Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Negatief camber
#6
janspeed schreef:negatief camber kan ongeveer tot -4 graden op de gewone weg. Maar da's al veel. Als je veel snelweg (= rechtuit) rijdt is dat af te raden.
De loopvlakken slijten dan extra snel aan de binnenzijden. -4 graden camber is eigenlijk een 100% circuit setting.

Ik gebruik op mijn 940 -1,5 graad. Dat is al een enorme verbetering, ideaal voor op rotondes. Je moet hiervoor de top veerschotels aanpassen. (700/900) Op een 200-serie kan je camber een beetje afstellen aan de bovenzijde.
Wat ook erg fijn werkt is meer caster (standaard is 5 graden, ik gebruik 7 graden.)
Caster kan je beschouwen als dynamisch camber. Als een wiel instuurt valt het binnenste wiel door de casterhoek als het ware naar binnen waardoor de band zich a.h.w. kan schrapzetten.
Officieel is dit op een 700/900 ook niet afstelbaar maar je kan met vulringen tussen draagarm en reactie arm heel wat bereiken. ( die duwen a.h.w. de wielen naar voren = meer caster)

Om beiden modificaties optimaal te benutten met minimale slijtage is het raadzaam om dan de sporing minimaal op toespoor te zetten. 0 = strak rechtuit, is ook mogelijk.

Hoe slapper de zijwangen van de voorbanden, hoe meer negatiever het camber en hoe meer caster je kan gebruiken. ( de zijwangen vervormen immers meer in een bocht als deze slap zijn.)
Ik zelf gebruik Bridgestone Potenza RE050A , dat zijn banden met een zachte rubber compound en een zeer stugge zijwang.
Met mijn afstellingen heb ik zelfs met een vrij forse bochten rijstijl egaal afslijtende voorbanden. Ze slijten uiteraard wel sneller! Ik doe 10kkm met een setje voorbanden. 20kkm met een set achterbanden.

was hieral ff aan het oefenen voor passend gereedschap..

ik zal ook maar eens uitgaan van -1.5.. hij ging vanmiddag in een knijpende bocht weer eens lekker over de bandjes weg.. zijn Toyo Proxes overigens. Veerschotels gaat net niet lukken, ik moet het nog met draagarmen doen helaas.

Camber heb ik ook al onder de loep, daarvoor moet ik een paar lange wiggen laten maken om tussen de voorasbalk en "chassis" te leggen. Maar moet ie nu voor of achterover..? Mijn gevoel zegt achterover, tegen de richting van de remmende massa van de auto in..

Of alleen caster bij het oude spul werkt weet ik niet, beide moet toch ook kunnen.. sporing is vanwege het zoekerige gedrag al richting 0 gegaan. Overweeg nog steeds om een 2 serie stuurhuis te monteren om eea lichter maar vooral directer te maken, moet volgens mij zonder al te veel rompslomp kunnen. Heb al voorbeelden van een P1800 met een versmald 2 serie huis gezien, maar om eoa reden is daarbij het "Ackerman-effect" verkeerd gebleken. Ik verwacht de verschillen tussen 1 en 2 serie minimaal. Bij de laatste afstelactie bleken de gegevens uit het Haynesboek overeen te komen met die in de computer van een 2 serie..

Als je de bandenspanning verlaagt loopt ie toch juist weg..!?

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Berichten in dit topic
Negatief camber - door Jambon - 26 July 2010, 16:45
Negatief camber - door Dopski - 26 July 2010, 18:05
Negatief camber - door Jambon - 26 July 2010, 18:40
Negatief camber - door janspeed - 3 August 2010, 10:02
Negatief camber - door Jw240 - 3 August 2010, 18:30
Negatief camber - door Jambon - 3 August 2010, 19:19
Negatief camber - door Jambon - 3 August 2010, 19:27
Negatief camber - door Marc1970 - 3 August 2010, 20:29
Negatief camber - door Jambon - 3 August 2010, 21:31
Negatief camber - door ArjanV - 3 August 2010, 21:39
Negatief camber - door Marc1970 - 3 August 2010, 21:51
Negatief camber - door Jambon - 3 August 2010, 22:11
Negatief camber - door Marc1970 - 3 August 2010, 22:41
Negatief camber - door Jambon - 3 August 2010, 22:51
Negatief camber - door janspeed - 3 August 2010, 23:05
Negatief camber - door Jambon - 7 August 2010, 18:15
Negatief camber - door janspeed - 8 August 2010, 21:21
Negatief camber - door Jambon - 8 August 2010, 22:31
Negatief camber - door Jambon - 9 August 2010, 20:48
Negatief camber - door Marc1970 - 9 August 2010, 20:57
Negatief camber - door Jambon - 9 August 2010, 21:04
Negatief camber - door landloper - 9 August 2010, 21:50
Negatief camber - door Jambon - 9 August 2010, 22:00

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Camber+caster shims/opvulplaatjes, waar verkrijgbaar? Rob 145 4 4.294 9 May 2012, 02:42
Laatste bericht: Rob 145
  Camber rechtsvoor Marc1970 8 7.692 29 September 2006, 21:22
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)