18 February 2009, 16:42
tsja...
afgaande op de meningen op diverse fora en van verschillende monteurs blinkt de d6 niet echt uit in betrouwbaarheid. Maar vergeleken met volvo's onverwoestbare b series valt elke andere motor uit die tijd een beetje in het niet. Veel diesels (estate) zijn er niet te koop vergeleken met de lpg en benzine broeders. Zelf heb ik voor diesel gekozen omdat ik op zoek was naar een strakke, harde, niet uitgeleefde 240 estate voor een acceptabele prijs. De tijd moet leren of mijn keuze de juiste is geweest. Na 2000 km in 2 weken kan ik je wel iets maar nog niet zoveel vertellen.
Volkswagen's zelfontbrander was oorspronkelijk bedoeld voor een redelijk zware bedrijfswagen en dat merk je.
De eerste 2 versnellingen vlieg je in no time door, daarna begint het feest: bochtjes en rotondes in z'n 3, de motor pakt heerlijk op en je kunt fantastisch op koppel rijden. Zelfs bij mijn vrouw is de volvo nog nooit afgeslagen.....
Is ondanks z'n grootte snel warm. Eenmaal warm (en ook alleen dan, ben ik heel streng op) trekt de zespitter als een lier en beloont je met een wilde grom. maar echt snel gaat het nooit. Onthaasten dus. Vergeleken met de oude tweeliter gaat het nog flink slomer is mijn ervaring.
Onze tank heeft in 2000 km geen merkbaar olieverbruik getoond, dit stemt mij zeer vrolijk. Gemiddeld gezien slobbert hij er elke 12 km een liter diesel doorheen, dit zijn bijna allemaal snelweg (120-130) kilometers. Ik zou er nog wel 2 versnellingen bij willen.....
Nieuwe filters en riemen zijn binnen, zondag is alles aan de beurt. Ben er van overtuigd, gezien de staat van het luchtfilter en de kleur van mijn olie, dat er nog wel 1 of 2 km's per liter bij komen.
Distributieriem is ook aan de beurt, doe ik standaard bij een nieuwe auto. Heb hierbij wel hulp van een bevriende monteur (met z'n gereedschap :
Ook de gloeibougies zijn binnenkort aan vervanging toe.
Hiermee zou het toch mogelijk moeten zijn om deze knikkerbak nog een ton erbij te laten rijden....
Kortom, wat kosten betreft maakt het niet de wereld van verschil, met mijn km's, en als je een diesel, zonder t, d of i wel kunt waarderen is het een overweging waard. Ik ben in ieder geval zo blij als een kind. maar was dat ook geweest met een benzine of gas 240. Zowieso doen dus, zo'n auto!!!!
afgaande op de meningen op diverse fora en van verschillende monteurs blinkt de d6 niet echt uit in betrouwbaarheid. Maar vergeleken met volvo's onverwoestbare b series valt elke andere motor uit die tijd een beetje in het niet. Veel diesels (estate) zijn er niet te koop vergeleken met de lpg en benzine broeders. Zelf heb ik voor diesel gekozen omdat ik op zoek was naar een strakke, harde, niet uitgeleefde 240 estate voor een acceptabele prijs. De tijd moet leren of mijn keuze de juiste is geweest. Na 2000 km in 2 weken kan ik je wel iets maar nog niet zoveel vertellen.
Volkswagen's zelfontbrander was oorspronkelijk bedoeld voor een redelijk zware bedrijfswagen en dat merk je.
De eerste 2 versnellingen vlieg je in no time door, daarna begint het feest: bochtjes en rotondes in z'n 3, de motor pakt heerlijk op en je kunt fantastisch op koppel rijden. Zelfs bij mijn vrouw is de volvo nog nooit afgeslagen.....
Is ondanks z'n grootte snel warm. Eenmaal warm (en ook alleen dan, ben ik heel streng op) trekt de zespitter als een lier en beloont je met een wilde grom. maar echt snel gaat het nooit. Onthaasten dus. Vergeleken met de oude tweeliter gaat het nog flink slomer is mijn ervaring.
Onze tank heeft in 2000 km geen merkbaar olieverbruik getoond, dit stemt mij zeer vrolijk. Gemiddeld gezien slobbert hij er elke 12 km een liter diesel doorheen, dit zijn bijna allemaal snelweg (120-130) kilometers. Ik zou er nog wel 2 versnellingen bij willen.....
Nieuwe filters en riemen zijn binnen, zondag is alles aan de beurt. Ben er van overtuigd, gezien de staat van het luchtfilter en de kleur van mijn olie, dat er nog wel 1 of 2 km's per liter bij komen.
Distributieriem is ook aan de beurt, doe ik standaard bij een nieuwe auto. Heb hierbij wel hulp van een bevriende monteur (met z'n gereedschap :

Ook de gloeibougies zijn binnenkort aan vervanging toe.
Hiermee zou het toch mogelijk moeten zijn om deze knikkerbak nog een ton erbij te laten rijden....
Kortom, wat kosten betreft maakt het niet de wereld van verschil, met mijn km's, en als je een diesel, zonder t, d of i wel kunt waarderen is het een overweging waard. Ik ben in ieder geval zo blij als een kind. maar was dat ook geweest met een benzine of gas 240. Zowieso doen dus, zo'n auto!!!!
Volvo 240. De reis wordt onderdeel van de bestemming.