31 May 2009, 01:48
Harry,
Allereerst: je temperatuurmeter is massaschakelend, d.w.z. dat er vanuit je dashboard plus op de meter staat en in de massadraad geschakeld wordt. Niet met een schakelaar maar met een variabele weerstand(temperatuursensor)Zodra de weerstand groter of kleiner wordt verandert de stand van je temp meter. Waarschijnlijk ligt de massadraad van je meter direct aan massa. Ik vermoed dat dit de draad is die op je bobine aangesloten is. Zodra de contactpunten van je stroomverdeler sluiten maakt deze bobine massa. Doordat dit via de bobine loopt (met bijbehorende weerstand)geeft je temp. meter waarschijnlijk maximaal aan.
Volgens mij hoort die draad daar helemaal niet thuis.
Maak deze draad los van de bobine en kijk of je temp. meter wegzakt.
Op het schema is de draad die verbonden is met je sensor geel en zit in dezelfde connector als de aansluitingen voor je startmotor.
Zal morgen even een electrisch schema posten.
Allereerst: je temperatuurmeter is massaschakelend, d.w.z. dat er vanuit je dashboard plus op de meter staat en in de massadraad geschakeld wordt. Niet met een schakelaar maar met een variabele weerstand(temperatuursensor)Zodra de weerstand groter of kleiner wordt verandert de stand van je temp meter. Waarschijnlijk ligt de massadraad van je meter direct aan massa. Ik vermoed dat dit de draad is die op je bobine aangesloten is. Zodra de contactpunten van je stroomverdeler sluiten maakt deze bobine massa. Doordat dit via de bobine loopt (met bijbehorende weerstand)geeft je temp. meter waarschijnlijk maximaal aan.
Volgens mij hoort die draad daar helemaal niet thuis.
Maak deze draad los van de bobine en kijk of je temp. meter wegzakt.
Op het schema is de draad die verbonden is met je sensor geel en zit in dezelfde connector als de aansluitingen voor je startmotor.
Zal morgen even een electrisch schema posten.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029