17 February 2010, 20:52
Aanvullend op Jambons 1e verhaal -
In principe is elke versnelling in een gewone bak die echt versnelt, dus 1 op 0,... (ingaand op uitgaand). Een 5e versnelling is dat dus meestal ook. Maar dat kan ook met een los element.
Overdrive als los element.
Een overdrive is een elektromechanische versnellingsbak (technisch correcte term, want de versnellingsbak is eigenlijk een vertragingsbak) die achter de gewone versnellingsbak zit. Hoewel deze er fysiek aan vast zit, is het een geheel op zich staand en werkend systeem.
In theorie kan de extra vertraging werken op elke versnelling, maar de OD kan het koppelgeweld van de laagste versnellingen niet aan. En achteruit is helemaal uit den boze. Daarom werkt de OD alleen maar op de hoogste versnelling (Volvo) of op de 3 en 4 ( MG / Reliant /etc.) of zelfs op 2,3 en 4 (Triumph).
De OD is een typisch Brits fenomeen dat Volvo geleend heeft in de tijd dat de Britse auto-industrie leidend was.
In principe is elke versnelling in een gewone bak die echt versnelt, dus 1 op 0,... (ingaand op uitgaand). Een 5e versnelling is dat dus meestal ook. Maar dat kan ook met een los element.
Overdrive als los element.
Een overdrive is een elektromechanische versnellingsbak (technisch correcte term, want de versnellingsbak is eigenlijk een vertragingsbak) die achter de gewone versnellingsbak zit. Hoewel deze er fysiek aan vast zit, is het een geheel op zich staand en werkend systeem.
In theorie kan de extra vertraging werken op elke versnelling, maar de OD kan het koppelgeweld van de laagste versnellingen niet aan. En achteruit is helemaal uit den boze. Daarom werkt de OD alleen maar op de hoogste versnelling (Volvo) of op de 3 en 4 ( MG / Reliant /etc.) of zelfs op 2,3 en 4 (Triumph).
De OD is een typisch Brits fenomeen dat Volvo geleend heeft in de tijd dat de Britse auto-industrie leidend was.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo

