28 June 2010, 15:11
240diesel schreef:Het gaat mij er niet om om je tegen te spreken maar ik heb die ervaring niet.
Voor de fun heb ik er al jaren een klep tussen zitten (ongeveer 1m na de turbo) die de gassen vrij naar buiten laten bulderen voor ze ook maar ÃÃn demper gezien hebben.
Als ik die klep echter open trek (in een klim bijvoorbeeld) dan is het totaal niet merkbaar dat er enige vermogenswinst is.
Je hoort de turbo wel beter fluiten en het psychologische effect van een brulpijp blaast ook z'n partijtje mee maar daar is alles wel mee gezegd. ;D
Maar misschien komt het wel omdat de downpipe nog orgineel is, die zal ik eens opmeten/aanpassen.
een dikke uitlaat op ieder turboblok heeft 2 hoofdvoordelen:
- door het grotere druk verschil tussen spruitstuk en downpijp krijg je een sneller opspoelen van de turbo, turbo reageert dus sneller op gas geven vooral van belang als je een grote turbo gebruikt, dus beperkt van toepassing op een D24T. Google maar eens op EBR ( exhaust backpressure ratio)
- reversie , het effect dat niet alle uitlaatgas uit de verbrandingskamer verdwijnt en kan worden vervangen door nieuwe lucht/mengsel, dat wordt verkleind met een ruimere uitlaat. Bij een diesel zal reversie minder een issue zijn omdat die nokkenassen toch nauwelijks/geen overlap hebben. Ze zijn geoptimaliseerd voor lage toeren en snel spoelen van de turbo. Maar als je een hoogtoerige nokkenas gebruikt en een nauwe uitlaat , vervolgens die uitlaat vervangt door een dikkere dan zal het verschil spectaculair zijn.
- ingestelde boost maximum blijft hetzelfde dus er gaat een vergelijkbare hoeveelheid lucht naar binnen. Da's bepalend voor het aantal PK's dat er uit komt. Als de uitlaat meer kan flowen kan je meer boost gebruiken, daar meer diesel bij inspuiten en dus meer vermogen creeren.
De dikke uitlaat an sich is dus niet zo zeer vermogen verhogend maar het is een enabler [/i, een [i]randvoorwaarde om meer vermogen uit het blok te trekken.
- dan is er nog een aspect: als je uitlaat beter flowt dan is er minder tegendruk en blijft er minder energie achter in de kop en uitlaatkleppen. M.a.w. lagere thermische belasting. Goed voor levensduur.

