10 January 2010, 17:22
scimitar schreef:lj_dekker schreef:Ik heb een week of wat geleden een motor ingevoerd vanuit Duitsland en ik kon de motor op het chassisnummer verzekeren (gewoon WA+) tot ik het NL kenteken had (momenteel heb ik dat en is ie gewoon verzekerd, all risk).Een belangstellende vraag: Heb je die motor zelf dus naar huis gereden? Bij Ja, met welke kentekenplaat heb je dit dan gedaan? Duits/NL?
lj_dekker schreef:Een transport verzekering vond ik overigens zo duur dat het "financiële voordeel" door iets uit Duitsland te importeren wel erg nadelig werd.Toen ik in 2007 een Reliant Kitten naar Engeland bracht en een Reliant Scimitar mee terugnam, kostte me de transportverzekering 150 euro voor vier dagen. De aanhangerhuur was vergelijkbaar.
Dus voor 300 euro was het gehele transportprobleem netjes opgelost. En dat vond ik niet duur. De overige reiskosten (2 personen + trekkende Volvo, retour Calais Dover en 2000 km) zijn duidelijk hoger.
Als die 300 dus al een breekpunt vormt, kun je volgens mij veel beter in NL iets kopen.
In mijn geval was het nog steeds economisch verantwoord.
Ik heb de motor in een aanhanger naar huis gereden. Rijden mag niet, het was namelijk een Duitse motor zolang ik er nog geen NL kenteken bij had.
Het te "duur vinden" van een transport verzekering is natuurlijk een persoonlijke mening, de risico's moet je goed begrijpen. Ik kon de auto van mijn pa (850 automaat op LPG) en zijn aanhanger gebruiken dus kwa vervoer heeft het me weinig gekost. Uiteindelijk gok ik (gezien de prijzen van eenzelfde motor op internet) dat ik toch wel zo'n 1500 euro goedkoper uit ben. Zo'n 1 malige kostenpost voor een transport verzekering haalt je voordeel rap naar beneden.
Mocht ik in de toekomst weer een auto / motor ophalen aan het oostfront doe ik dat weer met een aanhanger / ambulance. Verder zal ik denk ik niet zo snel iets in Engeland gaan kopen, dat is me net iets teveel moeite, gierig en lui als ik ben ;D.