Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zingende kardan
Aanvankelijk verdachte ik het rechter wiellager dat onder mijn 265 met aw71 een brommend liedje zingt.
Omdat deze idd een beetje korrelig liep heb ik 'm vervangen.. Maar nu blijkt het de kardan te zijn.

Het begon aanvankelijk met een raar niet te traceren wiebelgeluidje tijdens het optrekken..
Later kwam hier een constant brommend geluid bij dat boven de 80 als een zacht doedelzakconcert klinkt.
En bij afremmen langzaam verminderde weer veranderd in brommen en weg is bij stilstand..
Het geluid zit duidelijk ergens voorin, het lijkt iets rechts achter de dashboardconsole vandaan te komen.

Nu heb ik er een oude ervaren monteur naar laten kijken en deze heeft me vooreerst zonder de boel te demonteren een soort toevoeging bij de kardanolie gedaan, met de vermelding dat dit 50% kans van slagen heeft dat het geluid na een tijdje inwerken zal verdwijnen of verminderen.
Maar dat ik op termijn toch aan een nieuwe cq revisie kardan moet gaan denken is wel duidelijk..

Omdat het geluid ver vooraan blijkt te ontstaan heb ik ook een beetje het angstige gevoel dat het misschien ook uit de versnellingsbak kan komen..
Zijn hier luitjes die dit probleem / geval bekend in de oren klinkt en is het nu dan nodig dat ik de gehele kardan van voor tot achter moet gaan vervangen??
Daar de aw71 ook bij de 240 modellen wordt geplaatst is het dan dat ik ook een kardan of onderdelen van een 240 kan gebruiken om de boe weer stil te krijgen? ???

bvd,

Marcel..

Antwoord

Berichten in dit topic
Zingende kardan - door ZoZo - 21 January 2010, 11:44
Zingende kardan - door jos245 - 21 January 2010, 13:58
Zingende kardan - door ZoZo - 21 January 2010, 16:14
Zingende kardan - door Jw240 - 21 January 2010, 17:26
Zingende kardan - door ZoZo - 22 January 2010, 18:22
Zingende kardan - door SFRC - 4 October 2010, 15:34

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  'Zingende' M46, m.n. bij gas geven en schakelen Vincent244 8 6.321 28 September 2010, 10:21
Laatste bericht: Vincent244
  zingende/jankende overdrive Gerben 2 3.734 29 November 2005, 16:21
Laatste bericht: Divadi

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)