3 August 2010, 10:02
negatief camber kan ongeveer tot -4 graden op de gewone weg. Maar da's al veel. Als je veel snelweg (= rechtuit) rijdt is dat af te raden.
De loopvlakken slijten dan extra snel aan de binnenzijden. -4 graden camber is eigenlijk een 100% circuit setting.
Ik gebruik op mijn 940 -1,5 graad. Dat is al een enorme verbetering, ideaal voor op rotondes. Je moet hiervoor de top veerschotels aanpassen. (700/900) Op een 200-serie kan je camber een beetje afstellen aan de bovenzijde.
Wat ook erg fijn werkt is meer caster (standaard is 5 graden, ik gebruik 7 graden.)
Caster kan je beschouwen als dynamisch camber. Als een wiel instuurt valt het binnenste wiel door de casterhoek als het ware naar binnen waardoor de band zich a.h.w. kan schrapzetten.
Officieel is dit op een 700/900 ook niet afstelbaar maar je kan met vulringen tussen draagarm en reactie arm heel wat bereiken. ( die duwen a.h.w. de wielen naar voren = meer caster)
Om beiden modificaties optimaal te benutten met minimale slijtage is het raadzaam om dan de sporing minimaal op toespoor te zetten. 0 = strak rechtuit, is ook mogelijk.
Hoe slapper de zijwangen van de voorbanden, hoe meer negatiever het camber en hoe meer caster je kan gebruiken. ( de zijwangen vervormen immers meer in een bocht als deze slap zijn.)
Ik zelf gebruik Bridgestone Potenza RE050A , dat zijn banden met een zachte rubber compound en een zeer stugge zijwang.
Met mijn afstellingen heb ik zelfs met een vrij forse bochten rijstijl egaal afslijtende voorbanden. Ze slijten uiteraard wel sneller! Ik doe 10kkm met een setje voorbanden. 20kkm met een set achterbanden.
De loopvlakken slijten dan extra snel aan de binnenzijden. -4 graden camber is eigenlijk een 100% circuit setting.
Ik gebruik op mijn 940 -1,5 graad. Dat is al een enorme verbetering, ideaal voor op rotondes. Je moet hiervoor de top veerschotels aanpassen. (700/900) Op een 200-serie kan je camber een beetje afstellen aan de bovenzijde.
Wat ook erg fijn werkt is meer caster (standaard is 5 graden, ik gebruik 7 graden.)
Caster kan je beschouwen als dynamisch camber. Als een wiel instuurt valt het binnenste wiel door de casterhoek als het ware naar binnen waardoor de band zich a.h.w. kan schrapzetten.
Officieel is dit op een 700/900 ook niet afstelbaar maar je kan met vulringen tussen draagarm en reactie arm heel wat bereiken. ( die duwen a.h.w. de wielen naar voren = meer caster)
Om beiden modificaties optimaal te benutten met minimale slijtage is het raadzaam om dan de sporing minimaal op toespoor te zetten. 0 = strak rechtuit, is ook mogelijk.
Hoe slapper de zijwangen van de voorbanden, hoe meer negatiever het camber en hoe meer caster je kan gebruiken. ( de zijwangen vervormen immers meer in een bocht als deze slap zijn.)
Ik zelf gebruik Bridgestone Potenza RE050A , dat zijn banden met een zachte rubber compound en een zeer stugge zijwang.
Met mijn afstellingen heb ik zelfs met een vrij forse bochten rijstijl egaal afslijtende voorbanden. Ze slijten uiteraard wel sneller! Ik doe 10kkm met een setje voorbanden. 20kkm met een set achterbanden.