17 December 2008, 00:53
Ow jee... Hoop kreten loos door de lucht ;D
Het probleem met een LPG mengstukje is dat het heel lastig is het goed te krijgen. De diameter en vorm van het mengstukje moet kloppen, de weerstand van het luchtfilter / luchtfilterhuis moet afgestemd zijn op de 2e trap van de verdamper en het hele geheel moet dan een beetje samen willen werken zodat het onder alle omstandigheden netjes op mengsel blijft. Hetgeen (bijna) nooit iemand controleert (wat niet weet dat niet deert ?) Verder rij je met een dergelijk systeem met een volledig gevuld inlaatsysteem met een explosief mengsel.
ALS het onploft en het heeft een weg vrij naar buiten, dan is er nog niet eens zoveel aan de hand. Maar als we het hebben over K-jet of L-jet dan kan de schade aanzienlijk zijn. Mogelijk is het een afweging of je het risico neemt, ja of nee.
Het is dus niet meteen een tekortkoming van de inbouwer, het is een tekortkoming van het systeem dat de inbouwer niet wenst te onderkennen. De LPG bouwers die niet willen inbouwen in een K-jet auto of eerste generatie L-jet auto's hebben groot gelijk. Een carburateur kan je best met een mengstukje doen, maar dan niet piepen over vermogensverlies.
Wat erbij komt is geheel afhankelijk per project. Zo zijn op de modernere auto's alle sensoren al aanwezig en zal op een ouder model alle sensoren moeten worden ingebouwd. Dit kan per type auto verschillen. Zo is een triggerwheel makkelijker op een B23 pulley te maken dan op de B230. Het mooiste is een dog-dish-vliegwiel met een 60-2 patroon. Dan heb je het strakste signaal.
Maar goed, het is dus echt per project bekijken. Ik krijg wel de zotste vragen op mij afgevuurd. En ook mensen die verwachten dat ik hen over de streep ga trekken om het produkt te kopen. Niet dus. Trouwens, een beter alternatief is er niet voor dat geld. Wat zeg ik ? Een alternatief dat hetzelfde kost is er niet eens. En ook voor het LPG spul heb ik volgens mij interessante artikelen die ik gunstig aan kan bieden.
Maar goed, als jij een auto hebt op LH2.4 dan kan het zijn dat je voor 400 met een beetje draad en een lambda-controller klaar bent (600 euro totaal). Als je wat ouders hebt (K-jet) en je wilt dat ombouwen dan komt het hele sensor gedoe erbij. Reken dan eens op een kleine 1000 euro. Verder kan je het net zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. Een Dis bobine erbij ? Boost-controller klep erbij ? Allemaal zaken die ondersteund zijn door het systeem maar je moet de actuatoren nog wel even op de motor schroeven.
Het probleem met een LPG mengstukje is dat het heel lastig is het goed te krijgen. De diameter en vorm van het mengstukje moet kloppen, de weerstand van het luchtfilter / luchtfilterhuis moet afgestemd zijn op de 2e trap van de verdamper en het hele geheel moet dan een beetje samen willen werken zodat het onder alle omstandigheden netjes op mengsel blijft. Hetgeen (bijna) nooit iemand controleert (wat niet weet dat niet deert ?) Verder rij je met een dergelijk systeem met een volledig gevuld inlaatsysteem met een explosief mengsel.
ALS het onploft en het heeft een weg vrij naar buiten, dan is er nog niet eens zoveel aan de hand. Maar als we het hebben over K-jet of L-jet dan kan de schade aanzienlijk zijn. Mogelijk is het een afweging of je het risico neemt, ja of nee.
Het is dus niet meteen een tekortkoming van de inbouwer, het is een tekortkoming van het systeem dat de inbouwer niet wenst te onderkennen. De LPG bouwers die niet willen inbouwen in een K-jet auto of eerste generatie L-jet auto's hebben groot gelijk. Een carburateur kan je best met een mengstukje doen, maar dan niet piepen over vermogensverlies.
Wat erbij komt is geheel afhankelijk per project. Zo zijn op de modernere auto's alle sensoren al aanwezig en zal op een ouder model alle sensoren moeten worden ingebouwd. Dit kan per type auto verschillen. Zo is een triggerwheel makkelijker op een B23 pulley te maken dan op de B230. Het mooiste is een dog-dish-vliegwiel met een 60-2 patroon. Dan heb je het strakste signaal.
Maar goed, het is dus echt per project bekijken. Ik krijg wel de zotste vragen op mij afgevuurd. En ook mensen die verwachten dat ik hen over de streep ga trekken om het produkt te kopen. Niet dus. Trouwens, een beter alternatief is er niet voor dat geld. Wat zeg ik ? Een alternatief dat hetzelfde kost is er niet eens. En ook voor het LPG spul heb ik volgens mij interessante artikelen die ik gunstig aan kan bieden.
Maar goed, als jij een auto hebt op LH2.4 dan kan het zijn dat je voor 400 met een beetje draad en een lambda-controller klaar bent (600 euro totaal). Als je wat ouders hebt (K-jet) en je wilt dat ombouwen dan komt het hele sensor gedoe erbij. Reken dan eens op een kleine 1000 euro. Verder kan je het net zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. Een Dis bobine erbij ? Boost-controller klep erbij ? Allemaal zaken die ondersteund zijn door het systeem maar je moet de actuatoren nog wel even op de motor schroeven.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl