2 November 2008, 23:40
Lol... Ik had je gezicht wel willen zien ;D
Het systeempje is dusdanig "open" dat het heel inzichtelijk maakt wat de motor nu aan het doen is. Daarmee maakt het een perfect middel om de beginnende autotechneut wegwijs te maken in de wondere wereld van injectie en ontsteking. Ben jij al zover ?
Zo hadden we laatst de SM, wou wel starten maar liep een beetje terug te klappen in de inlaat. Kon maar 1 ding zijn: te arm. De wideband lambdasensor op het dashboard gaf dat ook aan, maar is een lastige meting tijdens het starten.
Dus we pakken de laptop erbij. Kijken naar de sensorwaarden. En ik zie dat de koelvloeistof 77 graden is. Met een koude motor. Geen koude start verrijking dus. Dat was de diagnose. Er is "iets" mis met de koelvloeistof sensor. Dus ik pak de multimeter erbij (gamma, 10 euro) en ik piep de massa van de sensor door. Massa = ok. In de andere draad zit een pull-up dus moet ik een spanning meten. Geen spanning. Vriemel aan het stekkertje en het draadje komt naar buiten. Dat was dus de fout. 10 minuten later zat er een nieuw stekkertje aan. Zo maar een voorbeeld. En als zoiets tijdens het rijden gebeurd ? Niets.. Dan is de motor al warm. Maar voor storingen die af en toe voorkomen heb je altijd nog de datalogger. Die neemt iedere seconde 30x alle sensorwaarden op. Ieder foutje komt terug in een graffiek van de software.
En mag ik je herinneren dat de ANWB niet de enige is met een "lesmotor" van mij ? Hier nog eentje.
![[Afbeelding: subaru1.jpg]](http://www.bs-autotune.nl/pics/subaru/subaru1.jpg)
En dan heb ik nog een boardje gemaakt dat zich ook prima leent voor educatieve doeleinden:
![[Afbeelding: demo.jpg]](http://www.bs-autotune.nl/pics/demo.jpg)
Als je zou willen kan ik je wel een keertje les geven hoor !
Origineel... Tja. Als het beter / zuiniger / mooier kan. Je gaat toch ook niet op je versleten schoenen lopen ? Maar ze zijn origineel hoor ! Je vrouw ziet je aankomen...
En wat betreft jouw rondje om het ijsselmeer: Je reed toen met een race-motor MET DE VERKEERDE BRANDSTOF REKENMETHODE ! Alleen heeft die malafide verkoper je dat niet verteld. Ik geloof dat die 2 runnentjes wel 2 uurtjes waren en ik was daarbij :-)
Overigens: Zo hÃÂÃÂl bijzonder is het nou ook allemaal weer niet. Ik heb een poosje gewerkt bij een fabrikant van PLC's en servo-motoren. Daar ging het allemaal nog een factor 1000 preciezer.
Het is geen rakket techniek. Al moet ik zeggen dat we met de nieuwe Adaptronic mogelijk wel een Space Shuttle in een baan om de aarde krijgen... Maar dat is dan ook meer een PLC geworden. (PLC = industriële regelaar: Programmable Logic Controller)
Mechanisch: doet het altijd middelmatig tot het stuk gaat.
Electronisch: doet het heel goed en als het stuk gaat wordt het middelmatig.
Het systeempje is dusdanig "open" dat het heel inzichtelijk maakt wat de motor nu aan het doen is. Daarmee maakt het een perfect middel om de beginnende autotechneut wegwijs te maken in de wondere wereld van injectie en ontsteking. Ben jij al zover ?
Zo hadden we laatst de SM, wou wel starten maar liep een beetje terug te klappen in de inlaat. Kon maar 1 ding zijn: te arm. De wideband lambdasensor op het dashboard gaf dat ook aan, maar is een lastige meting tijdens het starten.
Dus we pakken de laptop erbij. Kijken naar de sensorwaarden. En ik zie dat de koelvloeistof 77 graden is. Met een koude motor. Geen koude start verrijking dus. Dat was de diagnose. Er is "iets" mis met de koelvloeistof sensor. Dus ik pak de multimeter erbij (gamma, 10 euro) en ik piep de massa van de sensor door. Massa = ok. In de andere draad zit een pull-up dus moet ik een spanning meten. Geen spanning. Vriemel aan het stekkertje en het draadje komt naar buiten. Dat was dus de fout. 10 minuten later zat er een nieuw stekkertje aan. Zo maar een voorbeeld. En als zoiets tijdens het rijden gebeurd ? Niets.. Dan is de motor al warm. Maar voor storingen die af en toe voorkomen heb je altijd nog de datalogger. Die neemt iedere seconde 30x alle sensorwaarden op. Ieder foutje komt terug in een graffiek van de software.
En mag ik je herinneren dat de ANWB niet de enige is met een "lesmotor" van mij ? Hier nog eentje.
![[Afbeelding: subaru1.jpg]](http://www.bs-autotune.nl/pics/subaru/subaru1.jpg)
En dan heb ik nog een boardje gemaakt dat zich ook prima leent voor educatieve doeleinden:
![[Afbeelding: demo.jpg]](http://www.bs-autotune.nl/pics/demo.jpg)
Als je zou willen kan ik je wel een keertje les geven hoor !
Origineel... Tja. Als het beter / zuiniger / mooier kan. Je gaat toch ook niet op je versleten schoenen lopen ? Maar ze zijn origineel hoor ! Je vrouw ziet je aankomen...
En wat betreft jouw rondje om het ijsselmeer: Je reed toen met een race-motor MET DE VERKEERDE BRANDSTOF REKENMETHODE ! Alleen heeft die malafide verkoper je dat niet verteld. Ik geloof dat die 2 runnentjes wel 2 uurtjes waren en ik was daarbij :-)
Overigens: Zo hÃÂÃÂl bijzonder is het nou ook allemaal weer niet. Ik heb een poosje gewerkt bij een fabrikant van PLC's en servo-motoren. Daar ging het allemaal nog een factor 1000 preciezer.
Het is geen rakket techniek. Al moet ik zeggen dat we met de nieuwe Adaptronic mogelijk wel een Space Shuttle in een baan om de aarde krijgen... Maar dat is dan ook meer een PLC geworden. (PLC = industriële regelaar: Programmable Logic Controller)
Mechanisch: doet het altijd middelmatig tot het stuk gaat.
Electronisch: doet het heel goed en als het stuk gaat wordt het middelmatig.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl