12 May 2009, 16:48
Nee, maar 2-3-1 betekent dat het systeem niet meer kan compenseren voor te rijk of te arm mengsel op deellast, de lambdasensor is degene die dat meet en is ws. niet kapot. Code 2-1-2 zou wel betekenen dat de ECU geen chocola van het lambdasignaal kan maken (maar die heb je niet).
De foutcode is dus voor te rijk óf te arm, daar heb je eigenlijk niks aan. Bekijk je bougie eens (lange bougie-dopsleutel is gewenst), roetzwart is te rijk. Of hoeveel rijdt je 240 op een liter, 8 km is te weinig, dan rijdt-ie te rijk.
Te arm is luchtlekken langs pakkingen of slangen (los, lek), kan je soms horen sissen als je stuk slang als 'stetoscoop' gebruikt.
I.t.t. garages begin ik liever met de goedkope opties.
De foutcode is dus voor te rijk óf te arm, daar heb je eigenlijk niks aan. Bekijk je bougie eens (lange bougie-dopsleutel is gewenst), roetzwart is te rijk. Of hoeveel rijdt je 240 op een liter, 8 km is te weinig, dan rijdt-ie te rijk.
Te arm is luchtlekken langs pakkingen of slangen (los, lek), kan je soms horen sissen als je stuk slang als 'stetoscoop' gebruikt.
I.t.t. garages begin ik liever met de goedkope opties.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969