27 September 2009, 10:20
Op zijn minst kan je de stalen rei over de kop leggen, dan weet je of en hoe krom-ie is. Het lekt van drupdrupdrup aan de buitenkant? Bij de aansluiting van de kop en de waterpomp misschien?
Heb je een B21 koppakking gebruikt, gekeken of de verbrandingskamer afgesloten wordt door de vuurring (of hoe heet die stalen ringen) in de pakking? Is de verbrandingskamer van de B230 kop trouwens even groot als de B19 kop, als het goed is wel (ca. 92 mm) maar zelfs dan is er maar een kleine overlap tussen kop en vuurring (ook ca. 92 mm). De B230 kop is ook niet gewend op die plek te drukken, want de B230 vuurring is 96 mm. Misschien zitten er toch kleine oneffenheden in de kop. Het schijnt dat de cilinderbouten zelfs door de hele kop heen een kleine verplaatsing van aluminium uitvoeren waardoor er kleine hobbeltjes ontstaan rond hun gaten. Paar tiende laten vlakken is dan wel een goed idee (originele kop heeft boogvormige sporen van het vlakfrezen, die horen erin).
Heb je de paspennen gecontroleerd of ze ook in de kop passen? Heb je de boutgaten in het blok uitgebaggerd?
Gooi de ouwe kop pas weg nadat je de nokkenas en de stelplaatjes eruit hebt gehaald.
Heb je een B21 koppakking gebruikt, gekeken of de verbrandingskamer afgesloten wordt door de vuurring (of hoe heet die stalen ringen) in de pakking? Is de verbrandingskamer van de B230 kop trouwens even groot als de B19 kop, als het goed is wel (ca. 92 mm) maar zelfs dan is er maar een kleine overlap tussen kop en vuurring (ook ca. 92 mm). De B230 kop is ook niet gewend op die plek te drukken, want de B230 vuurring is 96 mm. Misschien zitten er toch kleine oneffenheden in de kop. Het schijnt dat de cilinderbouten zelfs door de hele kop heen een kleine verplaatsing van aluminium uitvoeren waardoor er kleine hobbeltjes ontstaan rond hun gaten. Paar tiende laten vlakken is dan wel een goed idee (originele kop heeft boogvormige sporen van het vlakfrezen, die horen erin).
Heb je de paspennen gecontroleerd of ze ook in de kop passen? Heb je de boutgaten in het blok uitgebaggerd?
Gooi de ouwe kop pas weg nadat je de nokkenas en de stelplaatjes eruit hebt gehaald.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969