18 April 2010, 14:59
Het koudemiddel, R12 in jouw geval dient inderdaad op peil te zijn.Helaas kan je dat peil niet controleren "vanaf buiten".
Je dient de installatie leeg te halen met een professioneel apparaat en dan te wegen hoeveel koudemiddel er uit gekomen is.
Op een typeplaat van de installatie of in VADIS kan je vinden hoeveel gram R12 er in hoort om de airco juist te laten functioneren.
In principe geeft een goede airco binnen een paar seconden koude af en zou je er niet eerst een eind mee hoeven rijden.
Natuurlijk duurt het vanaf het moment van koude lucht blazen tot het dalen van de totale interieurtemp. een tijdje.
Meestal wordt de werking niet gemeten adhv de uitgeblazen temp. maar aan de hand van de verschiltemp. tussen aangzogen lucht en uitgeblazen lucht.het verschil zal toch 10 graden moeten bedragen bij juist functioneren.
R12 is inmiddels vervangen voor R134a welke minder milieubelastend is.Je kunt je installatie laten retrofitten , dwz o.a. de afdichtingen worden geschikt gemaakt voor het koudemiddel R134a.Er zijn ook nog wel bedrijfjes die (stiekum) R12 bijvullen......
Het om de zoveel seconden inhouden zou veroorzaakt kunnen worden doordat de drukschakelaar een druk meet die buiten de gebruiksdruk valt en de aircopomp uitschakeld tot de druk weer normaal is.Iedere keer als de pomp/compressor weer inschakeld vraagt deze vermogen en houdt de auto mogelijk even in.
Maar aangezien m'n glazen bol gejat is kan ik daar niet met zekerheid over spreken.
Je dient de installatie leeg te halen met een professioneel apparaat en dan te wegen hoeveel koudemiddel er uit gekomen is.
Op een typeplaat van de installatie of in VADIS kan je vinden hoeveel gram R12 er in hoort om de airco juist te laten functioneren.
In principe geeft een goede airco binnen een paar seconden koude af en zou je er niet eerst een eind mee hoeven rijden.
Natuurlijk duurt het vanaf het moment van koude lucht blazen tot het dalen van de totale interieurtemp. een tijdje.
Meestal wordt de werking niet gemeten adhv de uitgeblazen temp. maar aan de hand van de verschiltemp. tussen aangzogen lucht en uitgeblazen lucht.het verschil zal toch 10 graden moeten bedragen bij juist functioneren.
R12 is inmiddels vervangen voor R134a welke minder milieubelastend is.Je kunt je installatie laten retrofitten , dwz o.a. de afdichtingen worden geschikt gemaakt voor het koudemiddel R134a.Er zijn ook nog wel bedrijfjes die (stiekum) R12 bijvullen......
Het om de zoveel seconden inhouden zou veroorzaakt kunnen worden doordat de drukschakelaar een druk meet die buiten de gebruiksdruk valt en de aircopomp uitschakeld tot de druk weer normaal is.Iedere keer als de pomp/compressor weer inschakeld vraagt deze vermogen en houdt de auto mogelijk even in.
Maar aangezien m'n glazen bol gejat is kan ik daar niet met zekerheid over spreken.

