15 August 2008, 17:07
Elders op dit forum staat al een topic over mijn recente project:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=4668.0
De bouw is prima verlopen en een aantal nadelen van het rijden op houtgas zijn verholpen. De zware installatie, volumeuze brandstof, samen met laag vermogen zijn echter gebleven. Verhogen van vermogen kan echter alles grotendeels oplossen. Het hoeft geen racewagen te worden, maar een pk of 65-75 is wenselijk. Nu zijn er maar een 40 gebleven. Komt door het gas dat een 35% lagere energie-inhoud heeft, lagere vullingsgraad door het motorvacuum dat "trek" door de installatie haalt en de beperking van het maximale toerental.
Ik denk daarbij aan toevoeging van een turbo. Is het mogelijk een standaard B230F te voorzien van een turbo? Uitlaatspruitstuk zal zo passen aan de kop, denk ik. Maar hoe zit het met olie aan- en afvoer? Compressieverhouding wil ik laten voor wat ie is, want houtgas kan 15:1 aan zonder te pingelen. Voor het incidenteel rijden op benzine misschien de waste gate wat verstellen? Of regelt de pingelsensor van de LH-Jetronic 2.4 dat wel? Overigens heeft het houtgas een eigen ontsteking (TZ-28-H) en zijn de computers dan geheel uitgeschakeld. Er kan dus niets in de war raken.
Wel is het zeker noodzakelijk andere schoepenwielen te monteren, want toerentallen boven 3500 zijn niet mogelijk door het trager brandende gas. Trekkracht tussen 2000 en 3000 toeren is gevraagd.
Wie weet of het kan? Zoja, wie heeft er delen voor mij? En wie/welk bedrijf kan de turbo dimensioneren en ombouwen?
Groet,
DJ
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=4668.0
De bouw is prima verlopen en een aantal nadelen van het rijden op houtgas zijn verholpen. De zware installatie, volumeuze brandstof, samen met laag vermogen zijn echter gebleven. Verhogen van vermogen kan echter alles grotendeels oplossen. Het hoeft geen racewagen te worden, maar een pk of 65-75 is wenselijk. Nu zijn er maar een 40 gebleven. Komt door het gas dat een 35% lagere energie-inhoud heeft, lagere vullingsgraad door het motorvacuum dat "trek" door de installatie haalt en de beperking van het maximale toerental.
Ik denk daarbij aan toevoeging van een turbo. Is het mogelijk een standaard B230F te voorzien van een turbo? Uitlaatspruitstuk zal zo passen aan de kop, denk ik. Maar hoe zit het met olie aan- en afvoer? Compressieverhouding wil ik laten voor wat ie is, want houtgas kan 15:1 aan zonder te pingelen. Voor het incidenteel rijden op benzine misschien de waste gate wat verstellen? Of regelt de pingelsensor van de LH-Jetronic 2.4 dat wel? Overigens heeft het houtgas een eigen ontsteking (TZ-28-H) en zijn de computers dan geheel uitgeschakeld. Er kan dus niets in de war raken.
Wel is het zeker noodzakelijk andere schoepenwielen te monteren, want toerentallen boven 3500 zijn niet mogelijk door het trager brandende gas. Trekkracht tussen 2000 en 3000 toeren is gevraagd.
Wie weet of het kan? Zoja, wie heeft er delen voor mij? En wie/welk bedrijf kan de turbo dimensioneren en ombouwen?
Groet,
DJ

