24 December 2005, 13:40
Lukas, ik me gehouden tot het 'standaard' opvoeren van mijn turbo door het installeren van een intercooler en het (gematigd) opvoeren van de turbodruk. Dat heeft een effect van ongeveer 40pk schat ik.
Maar zelfs dat is wel een aanslag op de auto: nu is m'n koppeling weer aan gort en er is altijd wel weer iets anders aan de hand. Kortom, opvoeren tot veel meer pk's kan prima, maar houd er dan wel rekening mee dat de rest van je bolide het wel aan moet kunnen: remmen, ophanging/vering/aandrijflijn krijgen meer op hun donder en waren toch al niet de jongste meer.
Nou heeft die van mij wel heel veel km's afgelegd, dus dat zal er zeker mee te maken hebben....
Maar ook bij m'n restauratieproject hou ik me in voor wat betreft het opvoeren: meer pk's leidt altijd tot meer gedonder, hoe goed je het ook doet.
Maar zelfs dat is wel een aanslag op de auto: nu is m'n koppeling weer aan gort en er is altijd wel weer iets anders aan de hand. Kortom, opvoeren tot veel meer pk's kan prima, maar houd er dan wel rekening mee dat de rest van je bolide het wel aan moet kunnen: remmen, ophanging/vering/aandrijflijn krijgen meer op hun donder en waren toch al niet de jongste meer.
Nou heeft die van mij wel heel veel km's afgelegd, dus dat zal er zeker mee te maken hebben....
Maar ook bij m'n restauratieproject hou ik me in voor wat betreft het opvoeren: meer pk's leidt altijd tot meer gedonder, hoe goed je het ook doet.
