Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ?
#1
Een mens vraagt zich wel 'ns wat af..... Ik zag net hier voor de deur een hele mooie 164 E (type '73, blauwmetaal met zwart leer) en toen bedacht ik: waarom heeft Volvo begin jaren '70 eigenlijk meegedaan aan de ontwikkeling van een nieuwe 6-cilinder ? De B30 6-in lijn was er nog maar een paar jaar en voldeed volgens mij prima. De wens tot meer prestaties kan het niet geweest zijn (B30E 3 liter, 175 pk. / B27E 2,7 liter 140 pk...). Wat ik kan bedenken is minder verbruik in de tijd van de oliecrisis (hoewel, zo'n B27 lust ook wel een slokje volgens mij) en anders de wens tot standaardisatie ?? Volgens mij paste de B30 niet onder de kap van een 240 (de 164 is immers langer dan de 144) en omdat het goedkoper is ??n wielbasis, schermen e.d. te maken dan in twee maten zijn ze misschien overgestapt naar een compactere V6 die er wel inpaste ??
Wie weet hoe het echt zit ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord


Berichten in dit topic
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door Gerben - 13 December 2005, 15:34
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door Divadi - 13 December 2005, 15:42
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door Gerben - 13 December 2005, 17:09
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door Gerben - 13 December 2005, 17:17
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door PP - 13 December 2005, 19:50
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door a.huis - 13 December 2005, 22:32
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door Jw240 - 13 December 2005, 23:17
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door Ticcie - 14 December 2005, 01:04
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door kaasie - 14 December 2005, 23:49
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door kaasie - 15 December 2005, 23:36
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door a.huis - 16 December 2005, 22:26
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door kaasie - 16 December 2005, 22:54
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door Jw240 - 17 December 2005, 16:02
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door a.huis - 18 December 2005, 00:01
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door kaasie - 18 December 2005, 21:04
Waarom van 6-in lijn (164) naar V6 (264) ? - door MP - 24 June 2006, 22:17

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  motorswap b28 naar b280 paarhuis 14 20.252 15 February 2013, 22:55
Laatste bericht: paarhuis
  zoektocht naar olie. wat moet er in? 265gl 5 7.571 5 August 2012, 21:09
Laatste bericht: 265gl
  Volvo 265 ombouwen naar 4 cilinder JDDV 11 12.043 1 March 2009, 11:38
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)