12 October 2008, 16:50
daanheijn schreef:Mooi verhaal hoor!. Mogelijk dat wij ook ooit eens overstappen van LPG middels venturi naar dampgasinjectie. Moet ik mijn pa wel weer zo gek zien te krijgen. Zal hem nu alleen nog even met rust laten...het turbo/lpg project tot nu toe heeft al genoeg zenuwen en kosten gegenereerd ;D
Je had het ook in ÃÂÃÂn keer goed kunnen doen. Nu zit je mooi met een partij compressor surge door het mengstuk en een mengsel dat niet klopt. Je vader zal wel rustig rijden, maar als er een poosje mee geplankt gaat worden en het mengsel staat een beetje arm dan heb je kans op gaten in de zuigers, koppakkingen die eruit komen zetten en uitlaatkleppen die zullen verbranden. Als je het systeem niet onder controle hebt, kun je daar weinig aan doen. Het kán goed gaan. Meestal gaat het fout. Al moet ik zeggen: De redblocks zijn wel heel taai.. Bijna Amerikaans: het gaat wÃÂl stuk, maar het blijft gewoon doordraaien. Kapot of niet. Dus het kan een poos duren voor je lastig krijgt.
En inderdaad, diesel en LPG gaat prima samen. De vrachtwagen-industrie doet dat al jaren. Voor de personenautomarkt ligt het omslagpunt nog wat ver weg, maar met de hoge dieselprijs komt dat toch dichterbij. Daarnaast heeft LPG samen met een mengsel van PPO en Diesel of 100% PPO ook goede uitwerkingen. Ik rij momenteel een Xantia Diesel en die loopt regelmatig op 50% afgewerkt frietolie. Een klein beetje LPG erbij is de volgende stap. Dit systeem is dan een beetje overkill, maar wel de veiligste manier om het te doen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl