22 December 2005, 00:26
Lukas Lagerweij schreef:heb je d'r nog een adresje voor?hock:
en is die turbo trouwens ook hetzelfde?
bij nader inzien misschien makkelijker om z'on blok in te bouwen?
zon blok inbouwen heeft voordelen en nadelen.
de nieuwere blokken hebben een hogere compressie (wat zuiniger en betere trekkracht oplage toeren) en meer cylinder inhoud (vaak)
maar tot aan 1989 ongeveer zijn ze lang niet zo sterk als een B21 FT/ET. Dit komt door het gebruik van dunnere drijfstangen en in de nog eerdere B2x0 motoren door de plaatsing van een bepaald krukas lager in de motor.
Ook heeft een B230 geen gaten voor de K-jet injectoren....
dus overzetten vergt best wat werk en ik denk niet dat het de moeite waard is tenzij je de motor met electronische injectie gaat uitrusten. misschien megasquirt gebruiken, dat is best makkelijk aan te sluiten als je alleen de injectie daardoor laat regelen, en dan de originele ontsteking van de 240 turbo motor. natuurlijk is het beter om de ontsteking ook door ms te laten sturen maar dat hoeft niet perse.
als ik een 240 turbo zou willen dan zou ik gewoon een 240 uit 1990 ofzo kopen, met veel km of iets kapot, en dan gewoon het vering pakket van IPD erop zetten (verlagingsveren, dikke stabilistaoren, pu bussen, chassis verstevigingen, leuke dempers, 1000 euro verder), een setje virigo's (300), en een B230FT uit een 940 (600+) ofzo. de bedrading van de originele B230F kan dan grotendeels gebruikt worden en de computters kunnen dan bijna gewoon worden ingeplugd (mits het dezelfde LH versie is).
alle andere losse zooi (remmen bijvoorbeeld) en de onderdelen die je vervangt als de bole toch uit elkaar is nog eens tegen de 1000.
totaal 3000 erin steken, de 240 heeft je dan misschien 500-1000 gekost,dan heb je voor +/- 4000 euro (mits je veeeel werk zelf doet, en zo moeilijk is het niet, het duurt alleen lang) een hele nette 240 turbo, met moderne motor, betere wegligging, minder roest etc...
maar het is natuurlijk geen originele 240 turbo...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni


hock: