27 September 2009, 13:10
De koppakking van een B230 heeft gaten van ruim 96 mm, passend bij de boring. Een B19 pakking bestaat niet omdat de verbrandingskamer in de kop ruim groter is dan de B19 boring, daarom wordt volgens mij een B21 pakking gebruikt.
Maar goed, een B230 pakking zou net zo goed aangedrukt worden en dito afdichten, alleen is er ietsie meer "dode ruimte", de ruimte tussen kop en blok die niet opgevuld wordt door pakking.
Maar als het zo lekt is er iets fundamenteel mis. Zo gauw geen idee wat.
Beste lijkt me inderdaad de kop er even af te halen en alles nog eens na te lopen. Die pakking is gewoon ergens door het ÃÂÃÂn of ander niet genoeg aangedrukt, waarschijnlijk kan je dat zien op de pakking, en misschien hem zo hergebruiken.
Nog een oorzaak daarvan zou kunnen liggen in de waterpomp en bijbehorende O ringen, meest druk je die omhoog tegen de kop, en liggen ze nu zo hoog dat de kop er klem tegenaan zit maar nog niet genoeg tegen het blok klemt.
Maar goed, een B230 pakking zou net zo goed aangedrukt worden en dito afdichten, alleen is er ietsie meer "dode ruimte", de ruimte tussen kop en blok die niet opgevuld wordt door pakking.
Maar als het zo lekt is er iets fundamenteel mis. Zo gauw geen idee wat.
Beste lijkt me inderdaad de kop er even af te halen en alles nog eens na te lopen. Die pakking is gewoon ergens door het ÃÂÃÂn of ander niet genoeg aangedrukt, waarschijnlijk kan je dat zien op de pakking, en misschien hem zo hergebruiken.
Nog een oorzaak daarvan zou kunnen liggen in de waterpomp en bijbehorende O ringen, meest druk je die omhoog tegen de kop, en liggen ze nu zo hoog dat de kop er klem tegenaan zit maar nog niet genoeg tegen het blok klemt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969