24 February 2009, 20:43
De verhalen dat de diesels onbetrouwbaar zijn, zijn vaak regelrechte verzinsels en napraterij. De praktijk wijst wel wat anders uit: diesels met 8 ton op de teller heb ik al voorbij zien komen (ongereviseerd en geen engine-swaps) en zelfs eentje met een miljoen gezien! Het zijn gewoon goede kilometer-vreters mits je het een beetje goed onderhoudt (zoals voor iedere auto geldt). Enige waar je op moet letten is het gebruik van goede olie en een schoon luchtfilter (het zijn de kosten niet, en zo'n diesel heeft nou eenmaal behoefte aan nette/schone filters).
Snel is het niet, maar voor dagelijks gebruik meer dan snel zat en ze toeren lekker rustig.
Ik ben zelf net begonnen aan een diesel-avontuur en tot nu toe geen spijt! Voorheen heb ik altijd op benzine en LPG gereden (dat hier 4 auto's op de stoep stonden is geen uitzondering, en dan waren het nog mooie auto's ook
), en nu aan m'n eerste diesel. Ik heb er nu circa 3500km mee gereden (waarvan afgelopen weekend 2100 naar Zweden en Denemarken) en alleen een kapotte accu gehad door de vrieskou. Op zich niet erg: het was een erg oude accu van onbekend merk die ik toch al wilde vervangen.
Voor de rest: probleemloos en lekker rustig toeren!
Snel is het niet, maar voor dagelijks gebruik meer dan snel zat en ze toeren lekker rustig.

Ik ben zelf net begonnen aan een diesel-avontuur en tot nu toe geen spijt! Voorheen heb ik altijd op benzine en LPG gereden (dat hier 4 auto's op de stoep stonden is geen uitzondering, en dan waren het nog mooie auto's ook