12 July 2009, 16:07
volvo200liefhebber schreef:Tot op heden heb ik met enige verbazing dit topic gevolgd en er vallen mij een aantal zaken op:
bla bla...
Het verbaasd mij dat je eerst de betrouwbaarheid en de simpliciteit van het systeem benadrukt maar vervolgens wel zegt dat het systeem eigenlijk bedoeld is voor techneuten,dat kan ik niet rijmen.
Leuk dat je een laptop kunt aansluiten,maar ik was niet van plan bij ieder ritje een laptop mee te torsen om het systeem bij te regelen.
Het systeem is heel goed zelf te leren, het is immers gebasseerd op het welbekende megasquirt. Dit is volledig open source en er is gigantisch veel te lezen, zowel hardware als software matig. Kijk ook eens op: http://www.megamanual.com/ms2/
Je programmeert het systeem een keer in, verder heb je de laptop niet meer nodig. Waar Jeroen volgens mij op wilde wijzen is dat je in geval van een storing eenvoudig via de software kan zien welk sensortje of actuatortje happert.
Ik heb het zelf ingebouwd en geprogrammeerd in een volvo 164 samen met Benzine en LPG injectie. Mijn ervaring was dat ik eerst bijna de volledige megasquirt faq moest doorlezen voordat ik wist waarmee ik bezig was. Maar wat verwacht je anders, het gaat hier om een compleet motormanagment.
Het grote voordeel vind ik dat het systeem zelfregelend is (bijvoorbeeld feedback via de uitlaatgasmeting), je brandstofafstelling zal dus altijd gecorrigeerd worden. Het motormangament heeft meerdere brandstof en ontstekingstabellen dus iedere brandstof kan je haar eigen ideale waarden toekennen. Wist je bijvoorbeeld dat de ontstekingstimming van LPG anders is dan die van Benzine? Je werkt dus ook niet met een gemodificeerd benzine signaal voor je LPG injectoren zoals veel G3 installaties doen.
Ik ben verder van mening dat het een betrouwbaar systeem is, mits je je bedrading in orde hebt. Maargoed dat is bij elke auto met of zonder standaard motormanagment kritisch. Ik heb er absoluut geen spijt van, alles wat de motor slikt, ontsteekt en uitblaast kan ik nu regelen en uitlezen, dat is toch fantastisch!! Daarnaast is het vermogen van de motor enorm toegenomen.

Hoe ziet dit eruit in een oude volvo 164?
![[Afbeelding: spa0745.jpg]](http://img140.imageshack.us/img140/3840/spa0745.jpg)