Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
te veel benzine?
#22
Alles duidt erop dat de auto te rijk is afgesteld. Heb je het luchtfilter gecheckt? Als het luchtfilter erg vuil is, gaat het werken als een soort permanente choke. Er kan een obstructie in een van aanzuigbuizen zitten, dat geeft hetzelfde effect.

Een carburateur is in feite een venturibuis. In de vernauwing is de luchtdruk lager dan de omgevingsdruk, en benzine stroomt via de sproeier in de venturi, en verdampt. De luchtdruk is lager naarmate de venturi nauwer is. Dus bij volgas is het luchtdrukverschil klein. Bij stationair is het luchtdrukverschil het grootst. Om ervoor te zorgen dat in alle gevallen de juiste hoeveelheid benzine beschikbaar is, zit er een conische naald aan de gasklep. Bij stationair sluit de naald de sproeier grotendeels af, bij volgas kan de benzine vrij stromen.

Bij een koude motor zal de benzine grotendeels condenseren op de koude onderdelen van de motor, en dus kan de motor niet lopen. Daarom zit er een choke. Een choke is in de simpelste vorm een klep die de doorstroming van lucht tegenhoudt. Daardoor wordt de druk in de venturi veel lager dan normaal, en kan je extra veel benzine aanzuigen. Maar als het luchtfilter e.d. dicht zitten, krijg je hetzelfde effect: weinig doorstroming, groot luchtdrukverschil en teveel benzine. Het kan ook zijn dat de gasnaald krom is, bij stationair en deellast zakt hij dan niet helemaal in de sproeier met als gevolg teveel benzine.

Als je bij een carburateur plotseling volgas geeft, krijgt de motor ineens veel lucht, maar de benzine (massa is traag) stroomt niet meteen door de sproeier. Het gevolg is dat de motor "inhoudt". Dat kan je oplossen met een registercarburateur, dat is een carburateur met 2 (soms meer) aanzuigbuizen: een kleine en een grote buis. Bij deellast gebruik je alleen de kleine buis, bij volgas beide buizen. De tweede trap opent iets later dan de eerste. Bij plots volgas geven reageert de kleine buis direct, en daarna de grote: De motor houdt niet in, en de bestuurder heeft in alle gevallen vermogen.

Bij zogenaamde "constant vacuum" carburateurs wordt de stand van de gasnaald niet door de gasklep geregeld maar door luchtdrukverschillen voor en na de carburateur. CV carburateurs reageren dus wat langzamer, en geven een rustige loop van de motor. Ik neem aan dat jouw 244 een CV carburateur heeft. Bij een CV carb kan het membraan waar de gasnaald aan gekoppeld is lekken met als gevolg dat de gasnaald te hoog of te laag is ingesteld: gevolg: teveel of te weinig benzine.
Antwoord


Berichten in dit topic
te veel benzine? - door henqui - 4 March 2010, 19:21
te veel benzine? - door Marc1970 - 4 March 2010, 20:31
te veel benzine? - door henqui - 4 March 2010, 21:05
te veel benzine? - door Marc1970 - 4 March 2010, 21:21
te veel benzine? - door Jambon - 4 March 2010, 21:27
te veel benzine? - door henqui - 4 March 2010, 21:42
te veel benzine? - door Marc1970 - 4 March 2010, 22:02
te veel benzine? - door henqui - 4 March 2010, 22:04
te veel benzine? - door Gideon - 4 March 2010, 22:27
te veel benzine? - door henqui - 4 March 2010, 23:11
te veel benzine? - door henqui - 8 March 2010, 21:38
te veel benzine? - door markfranken - 8 March 2010, 21:40
te veel benzine? - door henqui - 8 March 2010, 22:57
te veel benzine? - door henqui - 13 March 2010, 01:36
te veel benzine? - door henqui - 3 April 2010, 21:53
te veel benzine? - door henqui - 4 April 2010, 19:29
te veel benzine? - door Marc1970 - 4 April 2010, 21:28
te veel benzine? - door henqui - 4 April 2010, 22:12
te veel benzine? - door henqui - 5 April 2010, 23:00
te veel benzine? - door Marc1970 - 6 April 2010, 08:27
te veel benzine? - door henqui - 6 April 2010, 17:11
te veel benzine? - door WvR - 7 April 2010, 03:57
te veel benzine? - door Dopski - 7 April 2010, 08:52
te veel benzine? - door WvR - 7 April 2010, 10:46
te veel benzine? - door henqui - 7 April 2010, 17:16
te veel benzine? - door WvR - 8 April 2010, 04:18
te veel benzine? - door henqui - 8 April 2010, 18:40
te veel benzine? - door Jambon - 8 April 2010, 18:43
te veel benzine? - door henqui - 8 April 2010, 23:24

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Benzine lpg Rin 2 621 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 14.023 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 966 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.790 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Benzine filter volvo 240 '86 Gurd 21 16.888 4 March 2019, 11:06
Laatste bericht: Gurd
  Volvo b230fk met computergestuurde gas/benzine-injectie af laten stellen Volvorine 8 9.680 7 January 2019, 11:55
Laatste bericht: Volvorine
  b20 start niet op benzine Dirk86 6 6.334 8 July 2018, 18:29
Laatste bericht: Dirk86
  Trekt op als dweil op benzine ... Nicolaas H 9 6.428 16 June 2017, 00:01
Laatste bericht: Nicolaas H
  goed lopen op benzine geen vermogen op lpg Dirk86 6 5.978 25 March 2017, 21:05
Laatste bericht: Dirk86

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)