13 December 2005, 15:34
Een mens vraagt zich wel 'ns wat af..... Ik zag net hier voor de deur een hele mooie 164 E (type '73, blauwmetaal met zwart leer) en toen bedacht ik: waarom heeft Volvo begin jaren '70 eigenlijk meegedaan aan de ontwikkeling van een nieuwe 6-cilinder ? De B30 6-in lijn was er nog maar een paar jaar en voldeed volgens mij prima. De wens tot meer prestaties kan het niet geweest zijn (B30E 3 liter, 175 pk. / B27E 2,7 liter 140 pk...). Wat ik kan bedenken is minder verbruik in de tijd van de oliecrisis (hoewel, zo'n B27 lust ook wel een slokje volgens mij) en anders de wens tot standaardisatie ?? Volgens mij paste de B30 niet onder de kap van een 240 (de 164 is immers langer dan de 144) en omdat het goedkoper is ??n wielbasis, schermen e.d. te maken dan in twee maten zijn ze misschien overgestapt naar een compactere V6 die er wel inpaste ??
Wie weet hoe het echt zit ?
Wie weet hoe het echt zit ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)

