11 May 2009, 11:50
Olie kan van onderaf in de cilinder komen, wegens mankerende olieschraapveren, dan verbruikt-ie continu en vooral bij hogere toeren. Of van bovenaf, wegens mankerende klepsteelhoedjes. Dat laatste is meest logisch, na een tijdje worden ze keihard en sluiten niet meer af en olie loopt langs de klepstelen de cil. in. Of die hoedjes schieten van de houder af.
Als het goed is (nou ja, niet goed dus) rookt-ie nog meer als je terugschakelt en op de motor afremt, en daarna weer gas geeft.
Die rubbers kan je redelijk goed bekijken als je het kleppendeksel eraf haalt, onder/achter/binnenin de klepveer zitten ze. Vervangen is weer wat lastiger, maar als je de kop eraf haalt eenvoudig zelf te regelen.
De cilinderkop kan je beoordelen door te kijken of de uitlaatkleppen even ver omhoog steken als de inlaatkleppen. Mag wel 1-2 mm verschil in zitten.
Hobbelig lopen kan ook komen door een gare nokkenas, die een paar kleppen maar half opent. Ook dat kan je weer meten, "normaal" wordt de klep 9 mm ingedrukt.
Als het goed is (nou ja, niet goed dus) rookt-ie nog meer als je terugschakelt en op de motor afremt, en daarna weer gas geeft.
Die rubbers kan je redelijk goed bekijken als je het kleppendeksel eraf haalt, onder/achter/binnenin de klepveer zitten ze. Vervangen is weer wat lastiger, maar als je de kop eraf haalt eenvoudig zelf te regelen.
De cilinderkop kan je beoordelen door te kijken of de uitlaatkleppen even ver omhoog steken als de inlaatkleppen. Mag wel 1-2 mm verschil in zitten.
Hobbelig lopen kan ook komen door een gare nokkenas, die een paar kleppen maar half opent. Ook dat kan je weer meten, "normaal" wordt de klep 9 mm ingedrukt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969