21 December 2008, 21:08
zomaar een donkerbruin vermoeden;
wellicht is er een contact in je contactslot aan het overlijden......
de hoeveelheid storingen die zich tegeljikertijd voordoen doen vermoeden dat het om een slechte verbinding gaat in de plus na contact.
wat je zou kunnen doen is de spanning meten die staat over de voeding van het contactslot naar de draad die van het contactslot afkomt.
(op te zoeken in wpl. handboek of door meten en redeneren)
als je volvo gewoon uit staat zal je de volledige accuspanning meten dus 12-13 volt
als je volvo op contact staat zal je als het allemaal goed is 0-0,5 volt meten
als er problemen zijn met genoemde contact zal je een spanning meten die groter is dan 0.5 volt, waarschijnlijk 2-3 volt.
dat is dan je spaningsval die moet je aftrekken van je laadspanning en dan houdt je je spanning over die op de ABS-computer staat en alle andere storende componenten.
met name ABS en motormangement zijn kritisch voor onderspanning en "melden zich" zoals je beschrijft.
de meetmethode lijkt omslachtig maar is zeer effectief, meten is weten.
als je de meetdraden een beetje handig aanlegt kan je de multimeter onder het rijden gewoon aanhouden en als de storing er weer in komt direkt een blik op de display werpen.
zo pak je het structureel aan en kan je zaken uit gaan sluiten.
succes
wellicht is er een contact in je contactslot aan het overlijden......
de hoeveelheid storingen die zich tegeljikertijd voordoen doen vermoeden dat het om een slechte verbinding gaat in de plus na contact.
wat je zou kunnen doen is de spanning meten die staat over de voeding van het contactslot naar de draad die van het contactslot afkomt.
(op te zoeken in wpl. handboek of door meten en redeneren)
als je volvo gewoon uit staat zal je de volledige accuspanning meten dus 12-13 volt
als je volvo op contact staat zal je als het allemaal goed is 0-0,5 volt meten
als er problemen zijn met genoemde contact zal je een spanning meten die groter is dan 0.5 volt, waarschijnlijk 2-3 volt.
dat is dan je spaningsval die moet je aftrekken van je laadspanning en dan houdt je je spanning over die op de ABS-computer staat en alle andere storende componenten.
met name ABS en motormangement zijn kritisch voor onderspanning en "melden zich" zoals je beschrijft.
de meetmethode lijkt omslachtig maar is zeer effectief, meten is weten.
als je de meetdraden een beetje handig aanlegt kan je de multimeter onder het rijden gewoon aanhouden en als de storing er weer in komt direkt een blik op de display werpen.
zo pak je het structureel aan en kan je zaken uit gaan sluiten.
succes