Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olieverbruik
#3
Olie kan van onderaf in de cilinder komen, wegens mankerende olieschraapveren, dan verbruikt-ie continu en vooral bij hogere toeren. Of van bovenaf, wegens mankerende klepsteelhoedjes. Dat laatste is meest logisch, na een tijdje worden ze keihard en sluiten niet meer af en olie loopt langs de klepstelen de cil. in. Of die hoedjes schieten van de houder af.
Als het goed is (nou ja, niet goed dus) rookt-ie nog meer als je terugschakelt en op de motor afremt, en daarna weer gas geeft.

Die rubbers kan je redelijk goed bekijken als je het kleppendeksel eraf haalt, onder/achter/binnenin de klepveer zitten ze. Vervangen is weer wat lastiger, maar als je de kop eraf haalt eenvoudig zelf te regelen.

De cilinderkop kan je beoordelen door te kijken of de uitlaatkleppen even ver omhoog steken als de inlaatkleppen. Mag wel 1-2 mm verschil in zitten.
Hobbelig lopen kan ook komen door een gare nokkenas, die een paar kleppen maar half opent. Ook dat kan je weer meten, "normaal" wordt de klep 9 mm ingedrukt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Berichten in dit topic
olieverbruik - door ton76 - 11 May 2009, 10:05
olieverbruik - door Rob - 11 May 2009, 11:31
olieverbruik - door Marc1970 - 11 May 2009, 11:50
olieverbruik - door ton76 - 11 May 2009, 12:02
olieverbruik - door Marc1970 - 11 May 2009, 12:35
olieverbruik - door Dopski - 11 May 2009, 14:55

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat mag je een normaal olieverbruik noemen (240 2.3 '92 332.000km) Joris Bovy 10 10.656 20 September 2011, 11:44
Laatste bericht: Jambon
  Olieverbruik 345GLS 14 7.860 30 April 2011, 15:11
Laatste bericht: Jambon
  Olieverbruik terugdringen met Paardenmiddel?? Black Moose 7 8.784 15 February 2009, 13:30
Laatste bericht: ruuds70
  Olieverbruik twannie 4 4.304 12 March 2006, 23:29
Laatste bericht: thuur

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)