10 March 2009, 13:39
De keuze was OF door een garagist uitgelachen worden (en/ of een poot uitgedraaid), OF door de posters op dit forum. Kep maar voor dat laatste gekozen 
Vorig jaar m'n bijna versleten B23E vervangen door een stuk nieuwere B200F (voor de liefhebbers: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3516.0). De B23E had flink wat minder compressie op de 4e cil en wilde verdere problemen voorblijven. De B200F loopt geweldig en is nagenoeg nieuw, zo lijkt 't: de olie blijft nagenoeg goudkleurig en da's nogal een verschil met de drap die uit de B23E kwam lopen.
Echter - als de boel nog fris is (niet warm/ bedrijfstemperatuur) hoor ik bij stijgende toerentallen een tikje/ rateltje onder de kap vandaan komen. Nu kan ik de kleppen wel (laten) stellen, maar weet niet of dat kan; heeft de B200F nu hydraulische stoters of niet? Zo ja, wat is dan de reden van de tik/ ratel? De boel wordt al door 15W40 olie gesmeerd, dus dikker lijkt me niet nodig, of ..? ???
Ik ben niet echt bang dat de boel in de soep loopt, maar wil wel zo lang mogelijk met dit torretje doen en 'm in topconditie brengen/ houden. Tips, ideeën anyone?

Vorig jaar m'n bijna versleten B23E vervangen door een stuk nieuwere B200F (voor de liefhebbers: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3516.0). De B23E had flink wat minder compressie op de 4e cil en wilde verdere problemen voorblijven. De B200F loopt geweldig en is nagenoeg nieuw, zo lijkt 't: de olie blijft nagenoeg goudkleurig en da's nogal een verschil met de drap die uit de B23E kwam lopen.
Echter - als de boel nog fris is (niet warm/ bedrijfstemperatuur) hoor ik bij stijgende toerentallen een tikje/ rateltje onder de kap vandaan komen. Nu kan ik de kleppen wel (laten) stellen, maar weet niet of dat kan; heeft de B200F nu hydraulische stoters of niet? Zo ja, wat is dan de reden van de tik/ ratel? De boel wordt al door 15W40 olie gesmeerd, dus dikker lijkt me niet nodig, of ..? ???
Ik ben niet echt bang dat de boel in de soep loopt, maar wil wel zo lang mogelijk met dit torretje doen en 'm in topconditie brengen/ houden. Tips, ideeën anyone?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.