19 February 2010, 11:20
Marc1970 schreef:Met deze Volvo's moet je niet te vaak bij garages komen, APK uitgezonderd.
Daar sla je de spijker op z'n kop. Onderhoud voor zowel de 2-liter als de welbekende variomatic is inmiddels werk geworden waarvoor je naar echte kenners moet.
Er heeft jarenlang een oude man in gereden (de auto heb ik vorig jaar uit België geïmporteerd) waardoor de kmstand voor dit blok maagdelijk is: 107.000 km. Inmiddels ruim 114.000km.
De compressie is echter zeer teruggelopen, tussen 6,5 en 7,2 bar voor de cilinders. Dit moet 9,2 zijn.
De wagen verbruikt geen olie en/of koelvloeistof.
Waarschijnlijk zit er flink koolaanslag op de kleppen (altijd korte ritjes en dan ook nog es met de choke vol uit natuurlijk) waardoor die niet meer goed sluiten.
Ik ga nog een keer een trucje uitvoeren met remolie (vernevelen voor de luchtinlaat van de carb). Schijnt enorm te gaan roken en het reageert met koolaanslag, dus misschien helpt het.
Maarja, dan moet 'ie wel starten... ik heb alles inmiddels teruggebouwd en ga het vanmiddag nog eens proberen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL