21 December 2008, 13:28
edwin schreef:Lache ....
Duw een leek een multimeter in z'n handen en ga op veilige afstand staan kijken...
Nog leuker: duw de Geestschrijver een multimeter in z'n handen en ga op veilige afstand staan kijken...
Net even met een omweg naar Gerard gereden, om de motor een beetje op temperatuur te laten komen. Geen problemen natuurlijk... en de multimeter gaf precies aan wat hij aan moest geven. Geen loszittende draden, wel een losliggend relais, maar niet echt een goed plekje voorhanden om het vast te zetten.
Terug naar huis heb ik voor de zekerheid maar weer dezelfde omweg genomen. Net voordat ik de rondweg op draaide begon de boel weer te knipperen. Dat wil zeggen: eerst gaat het ABS-lampje gewoon branden, vervolgens gaat de motor haperen en het lampje knipperen. Ook de wijzer van de snelheidsmeter gaat op en neer op de maat van het ABS-lampje. Eenmaal op de rondweg had ik geen last meer van een onregelmatig lopende motor, maar het knipperen en het zwabberen van de meters ging door. Volkomen regelmatig, overigens. Zodra ik de rondweg weer af was, hield het knipperen weer op.
Thuis nog even vluchtig de zekeringen nagelopen, dat ziet er allemaal goed uit. Wat me wel opviel is dat er aan de dynamo een stekkertje zit dat wel een beetje heen en weer gehaald kan worden. Als ik het los trek, branden een heleboel controlelampjes niet meer als ik het contact aanzet (alleen ABS en olie wel) maar hij start wel gewoon. Ik heb het stekkertje met een tangetje iets 'strakker' gemaakt en nu zit hij steviger. Maar als leek denk ik dan: als er een draadje van de dynamo los zit en de accu daardoor soms even niet goed oplaadt, dan merk je dat toch niet meteen aan knipperende, zwabberende en haperende dingen?