25 February 2010, 20:50
Dat zou inderdaad goed kunnen dat er gloeibougies kapot zijn.
Maar er zijn meer mogelijkheden;als je brandstof-inspuitpomp lekkage heeft kan de brandstof terugzakken naar de tank en wil de auto ook heel belabberd aanslaan.
Slechte compressie door vastgekoekte zuigerveren.
Pomp-timing niet juist.
Of een combinatie van alle genoemde factoren.Ook wel slijtage genoemd want bijna geen van de gemoemde punten zijn natuurlijk 100% in orde.Het is een gebruikte auto immers.
Gloeibougies zijn te controleren door een speciaal apparaatje of een simpele test met een gloeilamp;
Verwijder de koperen strip die alle gloeipitten met elkaar verbind.
Neem een gloeilamp van 12V 55Watt, maak een draad aan je + pool en zet deze aan ÃÃn kant van je goeilamp.
Maak aan de andere kant van de gloeilamp een draad die lag genoeg is om alle pitten ÃÃn voor ÃÃn te bereiken.
Als je nu de draad op de schroefdraad van je gloeilamp drukt zal de lamp fel gaan branden; een teken dat de gloeipit waarschijnlijk nog wel functioneerd.Als de lamp helemaal niet gaat branden is je pit doorgebrand en moet deze vervangen worden.
Berucht is de bereikbaarheid van cil. 5 en 6 maar met een beetje geduld kan je het tot een goed einde brengen om ook daar de pitten succesvol te vervangen.
De eerste 4 cilinders kan je zo makkelijk testen.De achterste 2 gaan wat moeilijker maar als de eerste 4 al niet best zijn of enkele daarvan vervang dan alle 6 maar want hij heeft echt alle pitten nodig om fatsoenlijk te starten.
Daarnaast is het natuurlijk ook niet onbelangrijk om met een multimeter te testen óf en hoeveel spanning er op de gloeipitten komt.
Een defect gloeirelais kan ook roet in het eten gooien.
Toch is het helaas zo dat ondanks allemaal nieuwe pitten een motor moeilijk blijft aanslaan, hij is dan soms gewoon te ver versleten.
Want naast goede brandstoftoevoer en gloeien is compressie on-ontbeerlijk voor een goed start.
En juist die compressie gaat hand in hand met de slijtage-graad van je motor.
Maar houd moed, gewoon bij het begin beginnen en alles rustig eens langslopen.
Maar er zijn meer mogelijkheden;als je brandstof-inspuitpomp lekkage heeft kan de brandstof terugzakken naar de tank en wil de auto ook heel belabberd aanslaan.
Slechte compressie door vastgekoekte zuigerveren.
Pomp-timing niet juist.
Of een combinatie van alle genoemde factoren.Ook wel slijtage genoemd want bijna geen van de gemoemde punten zijn natuurlijk 100% in orde.Het is een gebruikte auto immers.
Gloeibougies zijn te controleren door een speciaal apparaatje of een simpele test met een gloeilamp;
Verwijder de koperen strip die alle gloeipitten met elkaar verbind.
Neem een gloeilamp van 12V 55Watt, maak een draad aan je + pool en zet deze aan ÃÃn kant van je goeilamp.
Maak aan de andere kant van de gloeilamp een draad die lag genoeg is om alle pitten ÃÃn voor ÃÃn te bereiken.
Als je nu de draad op de schroefdraad van je gloeilamp drukt zal de lamp fel gaan branden; een teken dat de gloeipit waarschijnlijk nog wel functioneerd.Als de lamp helemaal niet gaat branden is je pit doorgebrand en moet deze vervangen worden.
Berucht is de bereikbaarheid van cil. 5 en 6 maar met een beetje geduld kan je het tot een goed einde brengen om ook daar de pitten succesvol te vervangen.
De eerste 4 cilinders kan je zo makkelijk testen.De achterste 2 gaan wat moeilijker maar als de eerste 4 al niet best zijn of enkele daarvan vervang dan alle 6 maar want hij heeft echt alle pitten nodig om fatsoenlijk te starten.
Daarnaast is het natuurlijk ook niet onbelangrijk om met een multimeter te testen óf en hoeveel spanning er op de gloeipitten komt.
Een defect gloeirelais kan ook roet in het eten gooien.
Toch is het helaas zo dat ondanks allemaal nieuwe pitten een motor moeilijk blijft aanslaan, hij is dan soms gewoon te ver versleten.
Want naast goede brandstoftoevoer en gloeien is compressie on-ontbeerlijk voor een goed start.
En juist die compressie gaat hand in hand met de slijtage-graad van je motor.
Maar houd moed, gewoon bij het begin beginnen en alles rustig eens langslopen.

