1 November 2009, 19:55
bekend "probleem", bekende vraag.
Het wordt vochtiger buiten, alles is nat, dus gaat een snaar die niet geheel op spanning staat slippen. Ongestraft strakker blijven zetten is de verkeerde actie, dan ben je in no-time door de lagers van de dynamo ÃÂn waterpomp heen!!
Zoals vaak is de snaar waarschijnlijk versleten, deze behoort minstens gelijk te liggen met de bovenzijde van de poelies. Ligt ie te diep dan is het dragende vlak afgenomen en slipt ie en dan nodig een nieuwe. Het wordt ook donker en kouder en dus zet je meer verbruikers aan, deze belasten ook op hun beurt de dynamo. Lees, er moet meer voltage (bij)geladen worden na het starten plus de kachelventilatie, achterruitverwarming etc. vragen een bepaalde stroomsterkte die door dezefde dynamo moeten worden geleverd!!
Slippen is ook sliten en wordt rap erger.
Je startmotor "vraagt" ongeveer 9 volt, de andere zaken vullen ook aan dus dan staat de dynamo tijdelijk "op z'n tenen" . De status van je accu speelt ook mee, zodra die minder wordt doet ie er ook langer over om geheel te kunnen worden geladen ÃÂn haalt ie wellicht de 100% niet meer. Een dynamo levert tussen de 13,8 en 14,2 volt, haalt ie dat niet dan heb je ook daar een probleem.
Kijk eerst maar eens naar de goedkoopste schakel in dit geheel, je V-snaar, en alsjeblieft niet spannen tot je er muziek op kunt spelen anders zijn de onkosten behoorlijk meer!! Gewoon voor 15â⬠een nieuwe...
Het beste voor iedere auto is starten, zonder verbruikers het ding even laten wakker worden, gordel om, radio aan etc. en na een minuut rijdt je weg, bovendien heeft de motor dan ook de kand gehad om volledige smering te creëren, de olie zit immer onderin en moet de kop nog in. Naar mate het kouder wordt duurt ook dat langer!!
Het wordt vochtiger buiten, alles is nat, dus gaat een snaar die niet geheel op spanning staat slippen. Ongestraft strakker blijven zetten is de verkeerde actie, dan ben je in no-time door de lagers van de dynamo ÃÂn waterpomp heen!!
Zoals vaak is de snaar waarschijnlijk versleten, deze behoort minstens gelijk te liggen met de bovenzijde van de poelies. Ligt ie te diep dan is het dragende vlak afgenomen en slipt ie en dan nodig een nieuwe. Het wordt ook donker en kouder en dus zet je meer verbruikers aan, deze belasten ook op hun beurt de dynamo. Lees, er moet meer voltage (bij)geladen worden na het starten plus de kachelventilatie, achterruitverwarming etc. vragen een bepaalde stroomsterkte die door dezefde dynamo moeten worden geleverd!!
Slippen is ook sliten en wordt rap erger.
Je startmotor "vraagt" ongeveer 9 volt, de andere zaken vullen ook aan dus dan staat de dynamo tijdelijk "op z'n tenen" . De status van je accu speelt ook mee, zodra die minder wordt doet ie er ook langer over om geheel te kunnen worden geladen ÃÂn haalt ie wellicht de 100% niet meer. Een dynamo levert tussen de 13,8 en 14,2 volt, haalt ie dat niet dan heb je ook daar een probleem.
Kijk eerst maar eens naar de goedkoopste schakel in dit geheel, je V-snaar, en alsjeblieft niet spannen tot je er muziek op kunt spelen anders zijn de onkosten behoorlijk meer!! Gewoon voor 15â⬠een nieuwe...
Het beste voor iedere auto is starten, zonder verbruikers het ding even laten wakker worden, gordel om, radio aan etc. en na een minuut rijdt je weg, bovendien heeft de motor dan ook de kand gehad om volledige smering te creëren, de olie zit immer onderin en moet de kop nog in. Naar mate het kouder wordt duurt ook dat langer!!