4 March 2010, 10:57
De zesde gloeibougie is misschien nu nog niet belangrijk........
Maar als ÃÃn van de nieuw geplaatste exemplaren het tzt af laat weten heb je er nog maar 4 en wordt starten een stuk lastiger weet ik uit ervaring.
Als straks de sleuteltemperaturen wat aangenamer worden zou ik toch die 6e ook zetten.
Wat diesels en trekkracht betreft;uiteindelijk bepaald het vermogen hoe vlot je met een caravan boven staat na een klim en niet alleen maar het koppel.Het koppel kan wel hoog zijn maar als dat met weinig toeren gebeurd resulteerd dat nog steeds in een mager vermogen.
Het vermogen is de vermenigvuldiging van koppel en toeren.
Ik heb met mijn D24 menig heuveltje gehad met een vouwwagen (700kg)er achter en 5 fietsen op het dak.
Als je de motor lekker laat brullen (het zijn echte toerenmachines) heb je goede koeling en houdt hij het beste vast.
Je bent dan wel geneigd om wegens de herrie steeds toch een versnelling hoger te gaan en dat lijkt ook best te gaan maar de temp. loopt dan al snel op.(ik had een digitale temp.meter die dat haarfijn aangaf)
Maar het is net wat je zegt; onthaasten is de beste remedie ;D
Ik vind het alleen nooit zo fijn als er trucks achter je zitten te drukken in de klim.Mede daarom heb ik er een D24TIC in gezet.
Maar als ÃÃn van de nieuw geplaatste exemplaren het tzt af laat weten heb je er nog maar 4 en wordt starten een stuk lastiger weet ik uit ervaring.
Als straks de sleuteltemperaturen wat aangenamer worden zou ik toch die 6e ook zetten.
Wat diesels en trekkracht betreft;uiteindelijk bepaald het vermogen hoe vlot je met een caravan boven staat na een klim en niet alleen maar het koppel.Het koppel kan wel hoog zijn maar als dat met weinig toeren gebeurd resulteerd dat nog steeds in een mager vermogen.
Het vermogen is de vermenigvuldiging van koppel en toeren.
Ik heb met mijn D24 menig heuveltje gehad met een vouwwagen (700kg)er achter en 5 fietsen op het dak.
Als je de motor lekker laat brullen (het zijn echte toerenmachines) heb je goede koeling en houdt hij het beste vast.
Je bent dan wel geneigd om wegens de herrie steeds toch een versnelling hoger te gaan en dat lijkt ook best te gaan maar de temp. loopt dan al snel op.(ik had een digitale temp.meter die dat haarfijn aangaf)
Maar het is net wat je zegt; onthaasten is de beste remedie ;D
Ik vind het alleen nooit zo fijn als er trucks achter je zitten te drukken in de klim.Mede daarom heb ik er een D24TIC in gezet.

