7 April 2010, 03:57
Alles duidt erop dat de auto te rijk is afgesteld. Heb je het luchtfilter gecheckt? Als het luchtfilter erg vuil is, gaat het werken als een soort permanente choke. Er kan een obstructie in een van aanzuigbuizen zitten, dat geeft hetzelfde effect.
Een carburateur is in feite een venturibuis. In de vernauwing is de luchtdruk lager dan de omgevingsdruk, en benzine stroomt via de sproeier in de venturi, en verdampt. De luchtdruk is lager naarmate de venturi nauwer is. Dus bij volgas is het luchtdrukverschil klein. Bij stationair is het luchtdrukverschil het grootst. Om ervoor te zorgen dat in alle gevallen de juiste hoeveelheid benzine beschikbaar is, zit er een conische naald aan de gasklep. Bij stationair sluit de naald de sproeier grotendeels af, bij volgas kan de benzine vrij stromen.
Bij een koude motor zal de benzine grotendeels condenseren op de koude onderdelen van de motor, en dus kan de motor niet lopen. Daarom zit er een choke. Een choke is in de simpelste vorm een klep die de doorstroming van lucht tegenhoudt. Daardoor wordt de druk in de venturi veel lager dan normaal, en kan je extra veel benzine aanzuigen. Maar als het luchtfilter e.d. dicht zitten, krijg je hetzelfde effect: weinig doorstroming, groot luchtdrukverschil en teveel benzine. Het kan ook zijn dat de gasnaald krom is, bij stationair en deellast zakt hij dan niet helemaal in de sproeier met als gevolg teveel benzine.
Als je bij een carburateur plotseling volgas geeft, krijgt de motor ineens veel lucht, maar de benzine (massa is traag) stroomt niet meteen door de sproeier. Het gevolg is dat de motor "inhoudt". Dat kan je oplossen met een registercarburateur, dat is een carburateur met 2 (soms meer) aanzuigbuizen: een kleine en een grote buis. Bij deellast gebruik je alleen de kleine buis, bij volgas beide buizen. De tweede trap opent iets later dan de eerste. Bij plots volgas geven reageert de kleine buis direct, en daarna de grote: De motor houdt niet in, en de bestuurder heeft in alle gevallen vermogen.
Bij zogenaamde "constant vacuum" carburateurs wordt de stand van de gasnaald niet door de gasklep geregeld maar door luchtdrukverschillen voor en na de carburateur. CV carburateurs reageren dus wat langzamer, en geven een rustige loop van de motor. Ik neem aan dat jouw 244 een CV carburateur heeft. Bij een CV carb kan het membraan waar de gasnaald aan gekoppeld is lekken met als gevolg dat de gasnaald te hoog of te laag is ingesteld: gevolg: teveel of te weinig benzine.
Een carburateur is in feite een venturibuis. In de vernauwing is de luchtdruk lager dan de omgevingsdruk, en benzine stroomt via de sproeier in de venturi, en verdampt. De luchtdruk is lager naarmate de venturi nauwer is. Dus bij volgas is het luchtdrukverschil klein. Bij stationair is het luchtdrukverschil het grootst. Om ervoor te zorgen dat in alle gevallen de juiste hoeveelheid benzine beschikbaar is, zit er een conische naald aan de gasklep. Bij stationair sluit de naald de sproeier grotendeels af, bij volgas kan de benzine vrij stromen.
Bij een koude motor zal de benzine grotendeels condenseren op de koude onderdelen van de motor, en dus kan de motor niet lopen. Daarom zit er een choke. Een choke is in de simpelste vorm een klep die de doorstroming van lucht tegenhoudt. Daardoor wordt de druk in de venturi veel lager dan normaal, en kan je extra veel benzine aanzuigen. Maar als het luchtfilter e.d. dicht zitten, krijg je hetzelfde effect: weinig doorstroming, groot luchtdrukverschil en teveel benzine. Het kan ook zijn dat de gasnaald krom is, bij stationair en deellast zakt hij dan niet helemaal in de sproeier met als gevolg teveel benzine.
Als je bij een carburateur plotseling volgas geeft, krijgt de motor ineens veel lucht, maar de benzine (massa is traag) stroomt niet meteen door de sproeier. Het gevolg is dat de motor "inhoudt". Dat kan je oplossen met een registercarburateur, dat is een carburateur met 2 (soms meer) aanzuigbuizen: een kleine en een grote buis. Bij deellast gebruik je alleen de kleine buis, bij volgas beide buizen. De tweede trap opent iets later dan de eerste. Bij plots volgas geven reageert de kleine buis direct, en daarna de grote: De motor houdt niet in, en de bestuurder heeft in alle gevallen vermogen.
Bij zogenaamde "constant vacuum" carburateurs wordt de stand van de gasnaald niet door de gasklep geregeld maar door luchtdrukverschillen voor en na de carburateur. CV carburateurs reageren dus wat langzamer, en geven een rustige loop van de motor. Ik neem aan dat jouw 244 een CV carburateur heeft. Bij een CV carb kan het membraan waar de gasnaald aan gekoppeld is lekken met als gevolg dat de gasnaald te hoog of te laag is ingesteld: gevolg: teveel of te weinig benzine.