26 January 2009, 19:47
witte rook duidt in z'n algemeenheid vaak op koelvloeistof-lekkage naar de cilinders toe / lekke koppakking.
houd je koelvloeistofpeil eens goed in de gaten zakt het peil regelmatig?
gooit de auto er koelvloeistof uit?
heeft de witte rook een bepaalde specifieke geur die niets met dieselrook te maken heeft maar eerder bijvoorbeeld zoetige lucht?
dat kunnen allemaal indicaties zijn voor lekke koppakking.
omdat een lekke koppakking niet de meest opbeurende boodschap is voor de maandag nog even wat verdere mogelijkheden;
kijk even voor je start of de koudestart-vervroeger aangetroken staat.
deze zit naast de pomp en is een soort potje dat in serie staat met de koelwaterslangen.
(door de koelwater-temperatuurstijging wordt de wasthermostaat langer en zal de vervroeging teruglopen en het verhoogd toerental dalen tot normaal stationair)
daarnaast kan een onregelmatig tot uiterst beroerd lopen worden veroorzaakt door lucht in de brandstofpomp.
die lucht kan in de pomp komen doordat het asje van de pomp speling heeft en lucht toelaat in de pomp.
dat is herkenbaar aan lekkage van brandstof bij normaal lopende motor, het asje zal wat brandstof zweten of zelfs wat druppelen.
omdat de pomp zelf-ontluchtend is zal de motor na verloop van tijd weer normaal lopen.
de pomp heeft orgineel een doorzichtige leiding van het filter naar de pomp en je kan dan uitstekend zien of er luchtbellen meekomen bij de (koude) start (laat een ander even starten zodat je zelf goed de leiding kunt bekijken) een zaklampje kan nuttig zijn als de leiding wat gematteerd is door ouderdom.
zet eens een spanningsmeter op de gloeikaarsen en kijk of deze voldoende spanning krijgen en HOUDEN bij de start en enkele seconden bij lopende motor.
succes,laat maar eens horen hoe genoemde zaken er voor staan dan kunnen we verder denken over oorzaken.
houd je koelvloeistofpeil eens goed in de gaten zakt het peil regelmatig?
gooit de auto er koelvloeistof uit?
heeft de witte rook een bepaalde specifieke geur die niets met dieselrook te maken heeft maar eerder bijvoorbeeld zoetige lucht?
dat kunnen allemaal indicaties zijn voor lekke koppakking.
omdat een lekke koppakking niet de meest opbeurende boodschap is voor de maandag nog even wat verdere mogelijkheden;
kijk even voor je start of de koudestart-vervroeger aangetroken staat.
deze zit naast de pomp en is een soort potje dat in serie staat met de koelwaterslangen.
(door de koelwater-temperatuurstijging wordt de wasthermostaat langer en zal de vervroeging teruglopen en het verhoogd toerental dalen tot normaal stationair)
daarnaast kan een onregelmatig tot uiterst beroerd lopen worden veroorzaakt door lucht in de brandstofpomp.
die lucht kan in de pomp komen doordat het asje van de pomp speling heeft en lucht toelaat in de pomp.
dat is herkenbaar aan lekkage van brandstof bij normaal lopende motor, het asje zal wat brandstof zweten of zelfs wat druppelen.
omdat de pomp zelf-ontluchtend is zal de motor na verloop van tijd weer normaal lopen.
de pomp heeft orgineel een doorzichtige leiding van het filter naar de pomp en je kan dan uitstekend zien of er luchtbellen meekomen bij de (koude) start (laat een ander even starten zodat je zelf goed de leiding kunt bekijken) een zaklampje kan nuttig zijn als de leiding wat gematteerd is door ouderdom.
zet eens een spanningsmeter op de gloeikaarsen en kijk of deze voldoende spanning krijgen en HOUDEN bij de start en enkele seconden bij lopende motor.
succes,laat maar eens horen hoe genoemde zaken er voor staan dan kunnen we verder denken over oorzaken.

