de voorbanden in de rechtsuitstand een heel klein beetje van elkaar AFgericht in relatie tot de rijrichting . Uitspoor bevordert de gretigheid waarmee de auto wil insturen. Maar de rechtuitstabiliteit is aanzienlijk veel minder.
- 0-sporing is exact rechtuit, minimaliseert banden slijtage en rolweerstand. ideaal om te gebruiken bij veel negatief camber.
- Dikkere stabi-stang VOOR verhoogt onderstuur gedrag(= glijden over de voorwielen) (maar kan gecompenseerd worden met negatiever camber en meer caster)
- Dikkere stabi-stang ACHTER vermindert onderstuur en verhoogt overstuur gedrag (= uitbreken van de achterkant) Een zeer groot bijkomend nadeel van een dikke achterstabi is dat de auto de neiging krijgt om het binnenste achterwiel op te tillen tijdens scherpe bochten rijden. Het effect is verlies van tractie (doorslippend wiel) conclusie: hou de achterstabi dun/standaard.
(ik had er achter ooit een dikke IPD onder zitten.... 1 week en toen was ik er al schijt ziek van... Er onderuit en weg ermee!)
Mijn eigen 900-onderstel heb ik als volgt samen gesteld:
- Eibach-Hausser 960 verlagingsveren voor (1 winding ingekort)
- HD/overload veren achter (1 winding ingekort) (deze veren gebruik ik i.v.m. LPG-tank/trekhaak, als jou 700/900 geen LPG-tank heeft zijn HD's te zwaar en wordt de auto spingerig achter, neem dan als alternatief progressief gewonden verlagingsveren. (Lesjofors, Intrax)
- Bilstein gasgevulde sportdempers rondom. (Bilstein is kwaliteitspul maar als ik weer opnieuw zou kunnen kiezen nam ik Koni-geel, daarvan is nl. de rebound afstelbaar)
- 25mm voorstabi (IPD)
- 19mm achterstabi ( 740 16V en 740Turbo sedan)
- camber -1,5 graad
- caster 7 graden
- sporing: o (rechtuit)
- voorbanden: Bridgestone Potenza RE050A 205/55x16 (2,4bar koud)
- achterbanden: Bridgestone Potenza RE050A 225/50x16 (zgn. 'staggered' bandenset zoals bv vaak op snelle BMW's te zien is.) (2,5bar koud)
225/50 heeft bijna dezelfde afrolomtrek als 205/55 dus geen afwijkende snelheidsmeting en geen ABS problemen!
De auto heeft met deze afstelling/setup en een (zware!) LPG tank achterin een zeer neutraal stuurgedrag en kan zeer snel rotondes ronden en bochtige dijkjes afwerken, zonder onderstuur.
Als je dit potentieel aan wegligging echt gaat gebruiken slijten de voorbanden natuurlijk wel harder maar wel egaal.
R1R is erg fijn, gebruiken ze ook als cup band in de Volvo Original cup. 2,4bar koud rondom werkt uitstekend op een 740/940.
voor de duidelijkheid even een heel simpel lijstje:
- voor een negatiever camber moet de onderkant naar buiten EN/OF de bovenkant naar binnen (richting blok) worden gebracht.
- voor een grotere casterhoek moet de bovenkant naar achteren worden gebracht EN/OF de onderkant naar voren.
- bij TOEspoor staan de voorbanden in de rechtuitstand een heel klein beetje naar elkaar TOEgericht in relatie tot de rijrichting . Toespoor bevordert de rechtuitstabiliteit. Hoe groter de casterinstelling hoe minder toespoor nodig is.
- bij UITspoor staan de voorbanden in de rechtsuitstand een heel klein beetje van elkaar AFgericht in relatie tot de rijrichting . Uitspoor bevordert de gretigheid waarmee de auto wil insturen. Maar de rechtuitstabiliteit is aanzienlijk veel minder.
- 0-sporing is exact rechtuit, minimaliseert banden slijtage en rolweerstand. ideaal om te gebruiken bij veel negatief camber.
- Dikkere stabi-stang VOOR verhoogt onderstuur gedrag(= glijden over de voorwielen) (maar kan gecompenseerd worden met negatiever camber en meer caster)
- Dikkere stabi-stang ACHTER vermindert onderstuur en verhoogt overstuur gedrag (= uitbreken van de achterkant) Een zeer groot bijkomend nadeel van een dikke achterstabi is dat de auto de neiging krijgt om het binnenste achterwiel op te tillen tijdens scherpe bochten rijden. Het effect is verlies van tractie (doorslippend wiel) conclusie: hou de achterstabi dun/standaard.
(ik had er achter ooit een dikke IPD onder zitten.... 1 week en toen was ik er al schijt ziek van... Er onderuit en weg ermee!)
Mijn eigen 900-onderstel heb ik als volgt samen gesteld:
- Eibach-Hausser 960 verlagingsveren voor (1 winding ingekort)
- HD/overload veren achter (1 winding ingekort) (deze veren gebruik ik i.v.m. LPG-tank/trekhaak, als jou 700/900 geen LPG-tank heeft zijn HD's te zwaar en wordt de auto spingerig achter, neem dan als alternatief progressief gewonden verlagingsveren. (Lesjofors, Intrax)
- Bilstein gasgevulde sportdempers rondom. (Bilstein is kwaliteitspul maar als ik weer opnieuw zou kunnen kiezen nam ik Koni-geel, daarvan is nl. de rebound afstelbaar)
- 25mm voorstabi (IPD)
- 19mm achterstabi ( 740 16V en 740Turbo sedan)
- camber -1,5 graad
- caster 7 graden
- sporing: o (rechtuit)
- voorbanden: Bridgestone Potenza RE050A 205/55x16 (2,4bar koud)
- achterbanden: Bridgestone Potenza RE050A 225/50x16 (zgn. 'staggered' bandenset zoals bv vaak op snelle BMW's te zien is.) (2,5bar koud)
225/50 heeft bijna dezelfde afrolomtrek als 205/55 dus geen afwijkende snelheidsmeting en geen ABS problemen!
De auto heeft met deze afstelling/setup en een (zware!) LPG tank achterin een zeer neutraal stuurgedrag en kan zeer snel rotondes ronden en bochtige dijkjes afwerken, zonder onderstuur.
Als je dit potentieel aan wegligging echt gaat gebruiken slijten de voorbanden natuurlijk wel harder maar wel egaal.

